Fallout 4
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Idag bekräftades det att Fallout 4 kommer släppas! De flesta anade det nog när det plötsligt på Fallouts hemsida var en bild där det stod "Please stand by" och en klocka räknade ner från 24 timmar, samt källkoden gav några ledtrådar också. Men trots att många nog hade sina aningar så var det ändå en riktigt spännande nedräkning och ingen lär ha blivit missnöjd med beskedet de fick. Det som alla har väntat på i evigheter. En trailer för Fallout 4!
Detta är ett spel som jag verkligen ser framemot. Bethesda brukar ju göra fantastiska spel så att förväntningarna nu är höga är inte så konstigt. Vad tycker ni?
DET ÄR INTE SANT!!! Jag har väntat så länge på det här spelet, jag kan inte tro det…!!! 😮😮😭
Äntligen ett officiellt utlåtande, äntligen en trailer, äntligen är det på gång på allvar! Jag tror jag kommer börja gråta… Jag älskar den här serien så mycket, jag kan inte vänta tills vi får mer info och… herregud, jag behöver sätta mig ner och ta in det här en stund… 🤦♂️
Äntligen, äntligen kan man börja bygga förväntningar, hoppas och vänta på riktigt…! 😍😭
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

#1 Hahah kan förstå din reaktion! 😃 Mer information kommer troligtvis tillkännages på E3 i mitten av juni där Bethesda för första gången har en egen presskonferens.
Jag har faktiskt aldrig spelat något Fallout-spel, konstigt nog, men jag har varit lite sugen då och då om än jag för det mesta inte har haft någon lust till det utan jag har väntat på ett nytt spel och nu äntligen ska jag få spela Fallout för första gången! Det kommer bli hur grymt som helst! Och jag är väldigt glad för alla andras skull då de har väntat så länge på detta spel!
#2 Jag trodde jag skulle behöva vänta ända tills E3 för att ens få höra någonting om Fallout 4, bara ett litet hopp eller rykte eller vad som helst, och så släpper dom en trailer för det nu idag…! Det känns för bra för att vara sant! 😃😍
Nu har jag sett trailern över tio gånger i rad och har den på repeat bara för att jag knappt kan tro det, plus att jag vill se ALLT i den. Varje lilla detalj, jag vill inte missa någonting! 😍
Jag har spelat Fallout 1 och 2 (för länge sedan), Fallout 3 och Fallout New Vegas! Jag äger tre exemplar av Fallout 3 (ett till PC, ett till PS3 och digitala GOTY edition på Steam), två ex av Fallout New Vegas varav den ena är Collector's edition till PS3 och jag har spelat New Vegas i 604 timmar enbart på PC och garanterat över 1000 timmar totalt med Fallout 3 på olika konsoler då jag haft det så länge och spelat det mer än New Vegas. Med andra ord, jag fullständigt älskar serien och jag är ett stort fan! 

Jag har väntat på att få höra något om Fallout 4 sedan innan New Vegas kom ut så det här känns helt otroligt! Nu har chocken lagt sig och hypen börjat sätta in på allvar. Jag får göra en kalender så jag kan räkna ner dagarna till E3 nu för att försöka varva ner, tror jag… 😃🤦♂️
Sökte förresten på Steam för att se om jag kunde hitta Fallout 4 där redan (det finns att boka på CDON), men hittade istället Fallout 1, 2 och Fallout Tactics i ett bundle-paket. Nu har jag att syssla med tills fyran släpps, misstänker jag! 

We can now all die in piece
"Don't wake me up I'm winning wars inside my head"
Sitter uppe och tittar på IGN's Bethesda Press Conference Pre-Show i väntan på att Bethesdas E3 Conference ska börja och mer om Fallout 4 förhoppningsvis ska avslöjas… 😮😍
Det kallas hälsosam besatthet och ja, det existerar! 😇😍
Okej, dags att börja räkna ner dagarna till november! I november är det här!!!! 😃😃😃

Jag tappade det exakta datumet, jag var alldeles för uppe i varv för att skriva ner det, det borde dyka upp när som helst på nätet.
Edit: 10 november står det nu på nätet! Fallout 4 släpps den 10:e november!! 

