Dator- & TV-spel iFokus

Dator- & TV-spel

Etikettvr
Läst 177 ggr
LosGinos
2021-02-06 08:52
0

Steam Index!

Fick hem mitt VR-set från Steam idag. Herregud vad fantastiskt det är! Men, måste erkänna att det tar ett tag att vänja sig. Speciellt vid spel där du rör på dig. Man blir lätt illamående.. Har ni provat, eller har ni VR?

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

Emo
2021-02-06 09:00
0

Berätta gärna mer, hur du köpte det, priset, vad som gjorde att du valde det alternativet och eventuellt mer, som är intressant.

En VR-anläggning stod länge på min önskelista men de senaste åren har gett mig mer än full sysselsättning med annat.

Jag har inte ens spelat färdigt en del av mina favoritspel och bara lite av mina 3D-spel.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

LosGinos
2021-02-06 10:28
0

#1. Självklart kan jag göra det.

Jag köpte det via Steam, där jag har alla mina spel till datorn. För att det ska fungera så behöver du Headset, kontroller samt basstationer. Basstationerna gör att du kan spela. De "följer" hur du rör dig, vart du pekar och liknande. Ett VR headset är inte billigt. Det jag köpte, för ett komplett sett kostar ca 11.000 kronor. Så om man ska köpa det måste man se till att man har ekonomi. Steam erbjuder inget annat alternativ än direktbetalning. Så det går inte delbetala för den som är sugen på det.

Jag och en kompis till mig har kollat på VR ett ganska bra tag. Så tillslut bestämde vi oss för att slå till och köpa det. Det finns ett tämligen brett utbud. Det växer med olika spel hela tiden vilket är fantastiskt kul. En rekommendation om man ska börja med VR är att INTE spela spel där allt rör sig. Börja med spel som har statiska bakgrunder, annars är det väldigt enkelt att bli åksjuk. Man får vänja sig in i det. Det finns en del väldigt roliga multiplayerspel, vilket då var avgörande för att jag skulle köpa det.

Jag lägger ju upp en del videos på youtube. Har dock inte riktigt fått inspelningen att fungera ännu, så det jobbar jag fortfarande på. När jag löst det kan jag visa några!

Emo
2021-02-06 10:33
0

Jo är man nöjd med hur det fungerar och rimliga kostnader för de spel man köper senare och inga konstiga villkor, så tycker jag det verkar vara hyfsat.

Var finns Steam och hur sker leveransen? Kan jag kolla på en hemsida?

johan
2021-02-06 11:26
0

Vi har haft PlayStation VR och har nu Oculus Quest 2. Oculus är verkligen mycket bättre och befriande att många spel kan spelas helt fristående från dator, kameror med mera.

Quest 2 är heller inte särskilt dyrt för vad man får tycker jag. Det är som att få en spelkonsol och VR-headset i samma enhet och pris.

Favoritspel hittills är SuperHot, Beat Saber och Eleven Table Tennis.

Mvh // Johan

LosGinos
2021-02-06 11:47
0

#3. Steam hittar du genom att googla Steam. Eller klicka här, eller här för Steam VR.

#4. Ja men så är det absolut. Beror kanske också lite på vad och hur man ska nyttja VR. Jag personligen spelar 98% av mina spel på datorn. Har provat Oculus, och har haft vänner som haft det men dom har inte varit helt nöjda. Men, det är väl som man säger. Smaken är som baken!

Steam is the ultimate destination for playing, discussing, and creating games.
johan
2021-02-06 13:39
0

#5: Jag har aldrig provat ett headset för 11k, så jämför man med det kanske Quest 2 känns som en leksak. Men i slutändan handlar det väl mer om underhållning/krona som räknas. Beroende på vem man är så kan något för 11k bli mer prisvärt än något för 3500kr eller tvärtom.

Med Oculus Link kan man dock ansluta en kabel och spela spela både från Steam och Oculus Store via datorn. Knappast alla Steam VR-spel dock.

Mvh // Johan

Emo
2021-02-06 14:03
1

Jag har satt barnbarnen att undersöka vad som är bäst för mig.

Syntium
2021-02-06 20:17
0

Intressant! Funkar Steam VR med Minecraft till exempel? Funkar de med vilka spel som helst, tex World of Warcraft, Heroes of the storm, Diablo 3 och… Ja, det är väl det jag spelar?

"I'm too old for this shit."

johan
2021-02-06 20:20
1

#8: Spelen behöver vara anpassade för VR om du ska få ut något av det. På PlayStation kunde man spela vilket spel som helst, men då blev det mer som att ha skärmen precis framför ögonen. Jag uppskattade dock mer att se det på TV:n.

Mvh // Johan

Syntium
2021-02-06 20:25
0

#9: Aha, tack för hjälpen!

