Dator- & TV-spel iFokus

Dator- & TV-spel

Etikettpc
Läst 3293 ggr
[postmortum91]
2013-10-27 13:27
6

Polisviruset

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er, läste i tidningen i fredags tror jag det var, att väldigt många råkat ut för detta polisviruset. Viruset låser HELA din dator, det kommer upp ett meddelande om att polisen har kapat in dator för att du varit inne på olagliga sidor och att du måste betala en stor summa pengar för att kunna låsa upp den. Detta ska du självfallet inte göra.

Jag läste även i tidningen att datorkunniga och återförsäljare hävdar att viruset är så svårt att ta bort, så att folk hellre köper en ny hårddisk, eller lämnar in den på lagning för minst 700 kronor då arbetet verkar vara avancerat. Detta chockade mig, att det framställs som att det är så extremt svårt, då jag som inte så datorkunnig tjej fixade det helt själv. Så jag tänkte dela med mig av hur du gör, för att låsa upp datorn själv, det tar mellan 10-20 min.

1. Viruset hoppas upp på din skärm och du får hjärtsnurr, vilket jag fick när jag läste att POLISEN kapat min dator. Jag märkte, vilket du också kommer att göra, att du kan varken gå in på startmenyn, eller någon annanstans med hjälp av vare sig datormusen eller med tangenterna. Då fick jag panik och tryckte in på-knappen på datorburken tills den stängde av sig.
2. Starta upp datorn igen med på-knappen som vanligt.
3. När datorn håller på att startas upp så måste du trycka in F8 (i de flesta operativsystem, jag har Win7 och det funkade för mig) För mig funkade det inte första gångerna för att jag tryckte knappen för sent, så då var det bara att stänga av den igen med hjälp av att hålla in knappen på burken och göra om tills en meny kommer upp, då har du lyckats.
4. F8 tar dig till en meny, det är vanligtvis en helsvart skärm med vit text, då det står olika alternativ
5. Välj alternativet då det står nått liknande med "Starta datorn i felsäkert läge med nätverk", det betyder att datorn kommer att starta i ett läge där viruset inte finns och att du även har tillgång till internet, vilket är viktigt.
6. Gå in på google och sök på "Norton power eraser", välj alternativet "security.symantec…"
7. Ladda ner programmet och följ intstruktionerna.
8. Programmet kommer att vilja starta om datorn, gör det!
9. Din dator kommer att starta om, du kommer att gå in som vanligt på datorn och programmet tar bort viruset och vips så är det borta.

Du riskerar att åka på viruset främst när du porrsurfar, men det finns på andra sajter också, men är inte lika vanligt. Så om du vet att du har risk för att åka på viruset då tipsar jag om att du redan nu installerar norton power eraser, då slipper du söka och hålla på när det väl händer (om det händer). Du måste fortfarande gå in på F8, felsäkert läge, fast då startar du bara programmet och kör igång det utan att behöva installera det och krångla. 

Fråga gärna om det är oklart med något, första gången jag tipsar om datorhälsa eller vad man kan kalla det :P

Bilden tog jag från google, det kan se ut så där, men det kan även vara lite annorlunda.

loas27
2013-10-28 17:13
2

Fan va coolt! Trodde att jag var haj på datorer, men du är ju ta mig tusan asbra.

LosGinos
2013-10-28 19:28
0

Oftast händer det folk som inte använder något anti virus program alls. Jag har AVG. Aldrig haft något virus, eller problem. Jag säger inte att jag porrsurfar, men jag har varit inne på en del väldigt skumma sidor där du lätt skulle fått virus. Men, givetvis är det upp till var och en vad man vill ha för anti virus. BRa skrivet för övrigt!

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian