Dator- & TV-spel iFokus

Dator- & TV-spel

Etikett10-allmänt-spelsnack
Läst 2380 ggr
Haku
1

Life is strange.

Jag skulle vilja starta en tråd för spelet Life is strange

Är det någon annan som spelar det?

Enligt mig är det fantastiskt kul att spela!

*KAN FINNAS SPOILERS I TRÅDEN*

*~HamsterHamster~*
0

Det är helt fantastiskt!

Tycker dock inte hela tiden att de är kul, får denna tråd innehålla spoilers? isåfall får man varna för det xD

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Haku
0

#1 Jag tycker spelet hela tiden är kul, jag gillar att dra ut på speltiden genom att utforska allt. Fantastiska miljöer i spelet känns nästan som man går där inne själv, dessutom märkte jag att genom att utforska mer i spelet så kunde jag göra bättre val än om jag bara skippat vissa saker.

#1 Vad tycker du, ska tråden få innehålla spoilers?

*~HamsterHamster~*
0

Jag vet inte riktigt, är inte van vid denna sida dock skulle jag säga ja då det är lättare att diskutera saker då.

mvh, HamsterHamster

Haku
0

#3 Ok!
Vill man inte läsa spoilers kan man ju undvika tråden :3

Jag har spelat alla avsnitt som är ute så för mig är det inga spoilers tillgängliga.
och när nästa avsnitt kommer ut kan jag hålla mig från denna tråden tills jag spelat klart.

SÅ alla vet, spoilers är OK i denna tråd =)

Då undrar jag #3 fick du katie att leva eller dö?

*~HamsterHamster~*
0

Leva, dudå? Jag kunde inte låta henne dö skulle hon dött skulle jag spelat om xD

mvh, HamsterHamster

Haku
0

#5 Jag fick henne att leva från försök 1 , jag hade noga kollat runt innan så jag kunde svara på bästa sätt ^^

Vem vill du att max ska bli tillsammans med? tror du att hon kommer kunna bli tillsammans med Chloe eller Warren`?

Nikushimi
0

Life is Strange är riktigt kul. Har hittills spelat alla episoderna som finns ute och ser verkligen fram emot nästa med tanke på den stora twisten i slutet av föra episoden.

*~HamsterHamster~*
0

#6 Jag har faktiskt ingen aning, Skulle tycka att det vore kul om hon kom ihop med Chloe, men hon verkar fortfarande gilla Rachel väldigt mycket, dock är hon ju borta och Rachel hade ju något helt annat för sig.  Warren verkar sjukt trevlig jag tror dock att Max ser honom mer som vän, vi får se vad som händer, jag hatar att vänta… Och jag vill att Life is strange håller på i all evighet Spelet är så fint, det finns så mycket att upptäcka och spelet är helt unikt, helt olikt allt annat jag spelat innan.

mvh, HamsterHamster

Haku
0

#7 Ah, fick du katie att överleva :)?

Vem hoppas du max blir ihop med eller tänker du henne som singel? :D

Nikushimi
0

#9 Jag såg faktiskt till att han dog,  mest för att jag tänkte att det skulle göra storyn mer mörk och dramatisk om hon dog.

Bryr mig inte så mycket om deras kärleksdrama. Det jag älskar med spelet är den stora och vackra världen samt valen man gör, att ens val faktiskt påverkar något.

Haku
0

#10 Tycker inte det är något kärleksdrama direkt? :) Okej ja verkligen fina miljöer i spelet!

Prickbarnet
1

Jag spelar det c: fick Kate att leva, och shippar Max och Chloe :3 Har sett några teorier om att Max kan vara Rachel och gillar den idén. Tror att den kan stämma, eftersom de ser ganska lika ut och Rachels kläder passade på Max, tror också att båda har Leo som stjärntäcken (?). Har också för mig att Chloe var ett år äldre än Max, och om Rachel är lika gammal som Chloe så kan ju Max ha rest tillbaka i tiden ett år efter att spelet börjat och då ändrat identitet till Rachel Amber. Jag såg också en teori om att Max kan ha varit den hemlösa kvinnan som sitter bredvid restaurangen som Chloes mamma jobbar på, från framtiden då. Tycker att hon verkar lite misstänkt, för när man pratar med henne så känns det som att hon vet något om vad som händer, men är inte lika övertygad om den teorin som den andra.

