Dags för ny dator. hjälp.
Jag har försökt få hjälp att bolla idéer men får inte nåt svar på andra ställen.
Jag har just nu en lenovo ideapad Y700 laptop. Den har funkat jättebra alla år och funkar fortfarande för det mesta. Men efter att en av mina favoritspel, planet zoo, har höjt sina systemkrav så kan jag inte spela det längre utan strul. Så nu ska jag spara upp till en ordentlig stationär. Men jag behöver inte en monsterdator. Så vet inte om det lönar sig att köpa ett hemmabygge från tex Inet eller en i butik. För bara datorn har jag ett tak på 10tusen plus minus. Inga pengar jag har nu dock.
så frågor jag har är:
Hemmabygge eller butiksdator?
Kan man uppgradera delar i en butiksdator?
vilka systemkrav ska man satsa på som ska vara bäst av det som ett spel kräver?
Jag har en ganska billig butiksdator som jag sedan uppgraderat det mesta i därinbland RAM-minne, hårddisk och Grafikkort. Även om det är lite strul kan man byta processor och nätaggregat med på de flesta datorer. Moderkortet är nog väldigt svårt att byta.
Jag vet inte vilka spel du planerar köra men min dator kan köra det mesta på höga inställningar och består av:
Nvidia Geforce 1030
Intel core I3 quad core (osäker på generation)
12 GB ram
Osäker på moderkort.
Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.
Nåt jag också funderat på är vad processorn har för betydelse. om jag hittar en dator för vettigt pris med bra grafikkort och allt annat men har sämre processor tex.
beror igentligen va du ska ha datorn till,köpte en i5a på returmarknaden för 1500kr för ett par år sen,dock bara 4gb ram så köpte till 8gb till för 349 kr,grafikkortet var väll heller inget att hurra för,så blev ett nvidias 1030 på 2gb för dryga 1000 lappen..burken klarar red dead redemtation 2 utan problem dock inte på högsta upplösningen =P,fortnite osv,var dock ett hyfsat nätagg till,windows 10 förinstallerat och använder den fortfarande idag..ska dock byta upp till ett större grafikkort,för mig blev det en billig peng för en hyfsad speldator..vad för specifikationer har din gaming laptop? ram minne och grafik? blir billigare att bygga ihop och man får det man vill ha =)