Dator- & TV-spel iFokus

Dator- & TV-spel

Etikettpc
Läst 2651 ggr
AilyAdams
2013-12-31 12:46
0

Caesar III - Andra tips

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är en Caesar III-nörd som plötsligt fick för mig att jag skulle testa Caesar IV… Men den verkar inte helt lätt att få tag i.

Så i stället tänkte jag höra om någon här kan rekommendera ett annat, liknande, spel.

Heter det De eller Dem?

[postmortum91]
2014-01-02 16:21
0

Jag har inte spelat det spelet, fast är det inte som age of empires eller civilization?

Jag tipsar iallafall och så hoppas jag att de påminner om varandra:
Age of empires serien
Sim city spelen
Cities XL
Empires
Age of mythologi

AilyAdams
2014-01-02 21:48
0

Tack!

Jag ska titta på dem. Hittade en digital Caesar IV på GameStop som jag köpte och laddade ner. Fungerade smidigt till skillnad mot mina föreställningar. 👍

Heter det De eller Dem?

LosGinos
2014-01-03 09:28
1

#2. Kan du inte lite mer ingående förklara lite om spelet? :)

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

catcult
2014-01-03 16:55
0

Åh, jag blir alldeles nostalgisk! Det och Popolous-spelen var några av mina favoriter när jag var liten.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

AilyAdams
2014-01-03 22:04
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ah, har bara precis hunnit börja spela det och även om det i grunden fungerar som Caesar III så skiljer det sig på några, mycket viktiga punkter.

Husen, som är indelade i två kategorier av arbetare (arbetarklass och medelklass) samt en överklass som inte arbetar men betalar skatt, innehåller fler boende och verkar inte vara så känsliga för yttre faktorer efter att det expanderat. Så långt som jag kommit så flyttar det in så mycket folk som husen rymmer strax efter att jag byggt det.

De olika arbetsplatserna kräver fler arbetare än tidigare, men arbetarna går över hela kartan/spelplanen så det går lättare att planera var arbetarna ska bo och var "industriområdena" ska ligga. 

Till varje farm har man två åkrar nu, som inte behöver ligga intill en väg. Det räcker att själva farmen gör det, så går arbetarna ut till fältet.

Clay pits, mineraler, trä och sand utvinns på särskilda platser, precis som innan. Arbetarna går dock längre, precis som på farmen, så basen för de olika basvarorna behöver inte vara exakt intill platsen även om det är effektivare.

Handel med andra städer sker fortfarande, men i stället för en Dock, så har man en för varje stad, som också fungerar som ett varulager för varorna man säljer till just den staden. Varorna man köper ligger också kvar där tills det finns plats på något annat lager i staden, eller någon fabrik behöver dem.

Kultur verkar fungera som tidigare, men jag har haft svårt för det.

Kartorna/spelplanerna är ytterst små och allt måste planeras minutiöst.

Enskilda arbetsplatser kan stängas om arbetare behövs någon annanstans.

Annars, så långt som jag har sett det, så är det väldigt likt trean, även om grafiken är helt annorlunda. Jag gillar det skarpt så här långt. Det handlar inte så mycket om tur, hur arbetarna går, längre.

Ja, det var lite om mina upplevelser av spelet det lilla jag hunnit spela.

😛

Bildkälla: softpedia.com

Heter det De eller Dem?

DeadlyEyes
2014-01-07 06:20
1

Tja!

Ceasar III är helt klart nostalgi, riktig spelupplevelse.

En annan som nästan är bland de bästa i samma stuk är däremot Emperor, som utspelar sig i Kina då du bland annat senare kommer att få bygga kinesiska muren.

Du har även Pharao och Olympens härskare zeus, men fastnade aldrig riktigt så mycket för de två sistnämnda. Däremot Emperor var nog bland de bästa som sagt, och otroligt vacker.

Varma hälsningar!

DeadlyEyes
2014-01-07 06:25
1

Catcult!

Såg att du skrev om Popolous. Trodde ingen annan spelade det, helt klart bland det bästa spelet som någonsin gjorts! Det är synd, men det lär väl aldrig bli någon uppföljare, Bullfrog finns ju inte längre tyvärr.

Popolous och Original War är två stora favoriter. Original war vet jag inte är något för dig, det är en strategi/RPG hybrid som jag tycker är starkt underskattad.

Ett spel som jag tycker du bör kolla upp däremot är Netstorm!