Haku
0

Ah man får helt enkelt se vad som händer, väntan för nästa episod är ju outhärdlig typ! :) vet någon när nästa släpps eller en bra gissning? förra släpptes väl i maj P?

Prickbarnet
0

#13 dom skrev på twitter att dom försöker få 8 veckors mellanrum mellan varje episod, så då borde det väl vara någon gång i juli?

Haku
0

#14 Åh.. Så det kan bli ganska snart. Kanske mitten av juli något? jag har inte räknat ut någonting men hoppas det blir så snart som möjligt ^.^

Prickbarnet
0

#15 tror det. Kommer inte ihåg exakt vilket datum förra episoden kom ut men det var iaf mitten av maj så då kan man ju räkna ut ungefär när nästa kommer.

Haku
0

Nu är det juli =)) men kan inte fler gissa vilket datum nästa episod släpps ut? åååh läängtar 🤪

*~HamsterHamster~*
0

Jag hoppas på någon gång nästa vecka på steam

mvh, HamsterHamster

Haku
0

#18 Steam säger inget om datum elr?

*~HamsterHamster~*
0

#19 inte vad jag vet.

mvh, HamsterHamster

Haku
0

tror inte det:)

Haku
0

Nu spelar jag i "Collectible Mode" har tydligen missat massa fotomöjligheter, jag vill samla in alla man kan fast ärligt talat vet jag inte om det spelar någon roll om man gör det elr ej gällande spelet om det har någon funktion/betydelse vet någon här det?

Prickbarnet
0

#22 fotona man tar i collectible mode påverkar inte spelets handling, utan dom finns där ifall man vill spela mer men redan spelat klart episoden.

Haku
0

#23 Ja fast man kan ju ta fotona redan under spelets gång tror jag, men har man missat det kan man ta igen det genom Collectible mode.

Nu har jag hört mycket rykten om att nästa episod kommer släppas den 14;e juli? men jag vet inte om det stämmer eftersom dem borde börjat visa trailer då, eller hur tänker ni?

*~HamsterHamster~*
0

det stod att den skulle släppas nån gång mellan den 7:e och 14:e juili, men jag har ingen aning om det stämmer.

http://steamcommunity.com/app/319630/discussions/0/618460171328148183/?insideModal=1

mvh, HamsterHamster

Simsann4
0

Jag tror snart att jag håller på att bli tokig. Jag vill rädda Katie men hur många ggr jag än börjar om så dör hon ändå. Jag har testat de flesta kombinationerna av svar uppe på taket men hon bara dör varje gång. Hjälp mej någon med tips.

*~HamsterHamster~*
1

mvh, HamsterHamster

Simsann4
0

Tack jag lyckades precis rädda henne.

Haku
0

#28 Anledningen till att jag lyckades rädda henne från första gången är för att jag utforskat allt så noga så jag kunde ge kate dem rätta svaren, viktigt att göra det :)

Haku
0

Just det jag är helt säker på att episod 4 inte släpps den 14:e ingen trailer har kommit.. inga nyheter ingenting :( får hoppas på nyheter snart!

Simsann4
0

Hur gör jag för att hitta Collectible Mode och hur fungerar det. I väntan på episod 4 vill jag testa alla alternativ.

Haku
0

#31 Du trycker upp den sparade epsioden och väljer collectible mode istället för att spela lite svårt att förklara…

Btw, jag gissar nu men nästa epsiod kanske släpps vid den 28;e juli om inte tidigare men dem släpper typ alltid på tisdagar och meddelar 1 vecka innan verkar det som…. Men om den inte släpper den 28;e juli lär det bli någon gång i augusti dem har ju sagt att dem ska försöka hålla sig till ett visst schema på 6-8 veckor per release men verkar som dem inte håller det då om det skulle stämma skulle episod 4 släppts vid den 14e om jag minns korrekt

Simsann4
0

Tack jag ska testa.

