Dator- & TV-spel iFokus

Dator- & TV-spel

Etikett10-allmänt-spelsnack
Läst 1579 ggr
[Dark-lord]
0

Grand Theft Auto

Skapar en tråd där vi kan snacka om GTA-spelen. En serie där man såsom namnet antyder kan sno bilar. Men också slakta folk och förverkliga alla sina psykopatiska drömmar, gå på strippklubbar, supa sig full och köra bil och råna folk. Låter väl härligt? Finns förstås(oftast) mer till spelen än så, en bra story med sköna karaktärer, fina miljöer att utforska, massa modding och fusktillgängligheter. Grand Theft Auto 5 är den senaste titeln i serien, den var riktigt bra, det håller nog de flesta med om. Jag måste dock säga att jag nog gillar San Andreas en aning mer. RPG elementen som den införde där man kan bygga upp sin karaktär på olika vis via stats genom att t.ex pumpa på gym, ändra utseenden, kläder osv funkade oerhört bra. De försökte göra en slags remake på det i femman men det var ej riktigt lika effektivt. Humorn och karaktärerna är genuint asroliga i San Andreas(kolla bara när Big Smoke beställer i drive through https://www.youtube.com/watch?v=A6g0mPo-uJM ). Kanske även är nostalgi som spelar in för mig eftersom jag körde det som fasen när jag var liten, men skulle nog säga att San Andreas intar förstaplatsen.

LosGinos
0

Jag är nog enig i att GTA SA tar en förstaplats. Måste säga att GTA IV hamnar mycket långt ner på min lista dessvärre. GTA V hamnar som tät 2:a.

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

[Sandi92]
0

Har bara spelat GTA IV och V. Är inte så förtjust i IV, men gillar V mycket. Måste dock säga att jag gillar Red Dead Redemption bättre än GTA.

catcult
0

Jag är en sådan där bakåtsträvande tråkmåns att jag föredrar de gamla goda första GTA (med London-expansionerna) där man spelar från en top-down view. 😞

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

[Dark-lord]
0

#2 Red Dead Redemption är underbart, ett av mina favoritspel någonsin. Storyn, musiken, karaktärerna, miljöerna, gameplayet, allt är underbart! Love it!

#3 Det funkar ju också, inte provat de riktigt gamla dock. :P

Rumblebee
0

Har inte spelat så många gta, har spelat en av de äldre, minns inte vilken, samt SA och V. Har även IV.. Tror det är den i alla fall.. Provat på spelet lite men hade andra roligare spel så den har bara blivit spelad i 20 minuter och sedan samlat damm i ett år nu :P Apropå Red Dead Redemption så håller jag med om att det är ett spel i särklass (bland de jag spelat i alla fall). Blev lite ledsen i slutet och det är inte många spel som påverkat mig så mycket så att jag blir emotionell. Även zombie versionen var inte så pjåkig. Hoppas det släpps fler western spel i den stilen (och inte first person, för sånt tröttnar jag snabbt på :P. )

felle-j
0

Det enda GTA-spelet jag har spelat är GTA V och jag älskade det! Riktigt kul spel! Har det till Xbox 360 men det vill inte fungera där längre. Gör inget för jag hade ändå tänkt köpa GTA V till PC när det släpps.

LosGinos
0

#6. Varför fungerar det inte?

felle-j
0

#7 Fryser hela tiden när det laddar i början.

LosGinos
0

Är det bara GTA som gör det, eller andra spel också?

felle-j
0

Hittils bara GTA vad jag har märkt. Har inte provat så många andra spel heller.

wille_wille
0

Tycker både GTA San Andreas och V är väldigt bra och roliga spel. IV tycker jag dock de misslyckades totalt med. Tråkiga uppdrag, kass ljussättning (känns som att det är kväll hela tiden). Tänkte dessutom att jag var väldigt kass på att köra bil när jag spelade IV men det måste ha varit bilarna som var konstiga för det gick hur bra som helst när jag spelade L.A noire och GTA V.

