Annons:
Etiketthårdvara
Läst 7304 ggr
Nerdysiamese
7/3/13, 12:51 PM

Xbox One

Efter ett rörigt E3 så har röken lagts sig och informationen kring nya Xbox One har änligen blivit lite konkretare att vi vet vad vi har att se fram emot, så vi kikar lite närmare på vad.

November 2013 kommer Microsofts nästa maskin Xbox One, priset är planerat att ligga på cirka 5000 kr och för det priset kommer du få maskinen, en kontroll, en HDMI-kabel samt kinectkameran.

Dvd-läsaren från Xbox 360 har bytts ut mot an Blu-rayspelare och hårddisken vilken som mest tidigare låg på 320 GB så kommer Xbox One med en generös 500 GB stor hårddisk.

Nästa maskin kommer även ha full HD på 1080p istället för 360:s standard på 780p, och kommer kunna stödja upp till 4000p för den som har en TV för det.

Kinect-kameran kommer att vara en viktig del och funktion för Xbox One då den kommer läsa av dina rörelser och du kommer även kunna ge den kommandon som till exempel starta själva maskinen genom att tala till den!
Kinecten kommer gå att stänga av när maskinen är av, men som det ser ut nu så kommer den behöva vara aktiv när maskinen är igång för att maskinen skall fungera som den ska.

SmartGlass är ett tillbehör/funktion som Microsoft har varit något diffus med men är istort sett en application för surfplattor eller telefoner för att andvända som extra skärm och touchscreenplatta till Xboxen.

Det har varit uppenbart att Microsofts vision för Xbox One inte är att den ska endast skall vara en spelmaskin, utan ett fullfjädrat underhållningssystem med allt vad det innebär.
Många tjänster kommer vara tillgängliga för dig som köper en Xbox One: TV, senaste sporten och nyheterna, filmer, musik, sociala nätverk och självklart spel. Mycket kommer ske genom molnfunktioner för snabbhetens och smidighetens skull.

Microsoft har utlovat att minst 15 exklusiva titlar kommer att släppas innom första året av Xbox One's release.
Än så länge ser listan ut såhär:

(Vissa av spelen här kommer även släppas till PC)

**
Below:**

Ett atmosfäriskt 2D äventyrs-spel med mycket unik artwork och mycket fokus på överlevnad.
Spelet verkas endast vara singelplayer och det är företaget Capy som utveklar det.
Ett måste för den som gillar "artsy"-spel.

**

Crimson Dragon:**

En spirituell uppföljare till Panzer Dragoon från Sega Saturn, med samma designer i fören, Yukio Futatsugi.
Det här ser ut att bli ett lovande "drak-shooter" för den som gillar svindlande drakstrider i luften.

**
D4:**

Ett cell-shade:at episodiskt detektiv-äventyr med en övernaturlig twist, där man ska lyckas förhindra mordet av huvudkaraktärens fru. 
Spelet utvecklas utav swery65, designern bakom spelet Deadly Premonition.

Dead Rising 3:

Dead Rising serien verkas ha tagit en något mörkare ton, men uppfinningsrika och komiska vapen-kreationer verkas stanna som ett bestående element i spelet.

**
Fantasia: Music Evolved:**

Ett musikspel inspirerat av Disney klassikern Fantasia kommer ut till kinecten, där du ska kunna Dirigera musiken och olika instrument i spelet med dina handrörelser.

Forza Motorsport 5:

Microsofts loyala racing klassiker kommer med ett nytt spel redan till launch, snyggare, snabbare och bättre helt enkelt.
Dom lovar även ut lite intressanta AI funktioner som kommer vara kopplade till molnet för att anpassas efter hur du som spelare spelar och skapa din egna "Driveatar".

**LocoCycle:
**
Ett komedispeckat action-racingspel om en något galen men intelligent motorcycel vid namn I.R.I.S. och hennes "medresenär" Pablo som hon släpar genom explosivt galna situationer.
Vi får se vad Twisted Pixel gör av det här helt enkelt.

Halo:

Inte mycket är sagt, allt som ännu har visats är en kort teaser under E3, men det blir ingen Xbox utan Halo, så ett nytt Halo är det inga tvivel om att det kommer bli.

 

**Killer Instinct:
**
Fighting klassikern Killer Instinct kommer som ett nytt spel på Xbox One, och det ser definitivt ut som att dom kommer fortsätta på sin något "speciella" stil från de tidigare spelen.
Spelet kommer utvecklas utav Double Helix.

Kincet Sports Rivals:

Kinect Sports serien fortsätter med Rivals, med nya minispel med bland annat klättring och vattenscooter raceing.
Ens data kommer att sparas så att ens vänner kan tävla när som helst mot dig och dina resultat.

**
Project Spark:**

Ett spel för de kreativa, du skapar världen, invånarna, fienderna och ditt egna äventyr, möjligheterna med spelet ser ut att vara gränslösa och kommer nog ge upphov till fantastiska kreationer i framtiden!

