Dator- & TV-spel iFokus

Dator- & TV-spel

Etikett10-allmänt-spelsnack
Läst 2165 ggr
Emo
0

Påverkar spelen spelaren?

När jag läste detta, tyckte jag att frågan kunde vara lämplig här:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17346785.ab

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

MichaelE
3

Det jag ser som fel här är att man som vuxen inte tar ansvar för vad ett barn bör och inte bör spela. GTA är det 18 års gräns på om jag inte minns het fel.

Emo
0

#1 Håller fullständigt med dig, men jag undrar ändå. Om vi räknar med oss själva, påverkas vi i någon riktning, positivt och negativt?

[trashclown]
0

Vissa spel påverkas vi negativt av, vissa spel positivt. Men känns som att det krävs något 'mer' i hjärnan, för att man ska kunna ta det där steget som pojken gjorde. Barnet var för ung, men ändå inte tillräckligt för att man ska kunna säga att det var åldern som var en bidragande faktor. Känns som sagt att det måste finnas något mer underliggande hos individen för att man ska påverkas så starkt att det leder till en annan människas död.

Otroligt tragiskt för övrigt.

starhawk
8

En fråga som är förbisedd i det här fallet är väl snarast var får en 8-åring tag på ett laddat vapen? Visserligen finns det fullt med vapen överallt i USA men har vårdnadshavarna absolut ingen koll på dom?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Nerdysiamese
5

Jag har skrivit vad jag tycker om våld i relation till spel på relationer iFokus så jag kopierar det jag skrev där:

Jag tor inte på att det finns en direkt relation mellan spel och våld i verkliga livet nej, men jag tycker att man skall fundera över vad skaparen vill förmedla för idéer eller t.o.m vad personen vill sälja till en.

Media är känt att vara ett effektivt redskap i att sälja produkter eller idéer, under 80- och 90-talet andvändes tecknade tv-serier för att aggressivt marketa nya leksaker till barn, och man kan till och med gå tillbaka till sagor som var en tidig form av media som skulle förmedla varningar eller förmaningar till vissa beteenden.

Tycker man skall fundera på vad för värderingar man förmedlar genom at trivialisera krig tex, vilket tyvärr många spel gör, tex Call of Duty, sedan finns det guldkorn som faktiskt tar krig på allvar, tex Spec Ops: The Line.

Spel har en fantastisk möjlighet att förmedla berättelser på ett sett som annan media inte har, och det finns spel som utnyttjar det här och gör fantastiska ting.

sedan är ju spel underhållning och det är ingen fel med mindless fun, men jag undrar om jag tycker att allt kan ursäktas med mindless fun, idéer popar inte upp ur kulturella eller ideologiska vakum…

Jag jobbar i spelbutik och jag personligen är döttstrött på alla grabbar i 11-13 års åldern som lägger fram GTA och tycker att det är självklart att jag borde sälja det till dom utan att ifrågasätta, och varje gång ber jag om att få prata med en förälder och dom gånger jag får det säger jag alltid som det är: spelet inner håller trivialiserad prostitution, organiserad brottslighet och droghandel, i vissafall även våldtäkt och i många fall verkas föräldrar vara helt förvånade över att spel kan innehålla sådant och att det finns åldersrekommendationer.

Jag hade en gång en kund som kom in, en kille på 13 år som såg att jag hade Assassins Creed logon som halsband och började prata om hur mycket han älskade Assassins Creed, men så blir han tyst en stund och säger sedan "men jag vet att det Ezio gör i spelen inte funkar i verkligheten, jag har testat", sedan kom hans mor in och hon verkades helt ovetande inför faktumet att hennes son börjat låta spelet rinna ut i verkligheten, och troddeinte på mig när jag pushade lite på ämnet…

Det finns inte en handling i dom spelen jag skulle vilja att mina eventuella barn testade, vare sig gömma knivar i tröjärmen för att sedan smyga fram och hugga någon i halsen eller klättra utan rep upp för meterhöga byggnader och hoppa handlöst ner i höstackar…

Nej, som sagt, jag tror att det väldigt sällan finns en direkt relation mellan våldsamt beteende och spel, men jag tycker att med spel som med all media bör man vidta en viss försiktighet, och tyvärr är många föräldrar sorgligt oinsatta i sina barns spelande, vad det finns för olika alternativ eller varför man spelar den typ av spel som man spelar.