Men första platsen tar nog San Andreas. Roligt upplägg, stor karta med flera större städer, fler och bättre fusk (ex. pengar och "stänga av" polisen).

V tar andra platsen och IV hamnar långt ner…

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Lia
0

Jag tycker mycket om IV. Igår på myrorna hittade jag III till PC för 20 spänn, så jag var bara tvungen att köpa den, ska bli kul att åka på nostalgitripp 😃

[Dark-lord]
0

#12 Har du kört mycket nu då? ;)

Zyperior
0

Införskaffat V nu. Håller på att tanka, 60 Gb. Zzz…
Ångrar att man inte slog till på förköpsdealen de hade på Steam.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

felle-j
0

Ska själv köpa GTA V till PC snart! Ser verkligen framemot att få spela det!

Zyperior
0

Har spelat i 3 timmar. Än så länge inga större buggar. Håret på vissa NPCer man möter kan bugga lite, men inte mycket. Det är typ allt.

Kontrollerna tar en liten stund att vänja sig vid men jag är hyfsat varm i kläderna redan.

felle-j
0

Verkar vara värt all väntetid då om det inte är så farligt med buggar! Och snyggt verkar det vara. Vissa har upplevt krascher då och då har jag för mig men det fixar väl Rockstar snart.

Zyperior
0

Ja alltså, jag kan inte spela i närheten av max men tycker det är snyggt nog ändå. Jag har inte upplevt några krascher än. Dock har jag hört av kollegor, som spelar på konsol, att det nya heist-modet är helt ospelbart.

Zyperior
0

Första buggen upptäckt och den är ytligt sett stor. Kan kräva en ominstallation av hela spelet. Har man ingen awesome lina, kan 60 gig ta en stund att ladda ner.
Har lyckats googla fram en work-around som förhoppningsvis gör att man kan undvika detta. Den håller på att fixa nu så återkommer med resultat så snart jag vet om det funkar.
Det har att göra med ett felmeddelande som lyder "Failed zlib call. Please reboot or reinstall GTA V."

Zyperior
0

Det funkade utmärkt. Hör av er om ni får samma meddelande och inte orkar med en hel ominstallation. Work-arounden tar ca 1 timme.

felle-j
0

#20 Vilken tur att det gick att fixa utan att ominstallera. Fast 1 timme för att fixa det är ju ändå ganska lång tid.

Zyperior
0

#21 Hehe ja, men det tog 10 timmar att ladda hem hela spelet för mig. Så det beror som sagt på vilken lina man har. Inte säkert att det är värt det.

Fast iofs. Det handlade om att vissa filer blivit felaktiga vid installation, en ominstallation löser nödvändigtvis inte problemet kan jag tro, utan man kan lika gärna få samma fel igen. Det verkar som det drabbar olika filer beroende på vem som får felet också.

Lösningen finns postad här i post nr.5;
https://support.rockstargames.com/hc/communities/public/questions/203281738-GTA-V-failed-zlib-call

Det kan nog vara värt att kontrollera filerna med den metoden även om man har en snabb lina.

felle-j
0

Hemma hos mig har jag ganska segt internet så att ladda ner GTA V skullle ta ganska lång tid haha. Ska nog ladda ner spelet på ett annat ställe där det finns snabbare internet.

Rockstar lär väl fixa problemet med de felaktiga filerna ganska snart antar jag.

Zyperior
0

Multiplayer är vansinnigt onödigt avancerat och krångligt att sätta sig in i. Antar att det är för att spelet gjorts till konsol och att Rockstar Games inte har någon längre meritlista när det kommer till onlinespel.

Hoppas dem anpassar det bättre till PC med tidens gång.

felle-j
0

Vad är det som gör det onödigt avancerat och krångligt att sätta sig in i? Har sett lite när min brorsa spelar det bara.

