Tips för bra speldata?
Jag spelar mer och mer krävande spel och skulle vilja spara ihop till en stationär dator som kan hålla hyfsat länge.
dessa spelen spelar jag för tillfället på min laptop:
the Sims 3( med nästan alla expansioner och prylpaket+ CC)
Minecraft
starstable online
Vill prova fler spel, men min nuvarande pallar inte. kan inte spela "dragons prophet" för grafikkortet verkar inte klara det.
så jag skulle vilja ha tips på vad jag ska titta på när jag tittar på dator. Hur RAM-minne,grafikkort… ja jag är inte så bra på datorer. därför ber jag om hjälp från andra "gamers" innan jag går till en butik som lurar på mig något super dyrt som inte ens behövs.

Fråga på Sweclockers. Om du ger trollkarlarna där en budget och ett mål kan de fixa det mesta:
http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad/
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Den enklaste lösningen är väl att läsa på om vad som är bra för de spel du vill spela, och vilka saker so ska köras på max, sätta en budget, och sedan handla dator från något av de ställen som själv låter en konfigurera innehållet i datorn.

Om du vill ha en så bra gamingdator som möjligt för pengarna är det bäst att bygga själv eller beställa en dator med delar som du själv väljer. Problemet med att färdiga "gamingdatorer" från stora företag är att de prioriterar fel och sätter ett alldeles för högt pris för prestandan.
I en gamingdator är grafikkortet den viktigaste delen, det bör utgöra 1/4 - 1/3 av den totala kostnaden. Om du köper ett grafikkort i prisklassen ~2100 kr eller ~2700 kr kommer du klara de flesta spel många år framåt, om än inte med högsta grafikinställningar.
Processorn är mindre viktig och fyrkärniga processorer är i stort sett onödiga eftersom så få spel utnyttjar fyra kärnor på ett bra sätt. En nyare i5-processor är ett säkert kort.
Nu för tiden är 8 GB RAM-minne det bästa för gaming. Räkna med att betala 700 kr för det.
Moderkortet, det som alla komponenter monteras på, gör väldigt liten skillnad för prestandan om du inte ska överklocka. Du kan få ett bra grafikkort för ~700kr.
Om du inte är så kräsen behöver hårddisken inte kosta mer än 500-600 kr och då får du 1 TB lagring.
Vad du väljer för chassi beror helt på din smak men 500 kr är ett lagom pris för ett chassi.
Strömförsörjningen kostar 300-500 kr.
Gör en budget och en lista på spel du vill spela så kommer du få all hjälp du behöver.👍
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

På Inet kan man få datorn byggd och testad:
http://www.inet.se/

RAM-minne ska du ha minst 8GB. Tänk på att processorn och moderkortet du väljer måste passa ihop, samma socket alltså. En väldigt bra och prisvärd processor är Intel i5 4670, och då med ett moderkort som har socketen 1150. Att välja moderkort kan vara riktigt svårt, men det är beror också på vad du vill göra. Tänker du köra dubbla grafikkort och överklocka så behövs det ett mycket bättre moderkort, men om du inte ska göra något av det så räcker det med ett moderkort för ca 500-1000kr. Processorn går på 1700kr ungefär.
Grafikkort är bäst att köra på de senaste serierna, alltså GTX 700 eller R9 200. GTX är Nvidia och R9 är AMD. Båda är bra. Kort i mellanklassen som jag skulle rekommendera är GTX 760 och R9 280(x). Båda kostar strax över 2000kr och har väldigt bra prestanda för krona. Går att få lite billigare kort som fortfarande klarar en del spel.
Strömförsörjning är 500w bra att ha. Det klarar man sig gott och väl på, såvida inte man tänker överklocka eller köra dubbla grafikkort. Helst ska det vara ett Nätaggregat som är 80+ Bronze, minst. Det kostar 500kr ungefär tror jag.
Hårddisk kan det vara bra med en vanlig HDD på 1TB och sen en snabbare SSD på 120GB som man har operativsystemet på. En HDD är inte så dyr, lite över 500kr för 1TB tror jag. Men SSD är lite dyrare. 120GB kostar runt 800kr har jag för mig. Det är dyrt ja, men det är värt det tycker jag. Allt sker så mycket snabbare på datorn med en SSD! Köper du en HDD och en SSD så tänk på att ha spel och andra stora filer och program på HDD:n som har mycket större lagringsutrymme. Annars är det lätt att SSD:n blir full.
Chassi är lite upp till dig, men det får inte vara alltför litet. Fast om du inte har ett gigantiskt moderkort eller grafikkort så går nog de mindre chassina bra. Det är bra med fläktar i chassit också, så om det ingår fläktar är det bra. Ett bra chassi med fläktar går nog på 400kr minst kanske.
Vill du ha ett nätverkskort så välj det också. Brukar inte ingå när man köper datorer. Om du ansluter din dator med kabel så behövs inte nätverkskort.
Operativsystem kan behövas köpas till om du köper en dator i delar. ETt operativsystem kostar runt 800kr.
Detta är väl mest lite vad man kan tänka på om man köper en dator i delar, vilket jag tycker är bättre då det blir billigare och man kan själv välja allt. Som LajvKrattan skriver så kan butiker bygga ihop datorn och testa den åt dig i utbyte mot en liten slant.
De grejerna jag skrev är för en stationär dator med en prislapp på 9000kr minst. Du skrev varken om det var en stationär bärbar dator du var ute efter eller vad för budget du har. Såg nu att du har en laptop, så du kanske är ute efter en till laptop? 🙂
Ett tips är också att kolla på recensioner på komponenterna innan du köper datorn.
Jag byggde mig nyligen en ny dator i det dyrare slaget och även om det inte är rocket science så är det inget jag skulle ge mig in på utan att ha någon van med mig första gången… Om du bara ska lira exempelvis SIMS 4 när det släpps och inte riktigt grafiktunga spel som Battlefield 4 så räcker det med en 6000-7000 kronor exklusive skärm, mus och tangentbord. Du behöver ingen SSD och absolut inte dubbla grafikkort (SLI) och vad som mer föreslagits här.
Det finns för övrigt en sälj-avdelning på Sweclockers där många säljer av sina "gamla" byggen (finns de som bygger nytt flera gånger om året)… Att sedan förstå sig på alla komponenterna och vad dem gör tar sin tid, så om du ska köpa en dator i delar finns det färdiga paket på Komplett och Inet vilka båda är de största och vanligaste återförsäljarna av datorkomponenter, en ide vore att börja där och först efter att du läst lite guider på Sweclockers och bombat dem med lite frågor.
För övrigt finns det tom en video guide på Komplett.se's hemsida om hur man monterar en dators olika komponenter, annat var det på stenåldern när en själv började… Nämn annars på Sweclockers vilka spel du spelar och vilka spel du vill spela framöver, fråga gärna ut dem lite med varför de valt de olika delarna.
EDIT
Och där vaknade jag till och insåg att jag just bumpade en gammal tråd XD

#6 Haha det gör inget, kan vara bra läsning för andra som är på jakt efter en ny dator. 😃
Tack för alla svar( har inte sett att jag fick svar. Trodde det skulle stå i mejlen) Jag ska kolla upp de olika sakerna ni föreslagit :)