Dator- & TV-spel iFokus

Dator- & TV-spel

Etikett10-allmänt-spelsnack
Läst 869 ggr
[postmortum91]
2

Är du spelnörd?

Skulle du kalla dig själv för spelnörd? Hur länge har du spelar spel och vad är det bästa med att spela? Berätta gärna om din relation med spel.

Jag växte upp med en mamma och pappa som spelade mycket Super Mario Bros på tidigt 90-tal. Senare satt jag och pappa och bråkade om att få spela Crash Bandicoot och mamma fick agera som fredsmäklare. Sedan dess har jag alltid gillat att spela. Jag kallar mig stolt spelnörd.

Att spela för mig betyder både tidsfördriv, euforisk lycka, spänning men även har jag använt mig framförallt The sims serien som en flykt från verkligheten när det känts för tungt. Jag har framförallt i The sims kunnat bearbetat olika trauman i livet genom att spela mitt drömliv, återuppleva saker och kunna andra på historien. När min mamma dog i cancer spelade jag mycket sims då jag byggde upp min familj inklusive mamma, och återupplevde händelsen via spelet och kunde sedan återuppväcka henne etc.

[Gurkskal]
0

Skulle definitivt kalla mig själv för spelnörd.  Känns som att jag inte har så mycket till val när jag har 2st speltatueringar, kan nämna att det skulle bli fler om jag bara hade råd :)

Började med Nintendo 8-bit när jag var typ 6-8  år tror jag och jag var fast direkt. Har alltid haft lätt för att leva mig in i spel och även för mig har det nog blivit en slags tillflykt från ett annars struligt liv. Skönt att få leva sig in i en helt annan värld för en stund. Så story framför grafik alla dagar i veckan.

Min historik i kronologisk ordning är: Nes. Sega Megadrive, PS1, PS2, Xbox360 och nu PS4, och så Nintendo DSi Lite någonstans därimellan. Dator har jag aldrig spelat speciellt mycket förutom i perioder. Längsta var nog ca 2 år med Unreal Tournament 2004 och 8mån med WoW.

[postmortum91]
0

Kul nick du har Gurkskal :)
Jag har spelat The sims absolut längst tid, dock vet jag inte hur länge faktiskt. Tror jag räknade ut för 3-5 år sedan att jag har tillbringat 7 månader av mitt liv att spela enbart The sims-serien. Jag tror vi också började med 8-bit, då Mario springer åt höger hela tiden och banorna ser nästan likadana ut hela tiden och det är en Bowser i slutet av var tredje bana typ :)

[Gurkskal]
0

Tack du, det uppkom iom dålig fantasi och för att jag nyss skalat gurkor åt mina fiskar för typ 1 år sen ;)

Jösses det är ju rätt lång tid måste jag säga :o Där ligger jag nog i lä oavsett vilket spel jag än tänker tillbaka på. Japp fortfarande ett fantastiskt spel :D Och så fick man ju även som alternativ att skjuta fåglar med världens häftigaste zapper pistol, typ eller nåt :D

[postmortum91]
0

#3 Du tänker på duckhunt eller? Det var kul :)

[Gurkskal]
0

Precis, även om det roligaste i den åldern var när man missade och hunden kom upp och fnissa  så där retsamt gulligt :) Gumshoe var nog favoriten till just Zappern, sjukt beroendeframkallande och helt idiotiskt svårt som det var på den tiden.

Kanske börjar bli för mycket chattråd nu, ska försöka sansa mig :)

LosGinos
0

#3. Haha! Vilken underbar story för uppkomosten av ditt nick :D

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

[Gurkskal]
0

#6 Haha kul att den kunde glädja någon :3

Ladydragon
0

japp ser mig som en spelnörd 🙂 och är rätt stolt över det oxå….

Började spela WoW (world of warcraft) för ungefär 7 år sen…spelar fortfarande och insåg då hur kul datorspel är och framförallt online och rollspel…men har även köpt några offlinespel…Fable bland annat 

tv-spel blir det emellanåt oxå 🙂

catcult
0

Ja, utan tvekan! Jag har spelat så länge jag kan minnas då jag är uppvuxen med en äldre bror som har haft massor av olika typer av datorer genom åren. Den första datorn jag minns är Commodore 128:an som jag spelade mycket på, särskilt när min bror pensionerade den till förmån för Amiga 500. Men jag spelade en hel del Amiga 500 också, fick tjata mig till speltid och passa på när han inte var hemma. Bubble Bobble var en favorit! Spelade också massor av äventyrsspel där man var tvungen att skriva in textkommondon för att ta sig vidare, vilket inte var helt lätt när man var typ 6 år och inte kunde engelska. 😃 

