SPOILERS! Skyrim/Oblivion Lore Haskill
Om du inte har spelat Oblivion och tillägspaketet 'Shivering isle' eller/och Skyrim så kan detta inlägg innehålla spoilers(även om du har spelat spelen kan du ha missat detta quest som det kommer stå om). Nu har jag varnat dig i alla fall :P
Långt inlägg på ingång! XD
Ja, nu blev rubriken lite konstig men visste inte vad jag skulle skriva där :P
Men jag och min äldre bror är fullkomligt galna i Elderscrolls games! Och speciellt i den galne 'Mad god'. SHEOGORATH!
Nyss satt vi och snackade om spelet vid matbordet och kom in på questlinen som man kan hämta upp i staden Solitude i skyrim, där man då kan få träffa denne underbare mannen :)
I Oblivions tillägspaket 'Shivering isle' får man ju då komma in till Sheogoraths rike, hans buttler, Haskill (också en favorit hos mig), hjälper en igenom questen som Sheogorath slänger på en.
MEN, min fråga är då; Vad är Haskill? En människa, en annan 'Deadric prince' eller en ande som har fått en människokropp av Sheogorath?
Vad jag vet så får man inte reda på det i spelen. Så frågan är ju ganska intressant.
Sen är det ju så att mannen man får questet av i Solitude som leder en till Sheogorath säger ju att det är hans mästare, vilket också kan tolkas som om han är butler till Sheogorath. Men vad jag kan minnas heter mannen inte Haskill. Om nu Haskill var en människa skulle han ju inte överlevt, för det är ju 200 år emellan de två spelen Oblivion och Skyrim. Men mannen kan ju också vara Haskill, fast lever under ett annat namn (ungefär så som Sheogorath kan byta utseende, så kan Haskill byta namn, tror jag).
Så vem och vad var Haskill igentligen? Vart tog han vägen? Dog han? Blev Sheogorath trött på honom?(mer troligt att Haskill lämnade själv, så dyster som han är :P) Bytte han helt enkelt bara namn?
Vad tror ni?
Åh, jag älskar Haskill och Sheogorath! 😃
Spoilervarning i mitt inlägg också!
Jag blev så besviken över att man inte fick se honom i Skyrim, men det finns ju en förklaring till det. Sheogorath är ju på semester så det är inte i Shivering Isles man hamnar när man träffar på honom i Skyrim. Haskill är kvar på Shivering Isles, vilket Sheogorath också nämner i slutet av Skyrim-questet. 🙂
Mannen i Solitude är alltså inte Haskill, utan en "vanlig galning". 🙂
Citerat från UESP som citerar Sheogorath i Skyrim efter att man har avslutat questet åt honom:
"Well, I suppose it's back to the Shivering Isles. The trouble Haskill can get into while I'm gone simply boggles the mind…"
Så Haskill är fortfarande kvar vid Sheogoraths sida i Shivering Isles i Skyrim. En vanlig människa är han då inte, men vad han verkligen är förblir ett mysterium. 🙂
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
#1 nemen tack XD det förklarar en hel del, dock hade jag hoppats på lite mer diskusition runt det hela :P Men jag är bara glad att Haskill är kvar och lever, älskar honom! Nästan mer än Sheogorath faktiskt. :)
Spoiler. Och det kommer nog vara mer spoilers i nedanstående kommentarer 😛
Men… Sheogorath blev ju befriad från förtrollningen och ens egen karaktär från (spelet) Oblivion blev då den nye "Sheogorath", det betyder ju att den Sheogorath man träffar i Skyrim är ens egen karaktär….. 🤦♂️
Man måste bara älska hur Betheda gör loren i ESG XD så uttänkt! Och de missar INGET! eller ja… de missar sällan saker i Loren i alla fall 😛
#2 Ja, Haskill är en storfavorit hos mig med! Men Sheogorath förblir nummer ett ändå. Han är så underbar. 😃
Spännande tanke, eller hur? 
Oavsett vem som tog över manteln som Sheogorath (om det enligt loren var the Champion of Cyrodiil eller om det var en annan person som gick igenom portalen till Shivering Isles) så är det en ny Sheogorath man möter. Men med samma röst…
Jag undrar om inte Sheogorath långsamt växer fram i individerna som tar över hans titel, krafter och jobb…? 🤔
För enligt Sheogorath så verkar det inte vara första gången som han överlämnar rollen till någon annan, även om hans ord är öppna för tolkning:
"I'm a mad god. The Mad God, actually. It's a family title. Gets passed down from me to myself every few thousand years."
/Sheogorath i Skyrim, citerat från UESP
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
#3 Jo, man blir ju galen om man är med honom för mycket. Dock tolkar jag hans ord som att han inte har några ättlingar (stavning?)och därför har samma titel hela tiden, men du kan ju ha en poäng, han kanske byter "ofta". I alla fall tror jag att han har kanske bytt en gång under de 200 åren imellan men oftare tror jag inte att han har bytt, för varför skulle han det egentligen? Första gången var ju för att han skulle bli Jyggalag, asså att han skulle återförenas med Jyggalag, men efter det? Tror jag håller kvar vid min första tanke 😛