Vad heter spelet?
För flera år sedan spelade jag ett spel hemma hos min pappa. Detta spel handlade om att samla resurser för att sedan klättra i tidsåldern. Någon som känner igen detta och vet namnet? Både jag och min syster skulle gärna vilja veta vad det heter. Har sökt rätt länge men kan inte hitta det.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Låter som Age of Empires :)
Besök gärna min blogg, eller gilla mig på facebook :)
Så hette det! Tack :D
-' Malin Hultman
Du vet inte hur det är med att skaffa det? Om det går att hitta i butik eller liknande? :)
-' Malin Hultman
Steam har 75% rea på det under 24 timmar om du är intresserad: http://store.steampowered.com/app/221380/
Knappt 5 euro, det är verkligen värt det!
Kan tillägga att Steam är ett otroligt bekvämt sätt att köpa spel, man skaffar ett personligt steamkonto, sedan köper man spelen man vill ha och får dem direkt. Om man äger fler datorer, eller skulle råka förstöra hårddisken av misstag eller liknande finns spelen du köpt alltid kvar eftersom de är knutna till steamkontot och det är bara att logga in på nytt och ladda ner dina köpta spel igen (utan att betala något).
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
-' Malin Hultman
#5 Jag är inte riktigt säker på vilket du spelade för några år sedan, men jag skulle tro att det är Age of Empires 2 som jag länkade till då det är den populäraste i serien. Versionen som jag länkade är 2:ans HD-version (en lite pimpad variant, mao) och det är den som nu är på rea och som brukar rankas som den bästa.
Det kan ju också vara så att du spelade Age of Empires 3 (vilket är den senaste) och i så fall hittar du den här: http://store.steampowered.com/app/105450/
Kolla på screenshotsen på Steam och jämför, känner du igen dig?
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
Jag känner igen det som detta: http://i-cdn.phonearena.com/images/articles/87881-image/Age-of-Empires-I.jpg
Så jag kan möjligtvis ha spelat det allra första.
-' Malin Hultman
#7 Oj! Ettan släpptes ju 1997 och med tanke på din ålder hade jag redan räknat bort den ur ekvationen, men självklart kan det vara den du spelat. Jag skulle dock inte köpa ettan med tanke på dess ålder, det kan vara en mardröm att få det att fungera tillfredsställande på dagens datorer. Jag kan dock varmt rekommendera 2:an, den kommer garanterat fungera och är i precis samma anda som ettan, grafiken är i samma stil men ser inte suddig ut och spelmekaniken i stort sett likadan (du kommer mao känna igen dig!). :-)
Lycka till oavsett vad du väljer!
#8: Jag tror jag spelade det då jag var runt 7-10 år så jo måste varit 1an! :)
SKa fundera lite på det, ser att det är 22h till. Men är det på samma vis som 1an? För i så fall kanske man ska prova det iaf!
-' Malin Hultman
#9 Ja, det är exakt samma som ettan med den skillnaden att grafiken inte är suddig i kanterna och det finns fler folkslag att välja mellan. Annars är den exakt likadan! Promise! 2:an släpptes från början 1999 men blev så populär att de bestämde sig att återlansera den i en HD-version förra året (eftersom så gamla spel annars inte brukar fungera särskilt bra på dagens datorer), det är den versionen som säljs på Steam.
#10: Då kanske man ska satsa på det. Tack för alla svar :D
Ska även passa på att fråga med tanke på att du verkar veta mycket om Steam, kan man låna ut sina spel till andra inom familjen? :)
-' Malin Hultman
#11 Ja, det går numera via något som heter "family sharing", enda nackdelen är att två personer inte kan spela samma spel samtidigt. :)
#12: Okej tack. Jo hade för mig att det fanns något sådant. Annars får jag se om hon kan fixa det på annat vis. :)
-' Malin Hultman
#12 Verkar vara lite intressant, kan du förklara lite hur det funkar? :)
Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!
#14 I ditt steamkonto, välj: Steam --> Inställningar --> Familj --> Familjedelning. Därifrån kan du lägga till konton som du vill ge tillgång till ditt bibliotek (eller delar av det). Jättebra funktion!