Dator- & TV-spel iFokus

Dator- & TV-spel

Etikett11-off-topic
Läst 618 ggr
[Xenomorphine]
0

Uppgradera mera?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här hör väl kanske mer till Datorn iFokus. Men jag tänkte att det borde finnas en eller två gamers som har en del kunskap om vad jag behöver och inte behöver för att kunna pressa så mycket som möjligt ur min rigg ;)
Jag är nämligen inte jättehigh på tekniken, kompatibilitet osv. Men jag kan bygga, bara jag vet vad jag behöver och vad som passar ihop. (Jag lär mig.)
Det spel jag har som kräver mest är Skyrim (ENB och närmare 200 mods). Men jag är inte nöjd med grafiken. Jag vill ha mer mer mer, haha.

Så, nu till min fråga.
Jag köpte nyss ett till (likadant) grafikkort. Är det någonting mer jag behöver uppgradera för att kunna få ut så mycket som möjligt av grafikkorten? (svinbra ENB's till Skyrim t.ex.)
Jag ska definitivt investera i en SSD-disk att ha spelen på. Men övrigt?

Roamer
1

Enkelt sagt så är det två saker som spelar mycket roll och det är processor och grafikkort. Dessa två delarna kommer vara där krutet ska användas mest för de kommer att ta det tyngsta, men ska du verkligen pressa varje droppe ur datorn så kommer även moderkort, minne och hårddisk vara komponenter du behöver förändra. SSD är ju en bra början, och sen beror det på vilket moderkort du har. Jag antar du har ett som stödjer SLI och detta är redan kopplat då jag förstår att du har två 760s. Med den lösningen borde du ha tillräckligt med kräm för att kunna köra på högsta upplösningen tycker väl jag utan några större problem.  Kanske ska du ta en titt på vad du har för inställningar på grafikkortet i ditt OS. Troligen där du behöver göra förändringar för att få ut mer om du inte är nöjd. Se till att ha nyaste versionen av drivisar också för det kan göra skillnad.

Men, skulle du känna att det hackar så är nog minne det som troligen skulle kunna ge extra effekt. Det finns ju en uppsjö olika och du måste isf ta reda på vilka som stöds av ditt moderkort. Finns ju kartor för prestanda på tomshardware rörande hur mycket skillnad det gör med nytt minne. Kom ihåg bara att minnesmodulerna kör på den längsta Hz som finns instoppat, så har du minnen med lägre frekvens så kommer alla minnen rulla på den. Möjligen skulle 8 gb till ge dig lite bättre prestanda men igen, det beror på vilken frekvens du redan har eftersom vissa fungerar bättre med mindre minne. Kolla chartsen.

Moderkortet har också en viss roll då arkitekturen på denna ger viss prestanda skillnad och de som är lämpligast för detta heter ju oftast nått med gamer eller liknande. Dessutom finns det de som prioriterar nätverksspel före annan trafik mm göttigheter. Dock är de ju naturligtvis dyrare men är man ute efter toppriggen så är det bara att pynta. Uppgradera bios om det är ett äldre kort för det finns ofta bättre stöd för nyare grafikkort osv samt kan ge en liten prestanda ökning om de tagit bort någon bugg el likn.

felle-j
0

Alternativt kan du överklocka processor och grafikkort, om ditt moderkort stödjer det och om du har bra kylning. Och om nätagget räcker till.

Gurky
0

Om du verkligen vill maxa så skulle jag byta till Intel. Bulldozer är ökänt för att vara en kass arkitektur.

[Xenomorphine]
0

Tack för svaren, men det sket sig med dubbla grafikkort :/
Satsar på ett 780 till våren istället.