Tråkigt att vänta när jag trodde att det skulle bli den 14:e

Haku
1

Positiva uppdateringar :) Life is strange meddelade idag på sin facebooksida: The wait's nearly over! We are applying final touches to our most ambitious Ep yet & we'll share more news ASAP. Thanks for your patience.

Men får se hur lång tid det tar, då finns det hopp för att det släpps i juli iallafall! :)

Haha sorry om ni tycker jag geekar och uppdaterar för mycket känner mig lite besatt i väntan på nästa episod, blev en sån cliffhanger i förra!

Simsann4
0

Uppdatera du ju mer desto bättre. Jag kollar denna tråden hela tiden efter nyheter.

Haku
1

#35 Kul, life is strange är det bästa spelet jag spelat hittills… gillar man life is strange måste man testa telltales spel, dem bästa är the walking dead och the wolf among us! där ens beslut påverkar storyn precis som life is strange, nyligen har telltale släppt tales from the borderlands och game of thrones med samma koncept inte lika bra som the walking dead & wolf among us men helt klart värt att spela. c;

Simsann4
0

Jag förstår inte varför de gör spel som går så snabbt att spela igenom och sen ska man vänta 8 veckor till nästa  snabbspel.

Jag hinner tröttna hur är det med er andra?

Haku
0

#37 Har för mig att gameplay för mig kan ta upp emot 5 timmar elr mer minns inte pga jag går igenom allt, snabbspelar man o skippar vissa detaljer skärs gameplay ner extremt jag kör i collectible mode efter jag spelat allt. Det är klart det är en väntan och ibland mer än 8 veckor verkar det som, det kan kännas trögt ibland gällande väntan men väntan gör enligt mig att jag är ännu mer peppad inför nästa episod men jag tycker dem som gör spelet är väldigt hemliga av sig ger lite information osv det bästa vore om dem hade ett fast datum varje månad för release så man slapp sitta och gissa sig fram och sedan bli besviken.  Men nej jag tröttnar inte på spelet, jag tröttnar på att vänta om det tar för LÅNG tid 😉

Simsann4
0

Jag köpte alla 5 episoderna på en gång och de 3 som fanns då spelade jag igenom samma dag. Jag drog ut på det och kikade på allt som gick. Nu har jag spelat om och om igen med olika svarsalternativ. Jag hatar att spela när de är på skroten och letar flaskor. Jag ser fram emot episod 4, det ska bli så kul att försöka ändra framtiden. Men jag låter nog Chloe få sitta i rullstolen om det inte går att rädda hennes pappa på något annat vis. 

Om episod 4-5 går lika snabbt att spela igenom kommer jag inte att köpa fler då letar jag istället fram något nytt spel att fastna i.

Prickbarnet
1

#38 anledningen att de inte har ett fast datum för varje release är väl att de fortfarande håller på att göra klart episoderna, tycker också det är lite tråkigt att vänta men om det tar extra mycket tid så är det troligen för att de gör sitt bästa med att göra episoden så bra som möjligt. c:

Haku
0

#39 Jag tycker fortfarande gameplay tiden inte är så lite speciellt inte om du jämför med andra spel.

Simsann4
0

Jag tyckte att det kändes lite snopet när jag köpt ett nytt spel och.. eh..? va..? "var det inget mer"? 

Jag längtar fortfarande efter episod 4 det gör jag men ja.. det blir tröttsamt att vänta och inget jag har lust att fortsätta med. Trist nu när jag hittat ett spel som verkligen äntligen är gjort för mej.

De skulle kunna ta mer betalt för spelet om de kunde göra spelen längre. Typ som 3-4 episoders längd var 4:e vecka. Då hade jag varit med.