Min kärlek till äventyrsspel växte sig allt starkare och när jag några år senare fick min första egna PC var lyckan total! Som 12-åring hade jag spelat igenom samtliga Leisure Suit Larry-spel, Monkey Island och Broken Sword. Settlers och Populous-spelen var också storfavoriter, för att inte nämna Theme Park, Theme Hospital och Pizza Tycoon! ❤️

Fick en egen Nintendo 8-bitar när jag var 6 år också, men jag blev aldrig riktigt konsolfrälst och köpte inte någon annan konsol förrän jag var 15 och då föll valet på en Dreamcast som jag faktiskt har kvar än idag.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Gurky
0

Ja utan tvekan. Är en min/maxare som gärna använder kalkyler och teoretiserar. Första gången jag kom i kontakt med datorspel var i skolan när jag var 5 år, så har hållit på sen 91. Fick ett NES av min morfar i julklapp något år efter det, vilket inte var så uppskattat av min mamma :D

michelle_
0

Ja det tycker jag allt, jag firar 20 år med mitt 8bit nu den 30 juni, och gamla bettan funkar än! Har spelar ända sen dess. Ps1, ps2 ,xbox, supernintendo, Nintendo 64, sp,color, ds osv.. och sen när jag var 13/14? kom något nytt somhette Steam, efter ett tag kunde man köpa spel via Steam och slippa de fysiska skivorna, och fick träffa massa nytt folk som spelade cs ( spelar nästan bara fps, tröttnar på allt annat) och jag var frälst. 11 år och 3 konton senare har jag spenderat fruktansvärt mycket tid och pengar, och mycket mer kommer det bli. Spelar varje dag och testar nya spel, och det skadar ju inte att ha en pojkvän som är likadan. Fast ibland måste man ju ta sig ur huset ;)

catcult
0

#11 Det underlättar verkligen när man har en partner som delar spelintresset! Min pojkvän är också en gamer och det är väldigt skönt eftersom det aldrig blir något tjat om att man sitter för mycket vid datorn. 😃

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

[EllenAlicia]
0

Ja skulle kalla mig nörd 😎vet inte exakt när jag börja spela jag va rätt liten iaf. jag och min kusin som var ett år äldre bruka spela hos henne för hon hade wii, xbox OCH ps och jag hade inte nåt speciellt hemma. vi spela typ mario och andra wii spel varje gång vi va hos henne och om vi va hos mig vi spela på en hemsida som hette nitrome på datorn. jag ville oxå såklart ha ett wii men de va för dyrt.. efter nått år så tröttna vi lite på mario etc så vi leta genom hennes pappas spel och valde halo 3 så de va våran första fps spel haha och jag älskade de så efter nån månad hade ja en xbox och körde massa spel på där i typ ett år och nu spelar jag mest på pc, fick mitt första pc spel i feb och är nu 15 år ^^

De va hon som gjorde allt seriöst lixom  jag skulle aldrig börjat spelat om hon inte hade sitt wii och inte börjat spela halo 3 om hon inte ville de och inte spelat Minecraft om hon inte berättade om de för tyckte de va så töntigt haha så jag tackar henne ;)..

[MikeW]
0

Skulle nog inte kalla mig själv för spel nörd direkt. Men jag spelar många spel..

Har nu 40 spel på min dator.. Låter lite nördig men spelar dom inte så ofta xP Fast jag älskar spel, mest mmorpg spel. Kan spela i timmar :P 

Okej kanske jag är en spel nörd..? .__.
Eller jag var en spel nörd i så fall, spelar inte så mycket spel längre. Dom bara är där, spelar när jag har tråkigt mer eller mindre.

catcult
0

#13 Haha, usch. Du fick mig att känna mig så gammal helt plötsligt! 😭

[EllenAlicia]
0

#15 haha!! förlåt 😉

Emo
0

Jag får nog erkänna att spelande på PC, PS3 och X-Box betyder en hel del och har gjort det i många år. Vi räknar väl knappast med de enkla spelkonsoller som fanns på 70-talet. Då var det mest Pong (en boll som slogs från ena sidan till den andra), något annat spel och  en pistol som man skulle använda till att skjuta på en prick som rörde sig över TV-skärmen.

Sen blev det mycket spelande på Commodore 64 (Egentligen en Commodore128 som kunde användas som en 64:a) En dag kanske jag kollar på de spelen igen för jag hade mycket roligt med vissa.

Så blev det en PC 386 som så småningom uppgraderades till 486. När den inte räckte till för nya spel så blev det nya datorer, den ena efter den andra.

När det sen kom spel i 3D var det dags att införskaffa en PS3:a och en TV-skärm till den.
Jag spelar helst äventyrsspel, men har även en hel del andra.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973