Varför är Windows 8.1 så dåligt?
Jag såg i en annan tråd, Vilket Windows? att det var flera som var väldigt missnöjda med Windows 8.1, men jag förstår faktiskt inte varför, så därför frågar jag här.
An ounce of prevention is worth a pound of cure
Jag tycker inte det är så dåligt, men min gissning är att folk tycker det är dåligt av två anledningar:
1. Det innehåller många förändringar från Windows 7. Folk klarar inte av att hantera förändringar, speciellt inte visuella förändringar.
2. Det är poppis att hata Windows 8, precis som det var det med Windows Vista och Windows ME innan det.
Ungefär varannan Windows-version blir älskad och varannan hatad. Windows 98 = Älskad. Windows ME = Hatad. Windows XP = Älskad. Windows Vista = Hatad. Windows 7 = Älskad. Windows 8 = Hatad. Windows 10 = Älskad. Man anar ett mönster…
Ändå glömmer folk bort (eller kanske mer troligt har dålig koll) på hur mycket bra saker som vi idag tar för givet som introducerades i de hatade versionerna.
Mvh // Johan
#1 Synd att ingen av dom som tycker att Win 8.1 är så dåligt ville svara.
1. Ja, Win 8/8.1 har ju ett helt annat och mycket sämre och krångligare användargränssnitt än dom föregående versionerna, så det förstår jag mycket väl att det inte blev omtyckt alls. Jag avskydde det verkligen också. Men som tur är så finns ju det lilla gratis och smidiga programmet Classic Shell att ladda ner, så får man genast tillbaka ungefär samma utseende och funktion som i Windows 7. Och då är ju hela problemet löst, och det finns inget att reta sig på längre.
2. Hm… poppis att hata ett operativsystem? Ja, det kanske stämmer för vissa, fast det verkar ju väldigt märkligt.
Jag har XP, 7 och 8.1 + Classic Shell på mina datorer, och jag tycker dom känns och fungerar ganska likartat. I alla fall har jag inga problem med att byta fram och tillbaka mellan dom, och efter att jag fixade 8.1 med Classic Shell så tycker jag ungefär lika bra om dom alla tre också.
Och Windows 10 är ju den smarta kombon av 7 och 8.1.
Mvh // Johan
#3 Tja, det verkar ju som det råder minst sagt delade meningar om ifall Win 10 är smart och bra, eller nåt av det sämsta som Microsoft nånsin hittat på.
Här på Sweclockers finns massor att läsa om Win 10, både bra och dåligt.
Jag gillar inte Windows 8/8.1 och tror aldrig jag kommer gilla det heller. Tycker det är betydligt krångligare än det behöver vara. 😐Gillar inte hur det ser ut, fungerar eller ja.. inget. Jag gillar inget. 😛
Nu slipper jag Win 8/8.1 då jag har en Mac men jag har hjälpt familjemedlemmar som uppdaterat från 7 till 8 (när dom inte hittar eller förstår ett skit efter uppdateringen) så jag har hunnit använda 8 en del ändå och kom fram till att det bara var rent skit. 😛
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#5 I originaltillstånd var Win 8/8.1 hopplöst besvärligt och krångligt, det håller jag med om, men efter att jag installerat Classic Shell så tänker jag aldrig ens på om det är Win 7 datorn eller Win 8.1 datorn jag sitter vid för jag märker i stort sett ingen skillnad alls, varken på utseende eller funktion.
Så om dina familjemedlemmar fortfarande använder 8.1 och är missnöjda, så kan jag verkligen rekommendera Classic Shell. Det är gratis och lätt att installera och använda. Jag har heller aldrig fått med nåt oönskat malware när jag laddat ner det.
#6 Det ska jag absolut tipsa dom om, dock är det bara en dator med Win 8 nu men jag ska säga till så kanske dom slipper psykbryt när dom försöker finna sin väg till olika mappar eller liknande, haha! 😉
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#7 Ja, psykbryt är för milt uttryckt för vad jag kände i början med Win 8 som var totalt galet irriterande och opraktisk… sen blev det ju något bättre efter den stora uppdateringen till Win 8.1. då t ex stängningskrysset kom tillbaka.
Men med Classic Shell så blev allt som vanligt igen, och det var en mycket stor lättnad och befrielse kan jag säga.🙂
Jag är en av dem som inte gillar Windows 8 😂 Problemet som började märkas vid Win 8 men som har tagits vidare till 10an är hur Microsoft vill försöka tillfredsställa så många olika användare som möjligt, vilket i sin tur leder till halvt kaos. Visst kan en installera tillägg för att få tillbaka gamla Win 7 gränssnittet men kan känna att det är något som redan borde kunna vara möjligt i själva operativsystemet, alternativt att microsoft fullständigt tänker om idén om ett operativsystem för alla. Varför skapa det hindret för så många användare bara för att göra ett OS som tvunget ska följa en röd tråd mellan PC, plattor och mobiler. Är väl lite extra bitter över att de vill tvinga på samtliga Microsoft användare den nya 10an som ska innehålla både reklam och loggar allt du gör på datorn om du inte manuellt stänger av den funktionen osv.
