Dator- & TV-spel iFokus

Dator- & TV-spel

Etikett10-allmänt-spelsnack
Läst 1258 ggr
Zolah
2013-09-25 23:16
0

Nedladdning

jag har problem med att få ett spel att funka som är gammalt, och då sa en person att jag kunde gå till gog och skaffa det..

men jag var inte så sugen på att köpa samma spel för typ… tredje gången.

men han menade på att om jag redan ägde spelet, så var det inte illegalt att skaffa en fungerande kopia? vet ni hur det funkar?

Nerdysiamese
2013-09-26 01:55
0

Det är fortfarande tekniskt sett olagligt, men det är en gråzon, vissa företag fördömer sådan kopiering och anser att om du förstört eller tappat bort ditt exemplar eller på annat sätt inte kan använda din produkt så måste du köpa en ny för att ha rätt till materialet, medans andra företag är mer öppna för det.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Nerdysiamese
2013-09-26 01:58
0

Det bästa är egentligen att maila det berörda företaget ifråga och fråga om dom tycker att det är ok att du kopierar någon annans exemplar för personligt bruk

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Zolah
2013-09-26 08:59
0

Mitt problem är att jag har originalet men mina datorer är för nya :c

starhawk
2013-09-26 13:04
0

#3: I så fall är GoG att föredra dom har spelen anpassade så att dom fungerar på dom nya systemen XP, Vista, 7 och ibland även 8 och dom är väldigt billiga ungefär 6$ per spel, köpte nyss hela Might & Magic serien från I:an till VI:an från dom för endast 10$

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Zolah
2013-09-26 13:28
0

Jag vet, har skaffat bla creatures 2 och dungeon kepper därifrån.

Personen jag pratade med menade att jag kunde piratkopiera en kopia från gog då jag äger originalet . och jag är inte så säker på att det är tillåtet ( men skulle vara fantastiskt om det var så )

starhawk
2013-09-26 13:48
0

#5: Hur skulle det gå till? Enda sättet att få tillgång till dom är ju att köpa dom, fast om du har nån kompis som har köpt det kan du ju få använda hans inloggning och ladda ner det, man får ju ladda ner det hur många gånger som helst när man väl köpt det.

Jag har också en hel del gamla spel som inte fungerar på min nya dator men jag har behållit en gammal Win98 dator som jag har dom spelen på

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Zolah
2013-09-26 13:55
0

Troligen via torrent, och sedan ladda ner spelet .

aktionen ska ju vara olaglig så länge man inte äger spelet. så jag antar han trodde att det skulle gå och räknas som 'säkerhets kopia' typ. Men grejjen igentligen är väl att det räknas som en ny programvara då det kommer från GoG och inte wizards of the coast?

Koggr
2013-09-27 00:09
0

GoG har ju på ett eller annat sätt "fixat till" gamla spel för att göra dom spelbara på nyare datorhårdvara än vad dom programmerades för. Så jo, det klassas som piratkopiering eftersom det är två olika versioner där GoG.com arbetat fram ändringar och lösningar för att få det gamla spelet att fungera på ny hårdvara. Det är en tjänst dom tar betalt för (och jag gissar på att utgivaren tar en %). Synd på ett sätt för det gör att många spel som tidigare var abandonware inte längre är det utan måste köpas från GoG.

robobengt
2013-10-01 12:54
0

Som #8 säger är det inte tillåtet. Den goda nyheten är att GOG oftast använder sig av en viss specifik mjukvara som gör att sådana spel fungerar, med den skillnaden att mjukvaran kommer förinställd för att fungera med just det spelet.

Programmet heter DOSBox och finns för fri nedladdning här: http://www.dosbox.com/

Det kan vara lite meckigt att ställa in, men med viljan att göra rätt för sig så fixar du nog det! :)

Zolah
2013-10-01 13:08
0

Dosbox kan inte få detta att funka, det är Baldurs gate serien och den körs inte i dos

Zolah
2013-10-01 13:58
0

ok tack, dock har jag windows 8 men det kanske komp läge kan fixa.

robobengt
2013-10-01 14:25
0

Eventuellt borde det funka via den sidan ändå, men jag ska erkänna att jag faktiskt inte läst igenom tipsen så jag vet inte.