Cities: Skylines
Äntligen ett modernt spel i klass med Sim City 2000! Någon som spelar? Det är allt nya Sim City borde varit – plus modvänligt!
Ni som spelar, har ni några favoritmods?
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
Jag har spelat ett tag. Det va kul en stund men tröttnade ganska fort. Men känns som ett typiskt sånt spel också, där man spelar lite då och då i kortare perioder.
Efter ett tag, när mycket mer material finns tillgängligt kommer det nog bli mer långlivat. Så det har ju potential.
Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Har tittat lite på det på Youtube och det verkar faktiskt riktigt roligt! Vore kul att höra lite om spelet från någon här som spelar det. Kanske blir ett köp någon gång.
Har spelat några dagar. Får inte till något vettigt vägnät så jag börjar tröttna lite. Annars det kul.
Nä vägnäten är luriga att få till. Blir det tjockt med trafik någonstans så börjar samhället kollapsa. Bilarnas AI borde bli lite bättre så att de kan välja andra vägar om det blir köbildning någonstans. Nu är det bara kortaste vägen hela tiden, oavsett köer, som gäller.
Sen istället för att behöva bygga om en hel väg till en viss riktning borde man kunna sätta upp skyltar i korsningar så att bilar inte kan köra in från vissa håll osv. Så att korsningar blir mer effektiva.
Förhoppningsvis så kommer ytterligare utveckling i spelet med mer kollektivtrafik också, som spårvagnar, större bussar och tunnelbanevagnar att minska trafiken.
Ett spel jag skall införskaffa mig..
Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian
Min bror tjatar om det här spelet (han är 28år), tror det är värt att pröva! :D
Ska köpa det ikväll, min bror tjatar också om spelets förträfflighet. 😛
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
Spelat det en stund nu, det har verkligen potential! Det måste man säga :p
Man märker att trafiken gärna blir väldigt tung vid industriområden. Det är bra att använda zoner, ban heavy traffic och free public transportation :P
Jag har gjort flera städer och alltid samma sak. Massdöd efter en viss tid. Likbilarna vägrar plocka upp döda. Har flertalet krematorier, alla har 7/7 bilar i drift. Inget av krematorierna har någon kropp i förvar och alla har "0 kremerade kroppar förra veckan". Riktigt frustrerande.
#10. Fick också det problemet med massdöd, visade sig vara dåligt vatten. Har du kollat det ?
Hm, en av mina vattenpumpar är ganska nära en utpump..kan testa flytta den. Men borde inte folk bli sjuka först och sen dö?
#10 Likbilar, brandbilar,ambulanser mm kan också fastna i trafikstockningar. Och det verkar inte som att trafikstockningarna tas med när man ser hur bra täckning en station har.
Det har löst sig nu. Jag särade på inpumparna och utpumparna rejält. Sen demolerade jag i princip alla hus med döda i. Nu har staden återhämtat sig.
Hittade en superb mod också. "Toggle Traffic Lights"
Den är löser upp trafiken otroligt bra.
#14. Är modsen tunga för datorn att hantera?
Inte de jag har. Det verkar som de flesta är småfixar. Det finns en som låser upp så alla 25 rutor blir köpbara. En polare testade och när hans stad blev tillräckligt stor så började det knaka i fogarna så att säga. Läs recensionerna bara först innan ni installerar något. Vissa mods ändrar era saves också, så att de blir ospelbara utan modden om ni inte vill ha kvar den.
#16. Hmm, låter spännande. Men samtidigt, det är en utmaning att få trafiken att flyta. Som mest, just nu har jag haft ca 27.000 invånare :P
Oj, vänta tills du är uppe i 80.000. Då är det trångt på vägarna.
Om jag kommer till det befolkningsnumret :P
*putt*
Har inte spelat på ett tag nu. Nådde 80.000 pers och sen dog ambitionerna ut lite. Det blir för mycket trafik. De måste fixa så att trafikens AI blir bättre innan jag ger mig på det igen. För mycket pill med vägar och svårt att få det att funka riktigt bra.
Kanske testar det nån gång, får se. Tränar med några av skaparna av det så kanske kan få det gratis xD
Jag köpte spelet för ett tag sen men det fungerade inte på min dator… Letar efter en ny dator nu :)
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Jag har märkt att man behöver verkligen planera sin stad väldigt noggrant för att det inte skall bli trafikstockningar. Synd att AI:n prioriterar bussar framför tunnelbana. Man hade kunnat döda en hel del trafik om den tänkt lite smartare..
Jag tycker det är ett bra och roligt spel. Men har bara 4000 invånare på sju timmars speltid. 😊
Köpte det på en Steam-rea för typ 100 kr.
#25 Oj, då känns det som att du gör något fel.
Jag vet inte, kom fram till att i stället för att låna pengar eller försöka få så många innevånare som möjligt så kan man spola tiden snabbt och få tillräckligt med inkomst från skatten för att kunna göra det så bra som möjligt för de innevånare man har 🙂
Jag har haft spelet ganska länge och ÄLSKAR det. En mycket bra och nyare verison av senaste SimCity kan man kalla det. Men om man inte har någon kollektivtrafik så blir det väldigt mycket trafik på en befolkning runt bara 10.000, speciellt vid industrierna, och så beror det ju på hur man placerar vägar och sånt.
Men en sak jag tänkte på. Jag tycker att det är svårt att få ekonomin att gå ihop, mycket lättare på SimCity. På SimCity har jag en stad med ca 80.000 invånare på en plats med mycket vatten och öar. Där går staden runt 10.00 simdaler plus varje timme och det är ganska låga skatter, en stor bussdepå, ett flertal skolor och mycket glada medborgare.
Men i Cities Skylines är det mycket svårare att få en sådan stad att gå plus om man inte t. ex chockhöjer skatterna för ett litet tag och sedan går plus igen (vilket man måste göra då och då) eller dra in mycket på något i budgeten samt att dödsfall orsakas i stora städer även fast man har kremeringshus och flera begravningsplatser.
En sak till också jag undrar. I SimCity kan medborgarna ta sig till skolan även fast dem bor längre bort med skolbuss. Men i Cities Skylines måste man ha många skolor nära alla för det kan inte vara en bit bort. Vet någon om man kan fixa det eller är det alltid så? Då kostar det ju också mer om det är många skolor.
En till fråga också. Spelar ni med oändligt med pengar eller har ni som en realistisk ekonomi? Det finns ett fusk från början i spelet där man kan göra så att man får oändligt med pengar.
#30 Jag spelar med obegränsat med pengar, tycker det är roligast. Då kan man pröva och ompröva olika lösningar när det blir trafikkaos t.ex. 🙂
Sen vill jag tipsa om moddet traffic++ som finns i workshopen för er som inte har upptäckt det. Med det kan man bl.a. stänga av filer för vissa typer av fordon (t.ex. göra en bussfil eller förbjuda bilar från att åka in i ett industriområde). Man kan även ställa in hur bilarna får åka i korsningar och lite annat. Går att lösa många trafikproblem med det moddet 🙂
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Okej, tack för tipset #31 🙂