Håller absolut med att användare till vis mån får gilla läget vad det gäller nya gränssnitt osv. Men det är för mig ologiskt att en väljer att designa ett nytt OS och sedan rycka på axlarna till dem som inte vill lära sig själva ett nytt OS när det äldre fungerade utan problem(och med det syftar jag till att microsoft inte ger möjligheten att själv justera upplägget för OSet inom OSet utan en måste tanka ner extra mjukvara för det). Jag menar, de fick så massiv negativ feedback på 8an av en anledning 😛
Operativsystemen har ju absolut blivit tekniskt bättre rent prestandamässigt, men användarmässigt… Nja. 😃
Jag gillar windows 8.1! Jag gillade windows XP och 7 också! Men 10… nä windows har försökt påtvinga mig att ladda ner det för länge. Sedan är det privacy problemen, så jag håller mig till windows 8.1 ett tag till.
'-Headlights on the highway-'
#9 "Är väl lite extra bitter över att de vill tvinga på samtliga Microsoft användare den nya 10an som ska innehålla både reklam och loggar allt du gör på datorn om du inte manuellt stänger av den funktionen osv."
Ja, det håller jag verkligen med om. Sånt arrogant och maktfullkomligt beteende gillar jag inte alls.😡
#10 Ja, det kommer nog jag att göra också. Vi har ju extended support på Win 8.1, inkl. säkerhetsuppdateringar, fram till 10 januari 2023, så jag skulle tro att det räcker.
#10, #11: Förklara för mig, med källor, vad får er att vara så säkra på att Windows 8.1 skulle vara så mycket bättre ur privacy-synpynkt än Windows 10. Enda skillnaden jag se är förslag på appar på Startmenyn och Loginskärmen, vilket enkelt går att stänga av.
Jag tror nämligen att ni gör det lite för enkelt för er, eftersom mycket av "ringa hem till Microsoft"-funktionaliteten har att göra med Windows Defender och Windows Update och andra funktioner du vill ha, vilket ju funnits i Windows väldigt länge.
Mvh // Johan
#12 Det har väl varit känt ganska länge att windows 10 automatiskt loggar till windows om man inte stänger av funktionen? Jag kör 8.1 och är jätte nöjd med det, bättre förklaring behövs egentligen inte. Jag litar inte på windows 10 av flera anledningar, en för att datorn försökt pracka på en det trots att man sagt nej. Då är jag väldigt anti.
Du får gärna köra 8.1 om du gillar det. Men det verkar ju onödigt att undvika något av anledningar som delvis inte är sanna och där 8.1 delar samma "problem".
Mvh // Johan
#14 som sagt, onödigt att ladda hem 10:an när jag är nöjd med 8:an.
#12 Det vet jag inte om Win 8.1 är så mycket bättre än Win 10 just när det gäller det med privacy, och tendensen att "ringa hem till Microsoft."
Jag tog faktiskt min dator på bar gärning häromdagen. Jag hörde att det plötsligt började låta om hårddisken utan nån särskild anledning, och kollade direkt i Aktivitetshanteraren vad som pågick, och då var det en Windowsprocess igång som hette nåt med"telemetry" och "compatibility" nånting. Den försvann efter bara några sekunder så jag hann inte kolla så noga. Men jag antar att det har att göra med att Microsoft distanskollar över Internet ifall den här datorn är kompatibel med Win 10.
Men även om privacyproblemen kanske är likartade, så tycker jag att 10:an än så länge verkar mycket sämre ifråga om buggighet och inkompatibilitet med icke uppdaterade drivrutiner till diverse äldre hårdvara och spel.
Dessutom avskyr jag att inte ha nåt inflytande alls över när, eller om, Win Update ska köras, och vilka uppdateringar som ska installeras eller ej. På Win 8.1 bestämmer man allt det själv. Man kan stänga av dom helt och hållet om man vill, köra manuellt eller helt automatiskt. Och man kan hindra dåliga och onödiga uppdateringar från att installeras. Mycket bättre upplägg tycker i alla fall jag.
Och precis som oddahviing skriver i #13 så blir jag väldigt irriterad om någon försöker tjata/tvinga på mig nåt som jag överhuvudtaget inte har bett om, eller känner nåt behov av.
Summan av det hela är att jag bara inte förstår varför man absolut måste byta till nåt nytt bara för att det är nytt, när man är fullkomligt nöjd med det man redan har, och det funkar alldeles utmärkt.

"If it ain't broke, don't fix it" tycker jag är ett mycket vettigt och klokt ordspråk, som passar in ovanligt bra i det här fallet.