Framför allt barn är ju mer mottagliga men även vi vuxna bör reflektera över den media vi konsumerar men visst tror jag att vi påverkas i slutändan av media även om vi inte blir våldsamma så tror jag definitivt att det kan ha inställningspåverkan, , jag pekar på gaming communityts fula ansikte och säger att det finns en anledning att tex Xbox-live är en av de vidrigaste platser på internet jag vet om…

Medarbetare på Datorspel I Fokus

LosGinos
0

Då undrar jag varför du tycker att xbox-live är en vidrig plats? 

Själv har jag inga dåliga, eller negativa erfarenheter från xbox-live.

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

Nerdysiamese
2

Xbox-live är ökänt för att vara fyllt med folk med dålig attityd.
Trevligt att du har sluppit men internet är fullt med hemska, sorgliga och allmänt trista historier från Xbox-live , men attityden är egentligen ganska vanlig för hela gaming världen, Moba-spelen är genomsyrade av den attityden, vet mycket folk som inte rör Team Fortress 2 med en 10 meters pinne om dom ens var tvugna, så det är inte bara Xbox-live, men tenderar enligt många att vara en av dom sumpigare platserna innom gaming.

Gör en snabb sökning på "harassment on xbox live" så får du se hur illa det är för många, eller gå in på http://fatuglyorslutty.com/, majoriteten av materialet uppladdat där är från xbox live, och generellt artiklar som handlar om trakasserier inom gaming så kommer xbox live garanterar bli nämnt.

Emo
0

Själv har jag undvikit GTA just för att jag inte vill spela ett spel där man ska köra "illa".
När vi gick över till högertrafik sades det att sista trafikolyckan, som beror på förarens vänsterbeteende inte kommer att inträffa förrän på 2020-talet. Jag är övertygad om att många "konstiga" olyckor berott på vanan att köra i vänstertrafik.

felle-j
1

Jag tror att yngre lättare påverkas av saker och ting än vad äldre personer gör. Om man tror att man kan göra saker i verkliga livet som man kan göra på spel så har man ju något fel, fast småbarn är ju mycket mer lätt påverkade. Och småbarn ska absolut inte spela spel som GTA! Folk borde ta åldersgränserna mer på allvar

#7 Jag har själv aldrig upplevt något sådant på Live. Men det beror ju lite på vad man spelar. Jag spelade mest CoD när jag spelade online, och då kunde det ju hända att folk var väldigt otrevliga och sa fula saker, men oftast så stängde jag av ljudet för deras mickrofoner.

Fast jag tycker att det kan vara ganska hemskt på flera ställen, t.ex. Moba-spelen. Jag spelade LoL ett kort tag och det var inget roligt eller trevligt spel tycker jag. Man blev påhoppad och retad och kallad saker av både spelare och "kompisar", för att man var nybörjare och inte kunde så mycket. Jag avinstallerade spelet ganska fort, dels för det ovan och dels för att jag tyckte att det var dötrist :P

felle-j
0

Påtal om GTA så såg jag denna på MSN's hemsida. När jag läser det där så kan jag tycka att spelet verkar lite överdrivet. Men sen är ju medierna ganska bra på att överdriva och vinkla.

Nerdysiamese
6

kommer ihåg när en kollega blev utskälld av två föräldrar när han påpekade att GTA inte var ett passande spel till en 4-åring, that was a fun day…

Biadora
2

Jag påverkas positivt av spelen (känner jag att jag påverkas negativt slutar jag spela dom) och negativt av gaming "comunityn". Ni vet.. de där andra som spelar som tycker att bara för att man är tjej är man en hora som borde gå tillbaka in i köket o bre mackor. Och gud förbjude om man spelar dåligt för att man är nybörjare… :/

I övrigt håller jag med var som framförts tidigare, som varifrån fick han pistolen och varför spelade han ett PG18 spel över huvud taget??
Att i det läget skylla på spelindustrin är lite som att skylla på bilindustrin för att man körde rattfull och blev tagen av polisen..