Igår raderade jag allt och började om igen. Denna gången  gömde jag mej i garderoben så Chloe fick ta allt själv. Det kan hon gott ha när hon tvingar Max att leta flaskor på skroten …

Haku
0

#42 Tycker det är tråkigt du slutar, det är inget fel på spelets speltid och grafiken,miljön & storyn har dem lyckats bra med! men förstår att väntan är tråkig men det har man ju vetat sen man köpte första spelet att det skulle bli

Simsann4
0

Kommer det alltid ut på Tisdagar?

Haku
0

#44 tror det blivit utsläppt varje tisdag hittills men är lite osäker, många tror det kommer vara release på tisdagar.

Haku
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#46 YES :)

Jag kommer hålla undan mig från denna tråden när episod 4 släpps för att undvika spoilers tills jag spelat klart såklart rekommenderar er andra att göra det också för jag kommer vilja diskutera episoden när den är färdigspelad ^^

Simsann4
0

Kan det vara så att det bara blir 5 episoder eller kommer det att fortsätta med 6:e osv…?

*~HamsterHamster~*
0

De sa redan från början att det bara skulle bli fem…tyvärr, jag skulle vilja ha fler

mvh, HamsterHamster

Haku
0

5 episoder står det, jag hoppas det kommer komma en till del någon gång :) vet någon vilken tid spelet kommer gå att spela? har för mig att det innan gått att spela 00.01 eller något sånt, då kanske jag spelar mitt i natten direkt när det släpps ^.^

Simsann4
0

Jag kommer nog att spela det Tisdag kväll och jag tror att det blir en lång och spännande natt🤪. 

Jag hoppas verkligen att det går att få Chloes pappa att överleva.

Det ska bli spännande och se om de där prickarna till ett annat universum kommer till användning på något vis. Jag har hittat 2 st vet inte om det finns fler.

Simsann4
0

Vad tycker ni om Episod 4? Själv blev jag besviken efter att ha väntat så länge så trodde jag att det skulle vara minst i klass med Episod 1-3. Vi får se vad 5:an går för. Men jag tycker fortfarande att det är ett bra spel ett av de bästa och jag hoppas att flera hoppar på detta sättet att göra spel. 

Jag försökte rädda Chloes pappa jag till och med dödade Chloe men nej hur jag än gjorde så överlevde Chloe och hennes pappa dog. Spännande att se i 5:an hur det går. Hur gick det för er andra?

Haku
0

Jag tycker episod 4 var bra :)

Bästa hittills enligt mig, många val man gör i spelet spelar roll på något sätt sen finns det vissa val man inte själv kan ändra på till exempel det du nämnde #52 men det skulle bli svårt för dem att fixa så alla val spelade roll tror jag. Jag har hört att dem gjort life is strange på en ganska liten budget och då är det imponerande vad dem har kommit fram med!

Blev någon förvånad över att mr,jefferson stod där i slutet? jag trodde aldrig att det skulle vara nathan det skulle varit alldeles för självklart men jag blev ganska paff först när jag såg mr,jefferson men när det smalt in så kändes det ändå som en ganska vanlig plot twist men fortfarande allt som allt jag gillade verkligen att spela episod 4 jag är en sån här som verkligen älskar spel där ens val har en effekt telltale games har släppt några av mina favoritspel så blev så glad när life is strange släpptes som enligt mig till och med är bättre än telltales spel life is strange har fantastiska miljöer och rörlighet bra story. 

Jag valde att låta chloe leva jag tyckte inte det var mitt beslut att göra, vad valde ni?

Tror ni chloe kommer vara död i episod 5?  hon blev ju skjuten i huvudet i episod 4…

Simsann4
0

Ja haha Mr Jefferson. Helt otippad av mej, det blev lite av en häftig chock där i slutet men om jag tänker efter lite så har han varit underlig ibland. Det där mystiska telefonsamtalet utanför klassrummet och sen all häftig kamerautrustning i det hemliga rummet.

Det går nog inte att ta död på Chloe eller kanske vi kan få välja i 5:an. Om det nu slutar med 5:an (vilket jag hoppas att det inte gör) så skulle jag vilja att de går tillbaka och räddar Chloes pappa och stannar kvar så att Chloe också blir räddad. Sen att Max inte flyttar från Chloe antingen att hon får bo kvar hos Chloes familj eller att hela hennes familj stannar. Skulle vara spännande att se hur framtiden förändras då. Chloe och Max följs åt och att Warren och Max blir ett par.

