Dator- & TV-spel iFokus

Dator- & TV-spel

Etikett10-allmänt-spelsnack
Läst 989 ggr
[postmortum91]
0

Bra spel genom åren

Hej på er där ute :)

tänkte att vi skulle berätta spel vi spelar genom åren, och vilka spel vi kommer extra mycket ihåg, och om vi har några roliga berättelser och minnen :)

Jag är född 1991, så jag har fått uppleva några att de riktigt gamla konsolerna, fast jag är jättedålig på att veta vilket Nintendo jag spelat etc.
När jag var väldigt liten, typ 3-4 år så hade vi supernintendo (tror jag), då spelade mamma och pappa det gamla mario när man springer åt höger hela tiden och bossbanorna påminner om varandra väldigt mycket. Mamma var proffs, folk ringde henne när de hade problem med en bana så kom hon och hjälpte dem vidare. Jag kommer inte ihåg allt detta själv, utan har fått det berättat för mig. 

Sedan antar jag att mina föräldrar köpte sig ett sprillans nytt Playstation 1. Mina favoritspel från ps1 är Crash Bandicoot 1-3, vilka minnen. Jag som då var 5-6 år satt och bråkade med pappa om att få spela. Även han satt och argumenterade som en barnunge och blev arg när han inte fick spela sin favoritbana, som tur var fanns mamma som styrde upp :P
Vi spelade också något spel om någon puck, eller en röd knapp eller något, kommer ihåg VÄLDIGT lite, eller var man en hand? hmm. 
Vi spelade också något spel då man spelade en dotter till en vetenskapsman, dottern hade blivit infekterad av en alien på hennes pappas labb, och sedan sprang man runt och sköt monster. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad det hette, men det var jätteroligt. 
Sedan har jag ett ännu svagare minne av något spel, jag satt och kollade på då pappa spelade, han spelade som en apa, eller så kom han fram till en apa, jag kommer iallafall ihåg att jag åt ballerina den gången :P
Spyro var också SUPERKUL att spela, även gamla musse pigg :)

Jag och min bästa vän satt även och spelade SEGA (om jag minns rätt), om det är på sega man spelar iceclimbers? Vi satt och spelade iceclimbers (vilket superbra spel) och tryckte i oss center som hon vunnit på Liseberg. Även shooting ducks eller vad det hette och massa olika mariospel, kanske var något Nintendo? :S

Sedan 1998 vann jag på uppesittarkvällen på Bingolotto och vann tv, video och Nintendo 64. Jag spelade Zelda ocarina of time, hur bra som helst, men även Super Mario 64, Jetforce gemini, Banjo & Kazooie, Taz och Mario party 3, vilket jag fortfarande är oslagbar i :P
Spelade även typ nått 007 spel.

felle-j
0

Jag var inte född på den tiden som supernintendo, PS1 och de där konsolerna var nya, men jag kommer ihåg när jag, min bror och pappa köpte ett Xbox och ett rally spel också, Rallisport Challange 2. Hade många roliga spelstunder med det där spelet, vilket pappa också hade.🙂 Jag hade gärna velat spela det igen, men spelet har vi tappat bort 😕

[postmortum91]
0

#1 Okej, så du har aldrig testat de gamla konsolerna heller? isåfall tipsar jag dig om det. Vilka konsoler har du spelat då?

felle-j
0

#2 Nej, det har jag inte. Har spelat gamecube och föregångaren till den som jag inte vet vad den heter. Sen har jag spelat xbox, xbox360, ps2, ps3 och wii. Har alla de där förutom ps 2 :)

[postmortum91]
0

#3 Oj, du måste ju testa ocarina of time, det är ett måste om man ska få leva i vuxenvärlden utan att bli utskrattad :P

felle-j
0

#4 Den vuxen värld ni lever i. 😉 Snart är det en ny generation vuxna som växte upp med Call of Duty 😃

Hade gärna spelat det, men känner tyvärr ingen som jag kan spela det hos. Och jag känner inte för att köpa den konsol som Ocarina of Time finns till. 🙂

SimsBrooke
0

Jag är född 1988, och vårat första tvspel vi hade var Nintendo åtta bitars. Där spelade jag Super mario, jag vet inte alls hur gammal jag kan ha varit men typ 4-5 år eller nått sånt kanske 6. Men jag kommer ihåg det väldigt väl i alla fall. Jag spelade säkert andra spel också men det kommer jag inte ihåg.