Kan tillägga att som jag minns det var det först i skolåldern, där vid 8-9år som jag helt och fullt hade lärt mig skilja på fantasi och verklighet. Var vissa spelfilmer som barn som jag ett tag trodde hade hänt på riktigt.. Så visst tror jag att det är Mycket farligare att låta en unge under ca 10år spela spel med vuxet innehåll, än vad det skulle vara att låta en 13åring göra det.
Men hur ska man egentligen göra, nu när i stort sett varenda 2åring surfar oövervakat?? (Finns ju så mycket sjuk porr man kan hamna på när man letar efter något helt annat t.ex.)

Calcifer
0

Att mörda sysslade folk med tusentals år innan datorspelen uppfanns. Nej, det går inte att skylla på media i någon form för människors egna beteende. Den grabben hade förmodligen gjort något dylikt förr eller senare.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[MikeW]
3

Det finns ålder gräns på spel av en anledning.
1. Varför helvete låter man en åttaåring spela gta?
2. Varför helvete har man en pistol som en åttaåring kan få tag i?

Det är verkligen sorgligt att han dödade henne, men det är inte bara hans fel så att säga. Det är verkligen föräldrarnas fel eftersom dom har vapen och låter en unge spela våldsamma spel.

Jag tror att spel påverkar oss ja.
Det är som när man spelar typ COD eller något, blir man dödad så blir man arg. Om inte förbannad.

Man blir påverkad av det. Jag kom ihåg när jag och min storebror delade rum och han spelade CS hela tiden, varje gång han dog så blev han arg och gick till mig och slog mig flera gånger om dagen.

Vi slogs minst 10 gånger varje dag. För det mesta för att dom spelen vi spelade gjorde oss våldsamma och arga.

Föräldrar borde verkligen kolla på vad deras barn spelar för spel och ha mer koll på vad dom gör.

Speciellt för ungar! Dom ska inte vara inne och spela spel, dom ska vara ute och leka!

Det är fan hemskt när jag ser typ en femåring som går runt och pillar på en Iphone eller Ipad. Min syster dotter kan nästan använda en Iphone. Hon vet hur man startar den och klickar runt. Hon är TVÅ.

Visst min syster får uppfostra hennes barn hur hon än vill! Jag har inget att säga om det, men enligt mig så är det hemskt att barn lär sig sånt före dom ens kan använda en toa.

Koggr
1

Är man 8 år och får tillåtelse av sina föräldrar att spela GTA då är något vrickat. Och OM man ska låta barnen spela sånt då ska man se till att sitta med och verkligen förklara att det inte är på riktigt osv.

Men sen då.. alltså.. dom bor i Slaughter? Bound to happen! :P

Nerdysiamese
2

#15 du inser inte hur vanligt det är att föräldrar fullkomligt inte tror på åldersrekommendationerna.

Jag måste informera om när ett spel har 18+ gräns även när förälder är med och jag har sålt 18+ spel till barn så unga som 3 år och jag har hört alla ursäkter:

• "dom kommer bara spela hos kompisar annars"

• "äsch, han har spelat sådant förut och han har ju inte mördat någon, så hur ill kan det vara?"

• "men mitt barn vet skillnad på fantasi och verklighet"

• "nej men han är så liten så han fattar ändå inte vad som händer, det är lugnt"

• "men han får bara spela det en timme i veckan, då går det nog bra"

• "han vill ha det här spelet och det blir så mycket bråk hemma m han inte får det"

• "Min son har kraftig ADHD, om han inte får spela så kommer han börja slåss"

som säljare i en butik med mycket skolor runt om så upplever jag att det är vanligare med föräldrar som viker och låter sin barn spela allt än föräldrar som faktiskt står på sig med åldersrekommendationerna.

Det är ju det som är så dumt, gränsen för negativpåverkan verkar för många ligga vid att faktiskt ha mördat någon, inte något utav spektrumet innan den punkten.

[Sandi92]
0

En släkting till mig som är 11 år fick prova att spela Red Dead Redemption hos mig en gång. Hon älskar spela spel där man får rida på hästar, så det var därför jag lät henne prova. Jag var med henne hela tiden och förklarade att det som hände inte var på riktigt, men hon tog ändå det på för stort allvar och blev ledsen när hästen dog och blev rädd när det kom skurkar av olika slag och sköt. Efter den gången har hon inte fått spela det mer.

