könsindelning - spel
Tänkte starta en diskussionstråd ang. kön och spelande.
Det är redan så mycket prat och debatt angående feminism etc, så jag tänkte: Varför inte diskutera här inne också, fast inom spel, förstås.
Jag är då alltså en tjej på 22 år och stolt spelnörd. Men just för att jag är tjej så uppmärksammar jag oftare(?) hur spelkaraktärer framställs.
Har ni spelat Mortal kombat?
Inte ens som fighters tar kvinnokaraktärerna på allvar, de verkar finnas med i spelet för att se sexiga ut.
Jag tänker såhär, om jag hade varit med i ett fightingspel och skulle slagits, inte fasiken hade jag haft på mig ett par stringtrosor på mig och en tygbit som täcker bröstvårtorna. Det finns ju ingen strategi i det alls, snacka om att bli blåslagen.
En gång när jag spelade CS, blev jag kickad med motivationen att jag var tjej. Jag var inte sämre än någon annan på banan, och mina stats var medelmåttiga, men inte dåliga.
Märker ni skillnad i spelandets värld?
Är fördomarna starkare för män eller kvinnor när det kommer till spel? Jag har aldrig fått negativa reaktioner från killar i mitt spelade, men däremot har andra tjejer gett en ogillande min när man berättat att ett stort intresse är spel.
Jag kommer på en fördom mot spelande killar: och det är att det finns en förutfattad mening att om man är spelade kille, så är man automatiskt fet och ful, fast man kanske tänker så om spelade tjejer också?
Det blev ett splittrat inlägg som inte har någon direkt röd tråd, men hoppas att vi kan starta diskussioner om det ändå.
Det ska bli intressant att följa denna tråd. Hoppas ni kommer med många bra kommentarer. 😃
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Varför tycker du att medspelarens vikt och utseende är viktigt i och med att du tar upp att du tror killarna ser ut på ett specifikt sätt?
Jag tror att en orsak till sättet kvinnor behandlas samt framställs är vilken generation som utgör merparten av spelarna och hur kvinnor porträtterats i media under dessas uppväxt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag är ingen stor gamer direkt, och MMO och sånt är inget jag gör ofta, jag föredrar stagegispel som Risk(på ps3) och vanliga brädspel, så jag har inte märkt av så mycket(förutom att det ofta är fler killar än tjejer som spelar). Men jag har tjejkompisar som märkt av både att ha blivit raggade på och att folk underskattar deras spelförmåga när deras kön uppdagats.
Men som med de flesta saker, som film, reklam och annat så är lättklädda kvinnor väldigt vanliga, oavsett om det riktar sig till kvinnor eller män. Det är socialt accepterat att kvinnor framställs som vackra ting.
#2 Du missförstod mig, JAG tror INTE att de är "feta och fula". Jag pratade om vilka fördomar som jag märkt finns där ute.
Spännande fråga. Jag kan, precis som du, mest prata om mina egna erfarenheter.
Jag är kvinna och snart 40 år. När jag började spela online fanns det näst intill inga tjejer som spelade alls. Vi var få och stötte aldrig på varandra.
MMORPG har varit mitt forte, så som Asheron's call, Eve Online och nu senast World of Warcraft.
Jag skulle vilja säga att klimatet har förändrats väldigt mycket sedan jag började spela. Idag är det mycket hårdare och jag får en känsla av att många spelar för att prestera, då de kanske inte lyckas så bra i verkliga livet. Folk bryr sig mindre om huruvida man är tjej eller inte också. När jag började spela online var alla mycket mer hjälpvilliga, vare sig de visste att jag var tjej eller inte. I Asheron's call upplevde jag aldrig det hårdare klimatet, och inte heller i början av World of Warcraft. Det är något som kommit de senaste åren, sedan servrarna slogs ihop i dungeons och pvp. Om jag nu minns rätt… 😊
Nakenhet har alltid varit ett genomgående tema och det är för att målgruppen är yngre män och de tilltalas av detta. Spel som riktar sig till tjejer ser helt annorlunda ut. Sexism i spelen har alltid varit där. De sexuella anspelningarna från andra spelare har alltid varit där, så fort de andra vet att jag är kvinna. Nu berättar jag inte hur gammal jag är och inte om min livssituation (gift med två barn, 16 resp. 18 år) så ibland kan det vara svårt att avstyra närmanden utan att bli elak.
Sen vet jag inget om fördomar kring hur den manlige spelaren ser ut. Många av de jag spelat med har sett ganska bra ut och haft stadiga förhållanden. Men spelarna har helt klart blivit yngre… och äldre. Spannet är mycket vidare idag än det var för bara tio år sedan.