**Quantum Break :
**

Remedy fortsätter på spåret dom kan med filmatiska shooters i spelet Quantum Break som även kommer att ha en TV-serie som går parallelt med spelets story.
Remedy har även utlovat att det spelarna gör i spelet kommer att påverka TV-serien.

**
Ryse: Sons of Rome:
**
En titel många trodde var död då det har varit väldigt tyst de senaste åren, men Ryse: Sons of Rome är nu sagt att komma ut till Xbox One och kommer vara en förstapersons hack and slash/ shooter i rommersk stil.

Sunset Overdrive:

En färg-glad sandbox shooter från företaget Insomniac, ser ut att var snabbt och helgalet och utvecklarna lovar variation från dag till dag och fortsatt uppdaterat material och förändringar genom molnet.

Vissa av titlarna kommer släppas samtidigt som Xbox One, men mycket kommer släppas under året efter.

Så som sagt, kommer Xbox one till November 2013, och jag misstänker att den kommer finnas på många önskelistor till julen ;)

Källor:
http://www.ign.com
http://www.pcadvisor.co.uk
http://news.xbox.com

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Annons:
felle-j
8/2/13, 10:00 PM
#1

Microsoft har nu ökat klockfrekvensen på deras Xbox One från 800MHz till 853MHz, en ökning på 6,6%. PS4 har en klockfrekvens på 800MHz men den har många fler streamprocessorer vilket gör att PS4:an fortfarnade är ganska överlägsen, på papperet.

Nerdysiamese
8/2/13, 10:03 PM
#2

tja och sedan försöker ju inte sony smälla i 3 operativsystem i en och samma maskin, så skulle nog påstå att det är mer än bara på papperet tbh

Medarbetare på Datorspel I Fokus

felle-j
8/2/13, 10:12 PM
#3

#2 Tre operativ system!?

Koggr
8/2/13, 11:02 PM
#5

Xbox One känns (tyvärr) som en flopp för mig personligen. Jag har ägt både PS3 och Xbox 360 (äger även en Wii) den här generationen men sålde min 360 pga behovet att betala för att kunna spela online, sen så när PS Plus dök upp var ju det mycket mer intressant att betala för. Nu kommer man ju dock få betala för att köra online på PS4 (förutom för MMORPG + Free2Play om jag förstått saken rätt) men man kommer då också ha PS Plus. Blir Enbart Playstation kommande generation, att den dessutom kostar 1000kr mindre och kameran enbart är ett tillbehör man kan köpa till senare om man vill gör att jag än hellre vill skippa Xbox One.

Nerdysiamese
8/2/13, 11:08 PM
#6

Jag önskar att Xbox one hade varit mer lockande, jag hade hemskt gärna spelat både Below och Project Spark, men som det ser ut just nu kommer det bara bli en Playstation 4, trotts att jag haft och älskar både min PS3:a och min 360.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Annons:
LosGinos
8/3/13, 2:32 AM
#7

Xbox One är det ända valet för mig <3

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

robobengt
8/3/13, 10:06 AM
#8

Ingen konsoll genom tiderna har lett mig så djupt in i ointresse som XBOX One. Något drastiskt måste hända för att jag överhuvudtaget ska fundera på att skaffa en sådan.

LosGinos
8/8/13, 9:15 PM
#9

Längtar!

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

felle-j
8/8/13, 10:25 PM
#10

Nu blev jag lite mer sugen på Xbox One :)

felle-j
8/13/13, 11:50 AM
#11

Microsoft har nu gått ut med att Kinect sensorn inte längre är ett krav för att spela spel. Kinect sensorn kommer också gå att stänga av.

LosGinos
8/13/13, 12:35 PM
#12

Sweet! Inte för att det spelar mig någon roll men.. :P

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

Koggr
8/13/13, 12:48 PM
#13

Mycket ändringar som pressas ut i media av microsoft nu, känns som om dom känner pressen, dom hade nog hoppats på att Sony gått mer åt samma håll som dom med många saker..

Annons:
LosGinos
8/13/13, 12:55 PM
#14

Nah, bara PR, bara PR.

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

Koggr
8/13/13, 1:53 PM
#15

Men det här är ju bra mycket mer som kommer ut i pressen än vad jag minns månaderna innan den generationen konsoler vi har nu. MS ändrar ju på massa DRM-relaterat hittills, dom har klockat upp grafikkortet 60MHz eller vad det var. Dom känner helt klart pressen.

robobengt
8/13/13, 3:36 PM
#16

Too little, too late.

felle-j
8/14/13, 9:38 PM
#17

Dåliga nyheter för oss i Norden. Xbox One kommer nog inte släppas förrän tidigt 2014 i Sverige.

LosGinos
8/14/13, 9:52 PM
#18

Källa?

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

felle-j
8/17/13, 3:47 AM
#20

En grej som kan vara intressant är att Battlefield 4 kommer ha 64 spelare istället för 24. Och spelet kommer köras i 60fps! Då antar jag att alla eller flera spel på kommer köras i 60fps på de kommande konsolerna. Detta gäller också PS4.

