Dator- & TV-spel iFokus

Dator- & TV-spel

Etiketter10-allmänt-spelsnack12-hjälp-och-tipsbarn-och-barnspel
Läst 64 ggr
lilsan
2024-09-05 13:27
0

Roblox voice-chat

Hej!

jag brukar spela Roblox med mina vänner ibland. Vi brukar ringa på Snapchat för att kunna prata med varandra när vi spelar.
På Roblox finns det något som kallas voice-chat, alltså att man kan prata med varandra i spelet.
För att få denna funktion så måste man verifiera sig med ett id/pass/körkort etc.

Mina vänner och flera hundra tusen andra har denna funktion och jag vill verkligen skaffa den själv.
Det ända är att jag känner mig lite osäker när det kommer till att man ska verifiera sig.
Jag är liksom lite rädd att om jag verifierar mig med mitt pass, att det ska komma ut eller att någon får tag på min information.
Inget sådant har hänt och Roblox ska vara en säker plattform men jag är ändå osäker.

vad tänker ni om detta? Övertänker jag bara eller borde jag vara försiktig?

/ Lilsan :>

johan
2024-09-05 14:01
0

Först och främst är det mycket bra att du är skeptisk till att lämna ut personuppgifter och ladda upp bilder på ID-uppgifter. Fortsätt ha den grundattityden.

Jag skulle säga att Roblox är mycket seriös när det kommer till detta. Skälet att det finns är för att minska problem med phishing, grooming, etc som plågade Roblox mycket i början.

Förmodligen använder sig Roblox av en tredje part för verifieringen. Det har hänt att bolag som sköter sådan har blivit hackade och uppgifter har läckt.

Jag tror risken för dig är liten, men det är en risk.

Vad blir bättre av att prata via Roblox, istället för att prata via Snapchat? Blir det verkligen så mycket bättre att det är värt risken?

Mvh // Johan

lilsan
2024-09-05 14:19
0

#1:
Det laggar mer och även så har jag råkat klicka av samtalet ett flertal gånger. Det finns även vissa spel som man måste ha voice-chat.

/ Lilsan :>