Fallout Shelter släpps IDAG! Jag måste köpa en telefon eller annat för att kunna spela det.. Jag är alldeles för uppspelt för mitt eget bästa..!
Nu måste jag varva ner för det där var AWESOME och…!!! Jag behöver sova.. 🤦♂️

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Den nya videon ser riktigt grym! Jag ser verkligen framemot den 10:e november! 😃
Jag satt uppe hela natten för att titta på deras konferens men somnade 30 minuter innan haha. 😕
#7 Jag håller med, jag var så uppspelt att det nästan var omöjligt att somna! 

Åh, vad typiskt! Jättetrist. 😕
Det var superhäftigt att se det live, men det som visades där finns åtminstone att se på Youtube och andra ställen nu i efterhand. 🙂

#8 Aa, jag har sett det i efterhand nu men det hade varit roligare att se det live.
Har aldrig spelat Fallout men blev sugen nu när jag såg trailern, behöver man spela de andra spelen i serien för att förstå eller kan man börja direkt på 4:an?
Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!

#10 Vet inte, men jag har aldrig heller spelat Fallout tidigare men tänker definitivt spela 4:an. Tror nog att man förstår spelet lite bättre om man har spelat tidigare spel men Bethesda brukar inte göra så att man måste ha spelat tidigare spel för att kunna spela det nya spelet.
#10 Jag tror att både du och #11 kan börja direkt med fyran utan större problem! 🙂
Spelen är sällan direkta fortsättningar av varandra (möjligtvis med undantag för Fallout 1 & 2), även om dom utspelar sig i samma värld. Vissa händelser från tidigare spel refereras ibland, karaktärer från tidigare spel kan dyka upp men det är oftast inget som förstör eller känns direkt förvirrande för nya spelare. Det är min erfarenhet i alla fall. 🙂
Vill man dränka sig i lore, lära sig om exakt allt som händer, dom olika eventuellt återkommande karaktärerna och dom olika factions från tidigare spel så kan det givetvis underlätta att spela dom tidigare spelen först. Men Bethesda brukar vara bra på att introducera en till en ny värld oavsett om man inte känner till något om det eller har spelat tidigare spel. 😃
Det kommer väl finnas referenser och karaktärer som man inte förstår eller känner till om man inte spelat tidigare spel (Codsworth, som ett exempel..! 😃😍❤️), men det borde inte skada eller påverka spelupplevelsen. Jag gissar på att det blir som Elder Scrolls-serien. Du behöver inte ha spelat Oblivion eller Morrowind för att kunna spela Skyrim, till exempel. 🙂
Inte som när jag hoppade in i Mass Effect-serien med Mass Effect 2, fattade ingenting och insåg att karaktären jag spelade som visste vad som hände och vilka alla andra var medan jag satt om ett frågetecken.. (Jag rage-quitade relativt snabbt, skaffade hem ettan och därefter var jag fast i den serien också! 😍)
Annars så rekommenderar jag Fallout 3 och speciellt Fallout New Vegas, om man vill veta mer om serien, ha något att syssla med tills november och man gillar den typen av spel. 😃

Jag hoppade direkt in i Skyrim och Wolfenstein: The New Order utan att ha spelat några tidigare spel så att hoppa in i Fallout 4 bör gå lika bra. Säkert några referenser jag inte kommer förstå som sagt men det gör inget. Är riktigt sugen på att köpa Fallout 3 och New Vegas så kan nog ta och göra det för att ladda upp inför november. 😃

