Minns någon spelet Stötnisse åker hiss?
När jag var liten spelade jag ett spel som hette Stötnisse åker hiss. Minns inte riktigt hur det hamnade hemma.
Det var ett PC spel, tecknat, om en pojke (Stötnisse) som åkte hiss (surprise >_>). Han åkte en våning i taget och någon röst presenterade vilka/vem som bodde på våningen. Alla färger var sjukt grälla, och allt var tecknat lite "skevt" Minns även att alla ljud var sjukt höga och att det inte fanns någon direkt bakgrundsmusik. Kommer dock inte ihåg vad det gick ut på, att åka uppåt i hissen skulle jag tro.
Minns att jag var rädd för spelet och hatade det, men fortsatte spela i alla fall.
Ingen jag pratat om spelet med vet något om det/ minns det, så det måste ha varit ett riktigt obskyrt spel.
Någon här som minns det?
Spelade också det när jag var liten och kommer ihåg att jag tyckte vissa delar var lite obehagliga. Finns en del klipp på youtube från spelet, och det verkar vara ännu märkligare än jag minns… https://www.youtube.com/watch?v=Qu2yj-CNens
Jag minns det så väl! Tror inte att så många vet om spelet. Var det någon gratisgrej?
Fick för någon månad sedan värsta rycket att försöka hitta vad spelet hette, hade bara "Vem har stulit Orvars korvar" i hjärnan.
Sen hittade jag YouTube-klippet och blev överlycklig 😃
Men stilen är hemskt ful (och charmig)och jag tyckte att spelet var lite läskigt med.
Min pojkvän förstod inte alls vad jag tittade på, haha.
Man åkte ju upp till olika våningar och fick spela små minispel i varje rum.
Och ett spel med sockerbitar, kommer jag ihåg 🙂
Haha vad skönt att det inte bara var jag som hade kokat ihop det i skallen, jag började tvivla på mitt eget minne ett tag. #1 , youtube klippet… allt kommer tillbaka 😃 Jag minns att jag hatade den med badrummet.
#2 Kan inte minnas om det var någon gratisgrej, vad skulle man fått den med? Känns inte som att spelet direkt marknadsför något eller så.
Jag har förmodligen kvar det i någon källare (slänger aldrig spel eller elektronik) så jag ska försöka rota fram det och se om det står något särskilt på omslaget.
Nu ska jag kolla igenom youtube klippet och se vad som hände när man klarade detta hemska spel 😡
#3 Och jag kan inte komma ihåg att vi köpte det. Mamma visste inte vad det var när jag frågade henne. Haha "Vad fick ni spela för spel egentligen!".
Den är från Nordstedts, kan det har varit med någon bok eller som gåva, bokklubb? Tänkte också glassbilen haha.
Här är lite screenshots Bland annat på alla minispel 🙂 t.ex. memory, och tre i rad.
#5 Och det har visst inte blivit mycket billigare med tiden, 576:- kostar det nu på adlibris 🤪
Va är det sant!?
Helt absurt pris tycker jag, 1995, jag tror jag var äldre än 4 år när jag spelade det för första gången i alla fall 😂
#6 Jösses, det hade jag aldrig trott. Jag har alltså en guldklimp (mer eller mindre) i källaren ☝️
#7 Själv var jag typ 5, jag fick nog spelet när jag var 6 eller 7 så jag undrar om de gav bort spelet med böcker för att det hade sålt dåligt.
Att det fortfarande säljs på Adlibris är ju helt galet haha.