Haku
0

#54 Men jag menar när chloe frågar om man kan hjälpa henne att dö, valde du att hon skulle dö eller leva?

Hon dog ju i slutet av episod 4 blev skjuten i huvudet men jag vet inte det vore konstigt om hon inte på något sätt lever igen i episod 5 hon har ju vart en av huvudkaraktärerna, dem följer en story som dem redan skrivit innan dem började spelet av vad jag hört så jag tror dem kommer följa det dem har sagt dem kan göra små ändringar när dem läser önskemål som kan passa in :) men jag tror inte man kommer kunna göra massa val gällande hur det ska bli, för min del trivs jag i den tidslinje dem är i nu när chloe är frisk och mår bra och är med max jag känner inget behov av att få tillbaks chloes pappa då chloe verkar kunna skapa sig ett bra liv ändå :) jag tror att man kanske kommer få välja vem man vill att max ska bli ihop med i episod 5 och att man då kommer få välja mellan chloe eller Warren men jag är inte säker vad tror ni?(om chloe överlever)

Simsann4
0

Chloe överlever helt klart utan tvekan. Hur? de vet jag inte det kanske var en dröm eller så hoppar de i tiden igen på något vis. Men att hon överlever de gör hon. Jag har funderat så mycket över de där prickarna till ett annat universum. Den 3:e pricken kanske dyker upp i 5:an och då kanske det finns 3 dimensioner som Max kan gå ut och in genom.

Ja när Chloe frågar om Max kan hjälpa henne att dö, valde jag båda alternativen. Jag spelade Episoden flera ggr. Det går att spara 3 spel så jag försöker med olika alternativ. 

Nu ska jag börja om igen från början med Episod 1 med båda ögonen på Mr Jefferson. Det kommer att bli en helt annan vinkling då. Kanske jag ska låta Nathan vara ifred och buckla på Mr. Jefferson med all kraft.

Haku
0

#56 Oki, jag har lite svårt att spela om spelet eftersom jag måste gå igenom allt igen vissa saker är lite sega om man spelar dem flera gånger 🤪

men funderar ändå på att faktiskt spela igen där jag gör helt andra beslut än jag egentligen vill göra men alltså på en annan spar fil då :P

Jag tror inte att det är en dröm att chloe blir skjuten men man kanske kan gå bak i tiden igen? några tror att man kan använda sig av bilden warren tog på han och max och gå tillbaks till den tidpunkten sen. Eller så förvånar spelet oss alla och låter chloe förbli död?

Simsann4
0

Ja att leta flaskor på soptippen var segt och tråkigt. Men jag tror jag spelat om det hela minst 10 ggr från början till slut sen har jag spelat om episoder ändå fler ggr. Men soptippen är urtrist att gå igenom samma det där detektivarbetet i 4:an. Men resten går bra. Det är kul att testa en massa olika alternativ och se hur valen visar sej framåt i tiden.

Haku
1

#58 Haha håller med dig om att dem sakerna är sega!

Prickbarnet
0

tyckte att detektiv saken i ep 4 var en av dom roligaste sakerna i spelet tbh, tycker sånt när man ska lista ut vem som gjort något tex är kul c: fast förstår att det blir tråkigt om man spelar om episoden många gånger eftersom man redan vet vilka ledtrådar man ska välja. är rätt säker på att Max kommer att använda en bild för att gå tillbaka i tiden och rädda Chloe, om hon inte skulle göra det så hade det ju varit helt onödigt att visa att hon kunde göra det eftersom hon ändå fixade allt tillbaka till hur det var först.

Haku
0

#60 Haha jag tycker sånt är jättetråkigt, men man tycker ju olika om saker och ting ^^

[Saga SilverTass]
0

Life is strange är ett fantastiskt spel.

