Hypotetisk spelkoncept: Memory Lost
Jag har den här idén för ett spel, eller snarare historien/berättelsen för ett spel. Spelmekanik kan jag inget alls om och kan bara beskriva game play väldigt enkelt. Visserligen har jag läst en sommarkurs i speldesign men det är allt. Jag är i grund och botten en berättare och är intresserad av alla typer av berättelser, även interaktiva.
Det jag vill i grunden veta är: Om spelet existerade på riktigt, skulle ni vara intresserade av att spela det? Varför/Varför inte?
Namn: Memory Lost
Genre: Bra fråga, typ RPG utan G? Mysterium
Plattform: PC/Mac, DS
Grundläggande gameplay: Första persons perspektiv. Samlar ledtrådar genom att titta på/plocka upp föremål, prata med NPCs, iakttar interaktioner mellan NPCs. Förflytta sig till olika rum och platser.
Narrativ: En ung man är med om en olycka vid en skidort vilket resulterar i en massiv minnesförlust, utan att komma ihåg sitt namn eller sin familj och sina vänner. Från det att han vaknar på sjukhuset början han resan för att få sitt minne tillbaka och pussla ihop sitt liv. Han upptäcker snart att han sonen till en smutsigt rik familj som inte drar sig för att utnyttja hans minnesförlust för att få honom att göra som de vill. De försöker få honom att göra slut med sin pojkvän genom att försöka få honom att tro att han är förlovad med en kvinna hans föräldrar har valt. Pojkvännen vågar inte berätta om deras relation eftersom han tror att det kan skrämma den unge mannen och han är rädd för repressalier från den unge mannens familj. Genom att pussla ihop ledtrådarna försöker han ta reda på vem som talar sanning och vem som ljuger.
Samtidigt som han sakta men säkert återfår sitt minne så kommer än större och farligare konspiration blottlagd. Olyckan vid skidorten var anlagd och avsåg ta hans liv. Nu måste han ta reda på vem det som är bakom olyckan annars riskerar han att faktiskt bli dödad den här gången.
**Karaktärer:
**Den unge mannen Jag har inte kommit på ett namn än, några förslag?
Fadern
Modern
Syster
_Pojkvännen
_
Första cut -scene: musik typ
Backgrunden är vit med en svag blå nyans. Snöflingor faller långsamt ner. Kameran sjunker långsamt mot marken och fokuserar på en kontur i snön (Uppifrån). Konturen av en person nästan helt täkt av snö. Kameran zoomar in på ansiktet som är knappt synligt mot snön. Små puffar av ånga kommer oregelbundet med andningen. Bilden tonar långsamt ut mot vit samtidigt som sirener ljuder avlägset. En röst hörs som ropar ett ohörbart namn. Det vita tonar över mot svart, rösten som ropar blir högre och högre. När scenen har blivit helt svart hörs det ropade namnet tydligt en gång som i eko. Det blir tyst.
Spelaren vaknar upp som den unge mannen på sjukhuset. Därifrån börjar försöken att pussla ihop minnena och vad som hänt.
Berättelsen ska ske relativt långsamt och vara beroende på att spelaren hittar de nödvändiga ledtrådarna för att föra historien framåt. "Nycklar" helt enkelt. Vissa ledtrådar är inte nödvändiga för att föra historien framåt men ger en tydligare bild av den unge mannen och hans liv.
[Berättelsen är långt ifrån färdigutvecklad. Det är först när jag sätter mig ner och verkligen skriver ner den som den kommer utvecklas till fullo.]
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Väldigt bra! Jag hade definitivt spemat det. :D Är det din första handling till ett spel som du har skrivit? Skulle vara kul om du kanske kunde dela med dig av lite fler spelkoncept. :)
Jag har två till idéer för spelkoncept, det ena är också starkt berättelsedrivet, det andra är mera fokuserat på själva spelandet men jag delar gärna med mig 😃 Roligt att du gillade det. Jag brukar skriva mycket men inte just spelberättelser.
Har du spelat Blackout? En psykologisk thriller.
Du vaknar upp med total minnesförlust i en främmande lägenhet. Vad har hänt o vad ska du göra?
Jag har spelat det många gånger och mycket beror på de val du gör. Därför är det spännande att spela det mer än en gång.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Jag måste erkänna att jag inte spelar så mycket spel. Jag fascineras mer av böcker, men det är inte nödvändigtvis en nackdel 😉
#4 Jag tänkte närmast på att det skulle kunna vara bra att veta vad som redan gjorts i samma eller liknande stil.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#5 Jo, det är klart. Det är mycket lite som inte redan gjorts.