Hon är 11 och blev så påverkad av RDR, då kan jag tänka mig att det är riktigt dåligt för en 8-åring att ensam sitta och spela ett så våldsamt spel som GTA. :O

#15 Jag reagerade också på ortnamnet. Riktigt vidrigt (om än ironiskt..) namn.

LosGinos
2

Jag kan instämma om att man kan bli förbannad, kanske arg. Jag själv kan bli riktigt förbannad när jag förlorar på NHL 😃

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

Gurky
1

Det är klart att man påverkas. Alla typer av sinnesintryck påverkar en. Däremot är det nog väldigt få som skulle börja döda andra pga att dom spelat ett våldsamt spel, utan det är nog andra orsaker som ligger bakom det. Sen är det extremt oansvarigt som förälder att strunta i åldersgränser…dom finns där av en anledning.

Calcifer
1

Jag spelade Doom och Quake som typ sjuåring och har aldrig trott det är ok att skjuta ihjäl folk…

Koggr
3

Doom och Quake är klart fantasibaserade när det kommer till plats och utformning osv, GTAIV är fantasibaserat på ett mer abstrakt sätt. Det ser ut som en amerikansk storstad, men till skillnad från verkligheten så kan man i GTAIV köra runt som en biltjuv och komma undan med det så länge man inte råkar krocka på en polisbil typ. Den verkligheten är inget ett barn kan uppfatta som orealistisk på samma sätt som monstrena i Doom och Quake (förutsatt att man slutat tro på monster då).

Sen så har vi grafiken. GTAIV ser bra mycket mer ut som verkligheten grafiskt än vad de gamla spelen på quake-tiden gjorde. Ju snyggare grafik ju svårare är det, speciellt för en ung hjärna, att skilja på om det är verkligt eller inte. När jag var 8-9 skuttade jag runt med en rörmokare som växte av att äta svampar och kunde skjuta eld efter att ha ätit en blomma, jag åt inga blommor för det!

Huvudgrejen är att vi behöver något tydligt som visar att det inte handlar om verkligheten. Och om det inte är tydligt i spelet måste någon annan, en vuxen i det här fallet, berätta det på ett sätt så att det förstås.

Calcifer
1

#21 Men mord och dylikt har funnits på jorden sedan jorden började existera (hurvida man vill tro på Gud och den grejen eller naturlig utveckling), och sånt skedde alltså låååååååååååångt innan det fanns TV-spel och skräckfilmer. Eller musik med mörka texter, för den delen. Jag tror säkert man blir påverkad på olika sätt, men att det någonsin ska gå att skylla t:ex mord eller våldtäckt på spel är bara rena smörjan. Har man inte en spärr någonstans i huvudet som talar om för en att det är skillnad på att skjuta folk i spel och att göra det i verkligheten så är det något fel - och det felet fanns innan man började spela våldsamma spel. Jag har jobbat mycket med barn, och alla över typ 5-6 års ålder har varit helt på det klara med att bara för att Kalle Anka försöker slå Piff och Puff med en hammare betyder det inte att man får slå sina kamrater med en hammare. De har alltså noll problem att skilja verkligheten från det som de ser på TV. För övrigt kan man hitta olika grader av våld i de flesta barnprogram också, om man ska börja analysera sönder saker. 

Och missminner jag mig inte kan barn i typ 2-3 års åldern inte hållas ansvariga för sina handlingar oavsett vad de kollar på för filmer, eftersom deras hjärnor inte är tillräckligt utvecklade. Om en 3-åring alltså dränker sin en månads lillebror kan den inte hållas ansvarig för det. Om två tioåringar slår ihjäl en treåring med tegelstenar bör och ska de hållas ansvariga för det, för de är gamla nog att förstå att det inte är okej. Och de ska hållas till fullo ansvariga för det, om det inte finns andra saker att ta hänsyn till, t:ex mental outveckling etc. Däremot att de skulle få en klapp på huvudet och ett frikort för att de spelat GTA är i min mening helt vansinnigt.