LosGinos
2021-02-07 12:00
0

Det är precis som #9 säger, spelet måste vara anpassat för VR, helst helt utvecklat för bara VR

Emo
2021-02-08 15:25
0

Jag väntar på min anläggning. Äldsta barnbarnet, som för egen del nog kommer att investera i samma som du LosGinos, kommer att inhandla en annan sort till mig. Yngsta barnbarnet, som själv har 2 olika versioner, tyckte att jag skulle ha en som passar mig bäst.

Vi får se när de kommer hit med grejorna. Snälla barnbarn, som handlar och hämtar ut paket, så jag slipper ge mig ut på långresa för att hämta.

Vi har ju haft mycket roligt med spelandet förr, som du kommer ihåg från de åren jag var aktiv på Datorspel. Hoppas jag får roligt med de nya grejorna också.

Totalt tror hon att det kommer att kosta under 10000 kronor.

johan
2021-02-08 15:32
0

#12: Härligt att du kan dela intresse med barnbarnen på det sättet. Mina barns mormor är också väldigt bra på det, dock inte så dom köper VR-headset. Men hon spelar Minecraft och Roblox med dom. Det har varit en stor vinst det här året när dom inte kunnat ses varje veckan som dom gjorde hela livet.

Mvh // Johan

Emo
2021-02-09 03:11
1

#13 Jag har 5 barnbarn och när yngsta dotterdottern och jag var i staden för att handla spel, så blev det en hel del varje gång, men sonsönerna fick låna dem också, så många hade glädje av dem. Kul när telefonen ringde och det var en av sonsönerna: "Farmor, hur gör man i spelet. Jag har fastnat där…)

Dotterdöttrarna bodde granne med mig, så vi hade mycket roligt med spelen.

Får se om dotterdotterdöttrarna också kommer att vilja spela med mig. Den äldsta har egna spel, så vi spelade ett Mariospel på hennes anläggning för en tid sedan, Kul att ett barnbarnsbarn fick lära gammelmormor hur man spelar ett spel.

Kanske min nya anläggning kommer att locka dem att prova VR.

Syntium
2021-02-09 08:13
0

#14: Kan tyvärr bara trycka gilla en gång. Låter sååå mysigt! Hade älskat att ha en mormor (eller att mina barn hade en mormor) som gillade spel :)

Emo
2021-02-09 08:17
0

#15 Tack! Sådana kommentarer värmer.

johan
2021-02-09 09:56
0

#14: Låter härligt på så många plan. Dina barnbarn måste tycka du är världens coolaste mormor/farmor. :)

Spel måste också vara ett fantastiskt sätt att hålla igång både fingerfärdighet och hjärnan. Jag tror spelande tillsammans med motion är en vinnande kombo för att hålla igång hela kroppen oavsett ålder.

Min mormor kom aldrig längre än att kalla min Amiga 500 för "den där helvetesmaskinen". Min farmor var rätt religös, så där fick vi gömma oss i trädkojan om man skulle spela kort ens. Som icke-troende tekniknörd hade jag aldrig särskilt kul tillsammans med dom…

Mvh // Johan

Emo
2021-02-09 10:16
0

#17 Hoppas vi kan ha flera år med roliga datorspel, jag ,barn, barnbarn och barnbarnsbarn.
Jag får kanske satsa på barnbarnsbarnen, de andra har ju arbeten och inte så mycket tid nu, innan de också blir pensionärer.

Spännande med den nya VR-anläggningen. Kul med alla år vi har haft roligt tillsammans, så jag nu han få hjälp av barnbarn när jag kanske kn få en tid med spel i VR

Emo
2021-02-18 13:54
1

#17 Tack för härliga kommentarer. Jo du har delvis rätt. Min äldsta dotterdotter är civilingenjör och när hon gick på tekniska högskolan i Lund tog hon ofta hit sina studiekamrater för att visa upp sin mormor och alla spelen. Så kul med gemensamma intressen. Det är ju många år sedan nu. Det hade jag nästan glömt.

Emo
2021-02-22 12:23
1

Jag fick hem min anläggning i lördags och började med att åka berg-och-dal-bana. Det var roligt. Sen tog jag en tur under vatten med en ubåt med glasskrov. Det var också skoj. Så mycket kul att titta på och en hel del intressanta (och lite skrämmande) områden.

I går nosade jag på Moss, men innan jag har nätat in grejorna vågar jag inte fortsätta. Min lilla rara vofsing är alltför intresserad av det och det är inte mycket som klarar hennes intresse.

Jag fick en hel del olika spel, så det ska bli spännande att testa dem. Ett kompostgaller och en hel del buntband bör fungera. Jag har också skruvat i några krokar i taket för sladden till VR-headsetet.