Annons:
Koggr
8/17/13, 7:42 AM
#21

Battlefield 3 har också 64 spelare, eftersom jag spelar det på pc ;)

felle-j
8/17/13, 12:19 PM
#22

#21 Klart man spelar det på PC :D

Kan tillägga att BF4 kommer fortsatt ha 24 spelare på Xbox360 och PS3.

felle-j
8/19/13, 6:47 PM
#23

En ny trailer.

LosGinos
8/27/13, 6:02 PM
#24

Microsoft ger sig inte.. Rykten säger att de tänker släppa sitt Xbox One 1 vecka tidigare än PS4. Uppgifter som inte blivit konfirmerade men ändå!

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

Koggr
8/27/13, 10:31 PM
#25

Wow, vi får den fortfarande inte till sverige förrän nästa år. Något som Sony lyckas med!

felle-j
9/4/13, 4:37 PM
#26

Microsoft har nu höjt processorns klockfrekvens från 1,60GHz till 1,75 Ghz. Dom verkar försöka klämma ur varenda gnutta prestanda som finns i Xbox One 🙂

Nerdysiamese
9/4/13, 4:52 PM
#27

såg även att xbox one kommer att ha stöd för 8 kontroller, varför man skulle andvända så många samtidigt är ju en bra fråga, men stöd kommer det finnas iaf.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Annons:
[Majbot]
9/9/13, 12:18 AM
#28

Har aldrig blivit så besviken över en konsoll som över Xbox one. Har alltid gillat Microsoft innan men nu går jag över till sony :L

Koggr
9/15/13, 4:32 PM
#29

http://www.edge-online.com/news/power-struggle-the-real-differences-between-ps4-and-xbox-one-performance/

"PlayStation 4 is currently around 50 per cent faster than its rival Xbox One. Multiple high-level game development sources have described the difference in performance between the consoles as “significant” and “obvious.”

Our contacts have told us that memory reads on PS4 are 40-50 per cent quicker than Xbox One, and its ALU (Arithmetic Logic Unit) is around 50 per cent faster. One basic example we were given suggested that without optimisation for either console, a platform-agnostic development build can run at around 30FPS in 1920×1080 on PS4, but it’ll run at “20-something” FPS in 1600×900 on Xbox One. “Xbox One is weaker and it’s a pain to use its ESRAM,” concluded one developer."

Dock har Xbone sina styrkor!

"Xbox One does, however, boast superior performance to PS4 in other ways. “Let’s say you are using procedural generation or raytracing via parametric surfaces – that is, using a lot of memory writes and not much texturing or ALU – Xbox One will be likely be faster,” said one developer."

Däremot så tycker jag inte alls om den här idén: 

"One source even suggested that enforcing parity across consoles could become a political issue between platform holders, developers and publishers. They said that it could damage perceptions of a cross platform title, not to mention Xbox One, if the PS4 version shipped with an obviously superior resolution and framerate; better to “castrate” the PS4 version and release near-identical games to avoid ruffling any feathers."

modellmannen98
3/31/15, 10:30 PM
#30

Hej, jag tänkte köpa någon av dessa två konsoler men vet inte vilken som är bäst. Då menar jag grafikmässigt, processor och allt möjlihgt. Alla typ hatar xbox one men varför, varför är ps4 bättre.

felle-j
3/31/15, 11:21 PM
#31

#30 Det beror väl på vad man själv gillar helt enkelt. Jag har bara ett PS4 och det tycker jag är väldigt bra, men Xbox One verkar bra det med. Om du vill spela med dina kompisar så köp samma konsoll som de har.

catcult
4/4/15, 3:27 AM
#32

#30 Jag har en Xbox One och är verkligen glad över att jag valde den istället för Playstation 4, särskilt med tanke på Sonys ekonomiska problem.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

modellmannen98
4/4/15, 11:11 AM
#33

Varför valde du xbox one istället för ps4?

LosGinos
4/4/15, 9:35 PM
#34

#32. Har också valt XO istället för PS4. Men jag har alltid föredragit Xbox framför PS oavsett så.. Det var ett ganska så enkelt val för mig.

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

Annons:
felle-j
4/4/15, 9:43 PM
#35

Har det inte varit mycket problem med Xbox One? Har sett några som har haft det och så har det gått sönder hela tiden. Fast problemen kanske är åtgärdade nu.

LosGinos
4/4/15, 9:52 PM
#36

#35. Jo… Jag är inne på min 4:e konsoll nu. Denna fungerar dock felfritt :D

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

felle-j
4/5/15, 1:12 AM
#37

#36 4:e? 😮 Hoppas den håller länge nu. 😃

catcult
4/5/15, 2:32 AM
#38

#33 Många olika anledningar. Sonys ekonomiska situation är en faktor, men den största och avgörande anledningen är faktiskt Xbox Live som jag anser är en välfungerande tjänst ljusår före Sonys variant. Hårdvarumässigt är konsollerna väldigt lika.

#36 Haha, oj, shit! Min funkar än, ta i trä. 😃

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

LosGinos
4/7/15, 8:58 PM
#39

Jag gillar att Msoft kör ett gratisspel i månaden! Det är sjukt nice :D

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

Upp till toppen
Annons: