Vilket av dessa 2 grafikkort är bäst?
I datorn jag har nu sitter det ett Intel(R) Q45/Q43 Express Chipset 1581 MB grafikkort. Enligt han jag fick datorn av så skulle det vara mycket bättre än det jag hade i gamla datorn, ett Nvidia GT320 med 1GB DDR3.
På min gamla datorn så fungerade alla spel jag testade felfritt utan lagg om man inte belastade spelet hårt (med t.ex. jättemycket mods), då laggade det lite. På den nya som skulle var väldigt mycket bättre så är det enda spelet som har fungerat bra Zoo Tycoon 1 vilket får mig att misstänka att det där grafikkortet kanske inte är så bra 🤔
Datorns prestandaklassificering är 3,5 och den siffran har då bestämts av spelgrafiken. Nästa sämsta komponent är grafik med 4,4.
Tror ni att mitt Nvidia GT320 1GB DDR3 är bättre till spel än Intel Q45/Q43 Express Chipset med 1581MB?
ISåfall, om jag vill byta är det bara att plocka ut det som sitter i nu och sätta in det andra eller måste man göra något speciellt först?
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Jag har ingen aning om vad det där är för grafikkort men dom låter väldigt gamla och dåliga. Intelgrafikkortet låter som om det är integrerat. Det sitter i processorn alltså, och de integrerade grafikkorten brukar vara väldigt klena.
Ingen av dom är gjorda för spel i vilket fall som helst så det bästa vore att kanske köpa ett begnagnat GTX 660ti eller 760. Båda dom går att finna väldigt billigt då 900-serien nyligen har lanserats. Men jag antar att dina övriga komponenter också är ganska gamla så då är det inte säkert att något nyare grafikkort passar.
Om det gamla grafikkorten passar i din nuvarande dator så bör det bara vara att sätta i det. Kanske att du måste installera drivrutiner själv. Det kan inte vara så att övriga komponenter är för klena? Processorn till exempel?
Nej det sitter som ett separat kort. Jag tror inte att jag behöver något kraftfullt grafikkort eftersom jag inte spelar sådana spel som kräver det 🙂
Datorn är nog några år, det är en Dell optilex 780, sådana som brukar finnas hos tandläkare och på sjukhus…

Då är det nog ingen särskilt kraftfull dator. Antar att den är gjord för att hantera dokument och webbläsare. Men det är väl bara att prova att sätta i det gamla grafikkortet. Det kan nog vara lite krångligare med äldre grejer men är ju värt ett försök.
Nu är jag inte så bra på vad specifikationerna för datorer betyder, men jag tycker den låter helt ok. Det är en dubbelkärning intelprocessor på 3,2 GHz, 4GB RAM och 1,32TB hdd. Jag ska testa att byta kortet och se om det blir bättre :)

Det låter ju helt okej så prova att byta grafikkort så får du se vad som sker. Jag tror nog att det gamla grafikkortet kan vara bättre.
Blev ingen märkbar skillnad, jag ska testa sim city igen och se om det fungerar nu…

Då är det väl någon annan komponent i datorn som gör det så klent.
Datorns prestandaklassificering höjdes iaf från 3,5 till 5,9 så det borde ju betyda att det var något bättre teoretiskt sätt 😃
Nu är det hårddiskens överföringshastighet som håller nere siffran, grafikkortet klassas som 6,4.

Datorn är bättre på papperet i alla fall, och det är ju något. 😃
Haha, precis 😃
Och Simcity 5 fungerar klockrent nu 👍

Vad bra! Är det bara Simcity 5 som fungerar bra eller gör det andra spelen också det?
Det var bara simcity som jag hade problem med tidigare så alla andra fungerar också bra 🙂

Aha, så bra då!
Var det bara att stoppa i Nvidia-kortet så fungerade det?
Ja, drivrutinerna hittade datorn själv så det var bara att byta 🙂

Smidigt och bra!