Dator- & TV-spel iFokus

Dator- & TV-spel

Etikettpc
Läst 703 ggr
[Mikaelann]
0

Göra beslut

Tjena! jag har spelat spel som Catlady och Walking dead & wolf among us telltale game tyckt om dem spelen jättemycket finns det någon liknande spel som är bra eller? tipsa mig nu vill spela :)

[Mikaelann]
0

Ingen som vet något?

[obalanserad]
0

Monkeys Island ska ju vara ett bra spel också, verkar vara lite peka-klicka spel och upplevelser du är ute efter. Och är det upplevelser i övrigt, föreslår jag att du håller lite koll på Humble Bundle, dem har otroliga deals på Indiespel, vilket är en väldigt stark marknad nu :)

[postmortum91]
0

Utifrån fin rukbrik så antar jag att du får göra beslut i dessa spelen du skrivit om? Isåfall tipsar jag om fable spelen, där får du välja att göra onda eller goda val. I TES (The elder scrolls) går du ibland också göra olika val.

[Mikaelann]
0

Jag vill bara ha tips om spel som påminner om dem spelen jag skrev om

[Mikaelann]
0

Måste ju inte vara exakt så men ja :)

Nerdysiamese
0

bioware's spel? det är inte peka klicka som The Walking Dead och The Cat Lady, men man får göra mång olika val det, bioware är även kända för sin storytelling så det är en fantastisk story där du och dina val är viktiga.

lite Bioware spel:

Mass Effect

Jade Empire

Dragon Age 

Neverwinter Nights

Baldur's Gate

Star Wars: Knights of the Old Republic

Medarbetare på Datorspel I Fokus

[Mikaelann]
0

Någon mer som har tips om spel där mina beslut spelar roll? :D

catcult
0

Long Live The Queen! Har suttit med det i några dagar och det är väldigt beroendeframkallande. Det tillhör dock inte äventyrsgenren, utan är snarare en variant av RPG/Visual Novel där man axlar rollen som 14-årig blivande drottning och varje dag måste välja två kurser som ökar ens färdigheter inom vissa områden (exempelvis dans, smicker, svärd, historia, militär, magi, osv.) och man har 40 veckor på sig att fylla 15 och således bli krönt drottning. 

Under dessa veckor gäller det att hela tiden fatta beslut i olika situationer samtidigt som man väljer vilka färdigheter man vill lära sig (blir man expert inom något område låser man upp nya dräkter som ger en ytterligare bonus till vissa färdigheter), olika beslut påverkar ens humör som i sin tur ger en bonus inom vissa områden men också innebär påföljder för andra.

Målet är att hålla sig vid liv dessa 40 veckor (vilket är lättare sagt än gjort) och du kommer med största sannolikhet dö 100 gånger, men spelmekaniken i sig är enkel att greppa och det finns många olika val och beslut som leder till ett flertal lyckliga (och mindre lyckliga…) slut.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

catcult
0

Papers, Please är ett annat kul spel där man spelar som passkontrollant vid gränsen till en fiktiv kommuniststat på 80-talet. Detta spel går på tid och varje dag måste man tjäna tillräckligt mycket pengar för att kunna försörja sin familj och svärmor, om några i familjen blir sjuka och man inte har tillräckligt mycket pengar måste man prioritera vilken familjemedlem man vill ge medicin till och hoppas att den andra inte dör.

I början kontrollerar man bara grundläggande saker med passen för att sedan stämpla dem, men saker man måste kontrollera och uppgifter att utföra utökas efter hand; med tiden får man både ta hand om terroristattacker, möjlighet att gå med i komplotter och fatta (eller låta bli att fatta) personliga moraliska beslut.

Papers, Please är "lättare" att klara än Long Live The Queen och det går att få ett semi-lyckligt slut även på första försöket, men det finns många möjligheter till alternativa slut och en uppsjö av dolda handlingar att upptäcka (vissa av dem slumpmässiga).

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six