Jag hoppas också att fler speltillverkare hoppar på🙂

När tror ni att 5:e Episoden kommer ut?

Haku
0

#5 om jag minns rätt är det cirka 2 månader mellan varje epsiod, men det är "mer eller mindre" så svårt att säga ^^ telltale har redan innan life is strange gjort spel där ens val spelar roll som blivit populära och är bra men enligt mig är life is strange bättre och har blivit riktigt populärt så vi kommer säkert få se fler liknande spel i framtiden. Dontnod som skapat life is strange har pratat om att göra ett nytt liknande spel fast med andra karaktärer och annan historia senare iallafall vad jag hört men vet inte till 100 procent om dem sagt det :P(hoppas)

[Saga SilverTass]
0

Vad heter spelen som där ens val spelar roll?

Måste köpa…

Prickbarnet
0

#64 the walking dead, the wolf among us och game of thrones är de jag vet om. har själv spelat twd och tycker egentligen inte att valen man gör spelar så mycket roll, för tex om man lyckas rädda en karaktär från att dö så dör den ändå senare, så tycker life is strange är bättre, men handlingen i twd är väldigt bra ändå så jag rekommenderar det

Haku
0

#65 Vissa val spelar verkligen roll medans andra spelar mindre roll och vissa inget alls så är det i life is strange också men fler val spelar roll i life is strange så upplever jag det med. 

#64 Jag skulle rekommendera dig att spela the wolf among us: http://store.steampowered.com/app/250320/ och the walking dead: http://store.steampowered.com/app/207610/?l=swedish finns en del två av the walking dead men börja med 1an ^^ dem är dem bästa spelen av telltale enligt mig annars så är game of thrones & tales from the borderlands ganska bra dem med :) det är spel där ens val ska påverka hur storyn går.

[Saga SilverTass]
0

Tack för tipsen. Jag har kollat trailersana nu. Men jag kan inte bestämma mej. På trailersna så finns det ingen text. Är det så i spelen också? Min hörsel e inte den bästa så jag behöver text som i life is strange.

Om det finns text så undrar jag vilken som är bäst grafikmässigt och vilken som har öppnast värld.

Haku
0

#67 Jag tror du kan välja med engelska undertexter till båda spelen minns inte till 100 % men är ganska säker.

Dem båda har typ liknande grafik och värld, man kan ju utforska och klicka runt på saker till viss del det är mycket dialoger med folk och så kommer det ju olika val. Lite mer action i dessa spel än life is strange kan jag tycka men jag gillar dem båda jättemycket alltså life is strange & wolf among us mycket känslor i min gameplay :)

Haku
0

När tror ni episod 5 kommer ut om ni gissar?

jag tror i slutet av september eller någon gång i oktober!

[Saga SilverTass]
0

Någon som hört eller läst något om när episod 5 kommer?

Prickbarnet
0

#70 episod 5 kommer 20 oktober

[Saga SilverTass]
0

Tack, då vet jag vad jag ska göra den dagen🙂

[Saga SilverTass]
0

Nu har jag kämpat med de där konstiga väggarna som är som en labyrint med Jeffersson jagandes efter med en ficklampa. Nu behöver jag hjälp. Hur kommer jag fram och vad är meningen med detta knasiga inslag?

[Saga SilverTass]
0

Någon som spelat episod 5?

Jag har fastnat inne i ett virrvarr med väggar typ labyrint som inte går ut. 

Hur gör jag för att komma därifrån? Jefferson är efter Max med ficklampa och det är minst 2 av honom samtidigt. 

Nu har jag testat hur länge som helst utan något resultat.

Hjälp mej någon. Hur gör jag?

[Saga SilverTass]
0

Jag klarade det 🤔

[Saga SilverTass]
0

Vad tyckte ni om 5:an? 

Jag tyckte att det var ett enda stort virrvarr.

Att förstöra ett så bra spel med denna 5:a är synd och skam.

Det bästa spel jag spelat förutom sim då… men 5:an förstörde allt. Det borde komma en fortsättning som gör att jag glömmer den urdumma 5:an.