Zyperior
0

Det är ganska krångligt att förklara faktiskt. Jag tror också det har med vana att göra. Jag sa det till min bror när vi försökte förstå oss på det att det är säkert lätt som en plätt när man väl kommit in i det och gjort allting ett par gånger. Men att det öht ska krävas för att man ska tycka det ska va kul är ett stort minus.

Inget annat spel har jag känt att det varit såpass krångligt att spela online som GTA V.

felle-j
0

Får se vad jag tycker när jag har köpt det, men det låter inge vidarer om det är så som du säger. Vissa kontroller verkar vara onödigt krångliga tycker jag att det verkar som.

Zyperior
0

Jag tycker det är värt det bara för singelplayer. Jag klarade ut mainstoryn här om dagen, men det finns aktiviteter kvar att göra ändå. Sen, det mest spännande som jag tycker, nästan mer spännande än storyn är de metaspel  som skapats kring vissa obskyra ledtrådar i spelet. Bland annat finns en bild på en vägg i spelet som hänvisar till UFOn och ett jetpack. Det finns även hintar på att man ska kunna färdas i tiden. Folk har under 2 års tid nu letat igenom spelet efter mer ledtrådar. Man har vad jag sett hittat nya så sent som i december förra året. Googla på egen risk för spoilers.
Mycket av ledtrådarna blir först tillgängliga när man klarat spelet på 100% så det är det jag jobbar på nu så jag kan leta efter nya jag också, eller kanske lösa pusslet med några av de som redan upptäckts.

LosGinos
0

Det har ju GTA alltid varit stjärnor på. Att baka in massa skumma saker som man letar sig knäpp på.

felle-j
0

Sen hoppas jag att det kommer komma en massa roliga mods till spelet! 😃

Zyperior
0

Blev utmanad idag av en vän att försöka sno ett fighterjet från en militärbas. Det tog honom ca 40 försök. Jag va så nära att klara det på 2a försöket. Det hade knäckt honom totalt tror jag. Har inte klarat det än, ska fortsätta försöka senare.

LosGinos
0

No cops cheat, så klarar man det på första :D

Zyperior
1

Haha, ja, då klarar man ju det mesta.

Lite kul dock. På mitt femte försök för drygt en timme sedan hände en klassisk GTA-grej. 
Jag lyckas sno planet, ta mig ur basen, blir träffad av en missil på vägen ut men planet funkar hyfsat fortfarande. Lyckas bli av med snuten på väg till min hangar. Landar på flygplatsen och planet dör när jag håller på att taxar in mot hangaren, mitt på landningsbanan. Fan tänker jag, kanske finns någon bil i närheten som jag kan knö planet bort till hangaren. (Om man lyckas, och tar sig därifrån spawnar ett nytt oförstört plan).
Kliver ur jetplanet. Direkt efter kommer ett jumbojet, landar och kraschar mitt plan så att både det och jumbojeten exploderar. =)

felle-j
0

#33 Hahaha snacka om otur! xD

Gurky
1

Har precis börjat spela GTA V till PC! Alla vi som kör det ska vi inte fixa en crew för oss på iFokus? :D

Zyperior
0

Jag har redan ett crew med några nära vänner men annars hade jag gärna gått med.

Zyperior
0

Måste säga att GTA Heists är väldigt kul, när det fungerar. Hela onlineläget dras med massa buggar. Främst i form av anslutningsproblem. I lördags va det nästan hopplöst att få igång ett spel. Gick bättre igår dock. Antingen beror det på belastningar på servern eller så har de förhoppningsvis fixat något med servern mellan lördagen och söndagen.
Dock är jag ganska tveksam till hur kul det är att spela om uppdragen. Det är ju kul första gången, när man inte riktigt vet vad som väntar. Men tror inte det håller för att spela om och om igen.

wille_wille
0

Jag skulle gärna vara med på  det 🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.