Dator- & TV-spel iFokus

Dator- & TV-spel

Läst 90 ggr
Rickard77
0

Bästa Retro-spelen?

Ja, nu avser jag alltså spel från "förr", 90- och 00-talet som håller måttet än idag. Själv var jag "Amigan" på 90-talet (hade Amiga) och spel som jag gärna återkommer till är Pinball Dreams och Fantasies av dåvarande Digital Illusions (som senare bytte namn och skapade Battlefield-serien), samt Moonstone. Eye of the beholder och första Sim City-spelet-

På 00-talet Civilization 3 av Firaxis games och Age of Empires. samt Anno 1602.

Era retro-favoriter?

johan
1

Monkey Island
Sierra-spelen som Larry, Space Quest, Police Quest
Skate or Die
Rick Dangerous
Lemmings

Det var nog mina favoriter. Men Pinball Dreams är givetvis också med på listan.

Jag har kvar min Amiga 500. :)

Mvh // Johan

Maleficum
1

Settlers spelen (första kom 1993), speciellt tvåan (1996) var min favorit och spelar det ibland även idag.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Rickard77
0

#2: Glömde nämna det. Det spelar även jag ännu.

91Marran
0

Spelade Rosa pantern- på egen risk.

Mvh
Mig

LottaV
1

Det första spel jag köpte var ett små kryps liv till min Brorsas ps spel.

Men Mario Land 2 var mitt första spel som älskade att spela på mitt egna Gameboy även om jag fick ta över min andras brors spel till hans Gameboy också.

När Jag sedan fick mitt ps spel så fick fick jag tillbaka ett små kryps liv men då var det mitt Digimon spel som var mitt favorit spel.

När jag fick ett Gameboy Advance och GameCube så var det Pokémon som var mitt huvud intresse med lite Disney Skate och Mario och Digimon vid sidan av.

Ett gott skratt förlänger livet

Maleficum
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Många av de gamla älskade spelen jag spela som ung går ju inte att spela längre på dagens datorer 🙁 (en del finns ju i "nyare" versioner som är anpassade för nya datorer så det är skoj att kunna spela dem iaf).

Ally cat, Heart of Darkness, Jazz Jack Rabbit, Ugh!, The Adventures of Hyperman, Comander Keen spelen (Keen Dream var min favorit), Worms, JetPack, Micro Machin, Lejon Kungen, Kosmonaut, Wolfenstein 3D (fast var mest min brorsa som spela det men körde det ibland), testa på Prince of Persia men fastna aldrig för det. Sen är det en hel del spel jag inte minns namnet på som vi spela då och då bla ett där man är en pojke med slangbella som springer runt på kyrgogård och aktar sig för zombies och frigör djur i burar.

Sen fanns den massa roliga småspel på OS/ och Dos (IBM) systemen som jag verkligen kan sakna (men inte kan hitta nu eftersom jag inte ens vet vad de heter).
Sen såklart frogger och liknande sple som fanns på tiden innan Windows dök upp. Sen såklart gamla klassiska Tetris. Och vad den nu hette, space invaders? och pong? och Pac-Man.

Och även om det inte var ett spel så älskade jag den tidiga Disney skärmsläckaren (After Dark) för den tidiga WIndows (kan det varit Windows 3?).

Maleficum
2

Glömde ju såklart bort att nämna Back Packer!

Sen, var det någon mer än mig som använde sig av Creative Writer och Fine Artist?