Dator- & TV-spel iFokus

Dator- & TV-spel

Etikettpc
Läst 764 ggr
[postmortum91]
2014-06-01 23:59
0

Varning ang. kontohack

I torsdags kom jag inte in på mitt origin-konto, så jag försökte få nytt lösenord via mejlen, men den var inte registrerad. Jag märkte på min mejl att någon köpt ett spel för 650 kronor på mitt konto.

Jag ringde upp EA, och antagligen hade en person från Nederländerna hackat mitt Origin-konto, köpt ett svindyrt spel och sedan bytt mejl och "tagit över" mitt konto. Jag blev helt vansinnig, jag hatar det här med Steam och Origin, att någon kan hacka sig in och ta mina betalda spel. Risken är obetydlig med fysiska spel. Det värsta av allt var att jag hade fått lånat en väns kontouppgifter på Origin eftersom jag ännu inte bytt ut mitt visa-ung till ett vanligt visa. Så det var inte mina pengar som försvann, det var min väns pengar, vilket kändes ännu värre såklart.

Nu förhoppningsvis ska han få tillbaka sina pengar, vi lär märka det den här veckan som kommer. Jag har fått tillbaka mitt konto etc

Dock vill jag varna er: Ha ALDRIG kvar kontouppgifterna på sådana sidor som Origin, Steam, thesims3.com etc.
Och bytt lösenord minst varannan månad och ha helst ett lååångt lösenord som innehåller både stora och små bokstäver, siffror och tillåtna tecken.

vallhund
2014-06-02 00:14
3

Det är väl ditt ansvar att ersätta din kompis, eller att ni delar på det för det är väl knappast tillåtet att låna ut sitt konto?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

catcult
2014-06-02 02:00
0

Väldigt tråkigt när sånt händer! :( Har inte Origin något liknande system som Steam Guard? I vilket fall som helst rekommenderar jag att man har så många extra säkerhetsfunktioner påslagna som möjligt, även om det kan kännas obekvämt för en själv. 

Rensa dina cookies också och byt lösenordet till din e-mail också för säkerhets skull!

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

[postmortum91]
2014-06-02 02:27
1

#1 Varför ska det ALLTID finnas folk som bara vill få en att må sämre över situationer som redan är jobbiga?
Istället för att förstå vår jobbiga situation så ska du lägga skulden på mig. Du behöver inte skriva alls i den här tråden om du ska klanka ner. EA såg det som att de skulle betala tillbaka till oss, så varför är det så svårt för dig att tycka samma? Vill du bara få mig må dåligt? 

#2 Jo, jag har bytt lösenord till mejlen också, eftersom jag vet inte om han hade tillgång till den också. Jag har slagit på något säkerhetssystem nu också tror jag.

[postmortum91]
2014-06-02 02:28
1

#1 Dessutom bad jag inte om åsikter angående hur vi löser pengakrisen, så lägg inte näsan i blöt där den inte hör hemma.

catcult
2014-06-02 05:58
4

#3 Glöm inte att rensa dina cookies, just in case! 

Origin har en fantastisk support, de brukar vara väldigt tillmötesgående och måna om sina kunder så jag är tämligen säker på att din vän får tillbaka sina pengar snart.

#1 Det är inte TS fel att någon tog sig in hennes Origin-konto och det är helt irrelevant vems kontokort som var kopplat till det. Origin/EA gör med andra ord helt rätt när de ger tillbaka pengarna.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six