Koggr
2

Du förutsätter att man har haft en uppväxt där man fått lära sig rätt från fel. Och jag säger inte att man ska beskylla spel, eller nån annan media för den delen heller. Kalle Anka och Piff och Puff är ju dock i min värld klart bortskjutna från vad man uppfattar som verkligt, vilket min poäng var att ju mer verkligt något är, eller ser ut att vara, ju svårare är det att skilja på det från verkligheten.

Jag menade inte att man skulle beskylla spelen som sagt, det jag menade var att barn måste lära sig rätt från fel. Normalt sett så lär man sig det genom att snappa upp saker som folk gör i sociala sammanhang, man kanske ser nåt på tv, läser nåt i nåt tidningsblad när man lärt sig läsa. Eller så främst får man lära sig av sina föräldrar. Får man aldrig riktigt lära sig att det är fel att skjuta människor och hur hemskt det är (vad jag förstod i det här fallet handlade det om trailerpark dom bodde i, och jag har extremt förutfattade meningar om trailerparks i USA och jag vet om det, men jag kör på mina förutfattade meningar ändå) så kanske det här barnet aldrig fått lära sig något sådant.

Om ett barn på 8 år får sitta och spela GTAIV så gissar jag på att ingen vuxen i dess närhet spenderar särskilt mycket tid med det här barnet, att spelet/spelen har blivit barnvakt och utan en vuxen som guidar dig genom livet så är det inte säkert att du upplever dom där moraliska sakerna som det är fel att skada andra osv. Speciellt inte om man sitter och spelar GTAIV. Vem vet vad mer den här ungen har spelat åren innan det?

Lite om barns utveckling också: http://www.1177.se/Tema/Barn-och-foraldrar/Vaxa-och-utvecklas/barnets-utveckling-10-12-ar/Barnets-utveckling-8-9-ar/

Och jag är medveten om att barn kan skilja på rätt och fel, jag har två barn själv på 3 och 5 år. :)

Calcifer
1

Men då är det föräldrarna det finns brister hos, det är inte spelen det är fel på. Eller samhället generellt sett. Men spel, musik, tv, media föder inte mördare. Bristerna eller felet ligger någon annanstans.

Koggr
2

Jag menar heller inte att spelen är felet. Vilket jag också sagt några gånger. Däremot så kan spelen fungera som en "trigger" som man säger på engelska, vet inte riktigt riktigt vad det svenska alternativet är.. men iaf. Jag beskyller varken spel musik eller nåt annat för den delen. Därför jag så fint påpekade att man lär sig av föräldrar osv. Herregud jag är nörd som dödat saker sen jag var liten, ur en personlig synvinkel kan jag inte skuldsätta spel för nåt…. om det inte är riktigt jävla kassa spel då, dom får bära skulden för allt! 😃

Nerdysiamese
1

Hittade i dag en artikel om en studie som menar på att spel inte innebär en större trigger för "risk-zonsbarn":

http://gamepolitics.com/2013/08/26/new-research-suggest-video-games-are-not-triggers-risk-teens#.Uh1HWBsvWlJ

#13 media har i stort sett funnits sedan människor kunnat kommunicera och jag skulle kunna argumentera för att media orsakat krig och massmord sedan tidernas begynnelse som man ser till tex religion.
Exempel: böcker är media, Bibeln är en bok, Boken förmedlar idéer och förmaningar, idéerna har skapat meningsskiljaktigheter, meningsskiljaktigheter har resulterat i våld = Media har orsakat våld.

Media är skapat för att påverka oss, för att det är roligare och lättare att ta till sig att höra en berättelse om varför en handling är dålig än att bli tillsagt att inte göra en sak.
Om media inte påverkade oss skulle reklam vara fullkomligt värdelöst.

Men som sagt, mitt exempel är hård draget, våldsam media innebär inte en direkt relation till våldsamt beteende, men avfärda absolut inte effekten av en god berättelse i någon av dess former.

Jag är övertygad om att medias påverkan kan gå åt båda hållen.

Koggr
1

Haha. Så barn med add eller depression blir inte våldsamma av våld i spel. Det var ju bra!