Och idag berättar jag mer sällan att jag spelar datorspel alls, när jag träffar nya personer, för i min ålder verkar inte det vara okej alls… 🤔
Heter det De eller Dem?
En sak till som några kompisar märkt, att deras pojkvänner eller kompisar som var gamers hade vissa krav på sina partners. Dem skulle helst vara smala och alltid se bra ut, fast dem själva knappt borstade tänderna regelbundet. Men det kan lika gärna vara tvärtom, att tjejerna har krav som männen inte kan leva upp till, som magrutor och muskliga armar.
jag tror även att fördomarna har blivit bättre. Jag tror som jag skrev först att det iallafall varit fördomar om att spelnördar ska vara "fula losers", typ som i "The big bang theory". Fast idag när fler spelar så tror jag även att bilden av "spelnörden" har förändrats.
Jag talar gärna om att jag är spelnörd för folk jag träffar, men det är mest för att jag vill se om de är likadana och gillar samma spel som jag. När jag vikarierar i skolan är jag väldigt populär bland eleverna när det kommer till spel, de vet att jag spelar och det nämner jag gärna för att hamna i elevperspektivet lättare, fast jag nämner dock aldrig till de övriga lärarna att jag spelar, för det verkar jag uteslutande vara ensam med.

I de spelen jag har spelat så har jag aldrig märkt någon skillnad på hur tjejer och killar behandlas.
Och fördomar hur någon ser ut har jag inte heller. Man kan ju se ut hur som helst även om man älskar att spela spel. Det betyder inte att man måste vara tjock och ful vilket vissa kan tro.
Å ena sidan tror jag det är bättre nu/mindre uppmärksamhet på tjejer, iomed att så många som spelar är runt trettioårsåldern vid det här laget.
Å andra sidan blir jag sååååå less på sexismen i speldesignen (tjejpaladin med chain mail bikin är så 80tal).. Och tycker att i MMOs överhuvudtaget har kulturen blivit råare. Folk är mindre snälla mot nybörjare, oavsett kön.
Å ena sidan är jag för feg för att fråga folk vilket kön och ålder osv dom har -tycker att om det inte är någon jag chattar jättemycket med så är det irrelevant hur dom ser ut som på andra sidan skärmen.
Å andra sidan har jag fått reda på att 2 av 4 "guildprincesses" som jag har stött på genom åren, dvs tjejer som ber om hjälp, gratis grejer osv, egentligen var tonårskillar… (Och dom andra två vet jag inte vilket kön dom var).
Själv har jag egentligen aldrig gömt det, men ej heller vågat säga mitt kön, eftersom ett tag/vissa typer, anklagar en för att vara Guildprincesss (aka tiggare/guldgrävare) om man sa att man var tjej, oavsett om man frågat om nån hjälp eller inte. (Och därefter kickat en, i vissa fall).
Så.. positivt; tror folk bryr sig mindre och mindre om vilket kön man har.
Negativt; men allt för många tycker att bara för att man sitter bakom en skärm får man säga vad som helst och bete sig hur skit som helst.
-Eller kanske det är för att jag inte har humor som gör att jag stör mig (nog mycket till att ha gått ur ett gille) på när "grabbarna" kör igång den "hjärtliga" chargången med rasistista, homofobiska och sexsistiska uttalanden. (Jamen, tebaggandet av din gubbe var ju bara på skoj ju..)
Det är fler tjejer som spelar än vad man kan tro, har tex läst om siffror på att ca 40% av spelarbasen i WoW är tjejer. Vet flera tjejer som spelar som killar för att slippa alla påhopp. Tror att spelarklimatet var bättre förr i tiden, kommer ihåg att dom flesta hade fokus på att ha kul och hjälpa varandra, medans nu är det en väldigt egocentrisk syn på allt. Tyvär är det enligt mig till stor del spelutvecklarnas fel att det blivit så här, om jag tar WoW igen som referens så har bla den sociala biten jämförelsevis försvunnit helt, vilket "avhumaniserar" spelare.
I vanilla var wow ruskigt kul för det var inte sån fokus på gear och var mer spelkänsla, men med tiden att pvpn utvecklades, vilket har gjort det roligare förvisso, så uppkom även krav på att ha rätt gear, spec osv vilket tror jag skrämde iväg de mer trevliga casual gamers samtidigt som det talade mer till elitistiska ungdomar som får njutning av att äga andra.
Personligen så spelar jag helst med tjejer för i mina erfarenheter av mmo så har de varit mer benägna att hjälpa till, dela gear osv för att alla ska få bättre spelupplevelse. Dock svårt att hitta nu för tiden tyvärr och kanske pga det tidigare sagda.
Ska bli kul att gå över till ESO och hoppas på att det blir en mer sund balans på community vs gear där vilket jag tror med tanke på att det är hyfsad crafting och 3 factioner.