Ska man börja med 3:an eller New Vegas?
#14 Wow, det är nog en smaksak, tror jag. Storymässigt vet jag inte hur mycket skillnad det gör, då spelens historier inte har någon direkt koppling till varandra.
Jag skulle säga att köra på Fallout 3 först, men mest för att Fallout New Vegas är ett steg framåt i serien och snäppet bättre. Det finns flera saker man kan göra i New Vegas som inte går att göra i Fallout 3, samt att det finns ett Hardcore mode i New Vegas (jag älskar Hardcore mode!) som trean saknar helt. Companions är dessutom djupare och mer intressanta i Fallout New Vegas, även om det är tre speciella companions från Fallout 3 som gäller för evigt för mig! 😃❤️
Börjar man med Fallout 3 känns det som ett steg framåt när man går över till New Vegas efteråt. Börjar man med Fallout New Vegas kan det kännas trist att förlora flera funktioner när man går över till trean, men det är givetvis en smak och åsiktsfråga. 🙂
Känslan i spelen skiljer sig också ganska mycket från varandra. För mig så känns Fallout 3 mer… hopplöst och öde, i brist på bättre ord. Färglöst och… verkligen känslan av en post-apokalyptisk värld som jag föreställer mig den och jag älskar det! Medan det känns som om det finns mer hopp i New Vegas, mer färg och en annorlunda känsla, mindre öde. Det är svårt att beskriva och undvika att avslöja saker samtidigt.. Båda spelen är underbara, men atmosfären skiljer sig och… jag ska erkänna, Fallout 3 är min personliga favorit. Jag gillar den typen av wasteland och jag blir mer känslomässigt investerad i det. 😃
Köper du Fallout 3 till PC vill jag förvarna om att det är känt för att krångla på nyare datorer/operativsystem. (Omedelbar krasch vid New Game när introt precis ska börja) Det är enkelt att fixa och åtgärda, men väl värt att nämna. Jag vet inte om Steams version har fixats, men sist jag installerade det på en ny dator (förra året) hade det inte det. Men som sagt, lätt att åtgärda på egen hand och därefter flyter spelet på bra på mina datorer. 🙂

#15 Tack så mycket! Har Windows 7 så jag antar att Fallout 3 kommer krångla men är det inte allt för svårt att fixa så är det bra. Får se vilken jag kör på först. Lutar nog åt 3:an.
#16 Jag kör också Windows 7 och Fallout 3 funkar på Windows 7, men det är inte helt utan problem. Det vanligaste problemet som uppstår enligt min erfarenhet med omedelbara krascher eller krascher direkt när man startar ett nytt spel (det jag nämnde ovan och som jag själv och ett par kompisar upplevde på flera olika datorer) beror oftast på att spelet har problem med flerkärniga processorer.
Det är enkelt åtgärdat med en snabb ändring i en av spelets .ini-filer så att spelet begränsas till två kärnor. Efter det har spelet flutit på perfekt för mig! Någon enstaka random krasch, men inget att direkt haka upp sig på. 🙂
(Ber om ursäkt om det låter rörigt eller förvirrande, men timmen är sen och mitt huvud försöker översätta från engelska så det kan bli en del fel då)
Samma problem kan även uppstå i Fallout New Vegas, men jag har faktiskt inget minne av att jag haft det problemet med det spelet.. 🤔
Oavsett så är lösningen exakt likadan som för Fallout 3, så det är lika lätt att åtgärda om det skulle uppstå i New Vegas. 🙂
Jag kan posta en länk till guiden med lösningen jag använder om man vill kolla upp det innan man skaffar spelet, om det är av intresse? 

Har redan kollat upp hur man fixade det så det är lugnt. Verkade inte alls så svårt. Ska köpa Fallout 3 har jag bestämt mig för nu. Köper New Vegas sen. 😃
#18 Nej då, det är busenkelt! 😃
Kul! Du får gärna berätta vad du tyckte om det efteråt. 😃

#19 Håller på att installera det nu! 😃

Har fixat igång Fallout 3 nu och även spelat lite. Hittils är det mycket bra och det blir nog bara bättre. Detta kommer verkligen öka hypen inför 4:an. 😃
#21 Härligt att du fått ett positivt första intryck av spelet! 😃
Jag var tvungen att spela lite själv efter att ha skrivit om det i den här tråden. Det börjar bli dags för att varva spelet med en superond karaktär igen, tror jag. Det var alldeles för länge sen sist och min nuvarande är alldeles för snäll. 😇

#22 Jag börjar med att vara så snäll som det bara går. Känns säkrast så haha.