Sen köpte vi Nintendo 64, där spelade jag supar mario och vi hade även Zelda och det spelade pappa väldigt mycket =) När han satt och spelade så hjälpte mamma till och jag satt och kollade på. Vi hade även James Bond 007 till 64an. Vi hade rätt mycket spel till 64an dock minns jag inte alla spel tyvärr.

Sedan gick vi vidare till Nintendo Wii där har vi två Zelda Gitarr hero mfl. Kan inte alla spel vi har till Wiiet.

Sedan nu för någon månad eller två så har jag köpt PS3, där har jag bland annat The Last of us och jag har inte så långt kvar =) Har även Spec ops the line som jag inte ens har öppnat ännu, men det blir det sen när jag har spelat klart TLOU =)

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Nerdysiamese
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

oj.. är född 1990 och det absolut första spelminnet jag har är nog med Prince of Persia på DOS, känns lite bisarrt i efterhand att min pappa och jag faktiskt spelade det brutala (och sjukt svåra) spelet tillsammans när jag var ca 3-4 år gammal.

Första konsolen vi hade var Sega Megadrive som kom med Altered Beast, men mitt absoluta favoritspel på den var nog Golden Axe, det konde jag och min lillasyster sitta och verkligen spela i timmar, och det var konstant tjafs om vem som skulle få ha ridödlan när vi hittade en ^_____^

men jag tror att den mest gyllene spelperioden för mig varmot slutet av 90-talet, spelade så sjuuuukt mycket Unreal Tournament och Quake III till PC under denna tid, min pappa och jag spelade mot varandra näst intill varje dag för han bestämt sig för att vi skulle bli pro-gamers ;p
fick sitta och skriva mitt namn på väggar i spelet med plasma gun:en för att öva precision och stadigt sikte, och än i dag kan jag inte spela utan inverterad y-axis för att min pappa tvingade mig att lära mig spela så för att "det var så pros spelade".

ah, vackra 90-tal, så många fina minnen…kommer tex ihåg när jag öppnade mitt frosties-paket med flingor och ca 9 år gammal och så låg det ett spel där i, Heart of Darkness, notera att frosties marknadsförs till barn, och spelet hade en åldersrekommendation på 3+, spelet har i efterhand dock blivit känt som ett av de mest våldsamma och brutala barnspelen genom tiderna:

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Emo
0

Den "riktiga" vuxenvärlden talar om spel till Commodore 64. 🙂
Där fanns spel med äkta spelglädje. 😉

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

LosGinos
0

Det finns fortfarande spel med äkta spelglädje ;)

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

Emo
0

#9 Såg du inte min 😉?

Visst finns det massor av spel med spelglädje nuförtiden. Mycket mera att välja på än vad vi hade då.

Det finns väl ett gott skäl till att jag investerat i en hyfsad spelanläggning. 😃

Hoppas bara jag hinner uppleva mitt drömspel, men än har jag inte sett att det är på gång.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Fizzy
0

Resident Evil. Första och andra.

Ocarina of time

Samt pokemon spelen.

May the Gerbils be with you :3

Krusing
0

Tyvärr kommer jag inte ihåg vad alla mina favoritspel hette när jag började spela, men ett av dem som jag kommer ihåg och gillade väldigt mycket var Dynablaster på Amiga. När jag blev lite äldre fick jag ett NES (Nintendo Entertainment System), också känd som Nintendo 8 bitars.

Spelen var många och jag fastnade särskilt för Salamons Key och The legend of Zelda. På den här tiden var spelen fortfarande en utmaning och man dog regelbundet (tänker på spel som Ghosts n Goblins och Silversurfer). Idag behöver man inte spela samma bana femhundra gånger för att spelet startar om på nivå ett om man dör tre gånger.

Med tiden kom Super NES, och där spelade jag sönder fingrarna till spel som Donkey Kong Contry, Zelda - A link to the past och Streetfighter.

När det äntligen var dags för Nintendo 64 minns jag hur besviken jag blev. Fick OoT (Zelda - Ocarina of time) av min mor på en fredag och insåg när jag kom hem att jag behövde en pryl som "Köpes separat". Kunde inte spela spelet på hela helgen.

Favoriterna till mitt 64 var så klart 007 Goldeneye (ingen kan slå mig på fingrarna där) och OoT, senare också Majoras Mask.

Detta var min uppväxt…