Dator- & TV-spel iFokus

Dator- & TV-spel

Etikett10-allmänt-spelsnack
Läst 1523 ggr
Nerdysiamese
5

Gamers dödar Spelindustrin...

En av författarna bakom Dragon Age 2, Jennifer Hepler, har nu avgått från Bioware's team, bl.a. för dödshot via mail och telefon riktade mot henne och hennes barn.
Hon har även sedan tidigare fått utstå mängder med kritik, och trakasserier, för att hon uttryckt mindre populära åsikter om prioritering av story framför gameplay.

För några veckor innan det så avbröt speldesignern Phil Fish utvecklingen av Fez 2 efter stora mängder kränkningar och trakasserier från gaming communityt, men sista droppen blev efter att youtube profilen The Angry Gamer riktat hård och personlig kritik mot Fish via Twitter.

Många känner till tumultet som uppstod när Anita Sarkeesian, skaparen av youtube kanalen Feminist Frequency, startade en kickstarter för att hålla en webserie där hon skulle analysera och kritisera spelindustrin ur ett genusperspektiv.
Detta resulterade i dödshot, våldtäktshot och mycket mycket mer.

David Vonderhaar, designer hos Treyarch till spelet Cod: Black Ops 2 har fått utstå en överväldigande mängd dödshot över lanserandet av en mindre patch som ändrade en del av vapnen i spelets multiplayer läge.

Polygon's Danielle Riendeau blev dränkt i hatiska kommentarer för hennes negativa review av Dragon's Crown (en av de få negativa reviews av spelet, det har annars fått överväldigande positiv kritik) när hennes jobb är att uttrycka sin åsikt om spelet, och hon gav det 6.5 utav 10, framför allt pga den kontroversiella artworken och enligt henne repetativ gameplay.

Många utvecklare och designers talar om att klimatet blivit hårdare och att trakasserier från fans blivit allt mer vanligt, vilket även resulterat i att vissa slutat och många andra funderar på det.

Sure när man älskar något väldigt väldigt mycket så har man mycket kännslor investerat i det hela, men seriöst… gaming communityt stryper allt vad kreativitet och nytänkande heter med det här beteendet!

Folk försöker ofta vifta bort det här med "bara en högljudd minoritet", men det spelar ingen roll för denna minoritet skrämmer bort duktiga och kreativa människor från att göra bra spel som dom brinner för.
Det kanske resulterar i ett spel eller en review som inte är för just dig, men det ger en inte rätten att behandla andra på det här viset, det finnas annat att lägga sina pengar och intresse på istället.
Denna minoritet förstör istället för **alla.
**
Har man åsikter om något man tycker är dåligt i ett spel eller en review, då framför man det sakligt, inte genom att attackera människor som tänker annorlunda.

Var bara tvungen att ventilera lite…

http://www.rawstory.com/rs/2013/08/16/video-game-writer-leaves-company-after-threats-against-her-children/

http://www.polygon.com/2013/8/15/4622252/plague-of-game-dev-harassment-erodes-industry-spurs-support-groups

http://www.polygon.com/game/dragon-s-crown/9102

http://www.feministfrequency.com/2012/07/image-based-harassment-and-visual-misogyny/

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Calcifer
4

Jag håller med om att det är helt vansinnigt. Jag hittade en länk till en tumblr där någon lagt ut mängder med tweets från personer just angående patchen till CoD BO2. Tweets som typ "jag ska döda dig och hela din familj"…

Visst att jag också kan känna starkt över mängder av saker jag älskar, typ filmer/serier/böcker. Dör min favoritkaraktär i min bok kan jag typ gråta och vifta med näven och svära. Men aldrig att jag skulle skicka hot eller kränkningar på det där jäkla sättet. Man undrar ju om det är finniga 12-åringar som beter sig sådär hemma i morsans källare, för vuxna människor borde ha mer vett än så. Tyvärr stämmer det inte, men det är helt galet. Kritik kan man ge tycker jag, gillar man inte något så har man den fulla rätten att uttrycka det. Men det ursäktar inte hot mot specifika personer eller kränkningar av folk hit och dit.

Håller med om att det visserligen är en minoritet av alla gamers, men samtidigt stöttar jag fullt de som drar in spel eller avgår från sina poster pga vad de måste utstå.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Nerdysiamese
1

Visst kan man ha åsikter och ge kritik, jag kände väldigt mycket starka och negativa känslor när Dragon Age 2 släpptes, och jag har diskuterat det jag tyckte var dåligt, och det som var bra, på bl.a. bioware's forum, men aldrig gått till personlig attack mot dom som skapat det.

felle-j
0

Varför gör folk såhär mot spelutvecklarna? Utan dom skulle vi inte ha våra kära spel.

Xristina
1

#3 Jag tror att vissa kan se förändringar till det "sämre" som ett personligt påhopp mot just dem. Det är inte logiskt alls, men jag tror nog att det kan vara så för vissa.

Självklart är det en minoritet som orsakar det här, men tyvärr är det ju oftast just den minoriteten som skriker högst och därför hörs mest. De som är nöjda och glada gör ju inget väsen av sig direkt.

Gurky
3

Gillar man inte ett spel behöver man inte spela det…svårare än är det inte. Skulle vara intressant om man inte kunde vara anonym, undra om det skulle vara lika illa…

Rumblebee
1

Börjar man kränka och hota folk, så har man gått för långt, och inte längre enbart älskar något, utan är nästan besatt och fanatisk om man frågar mig…
Speciellt om det är ett online spel, dom ändras alltid, antingen till det bättre eller det sämre, och hatar man ändringarna så pass mycket så kanske man helt enkelt ska ta en paus på obestämd tid från spelet.

robobengt
2

#6 Det är helt sant, men samtidigt tänker jag att om man är den sortens person som beter sig så är man knappast mogen nog att inse att man behöver en paus.

Typ "ett av symptomen är att man inte ser symptomen" ungefär.

Krusing
2

Läser för tillfället på 200% studietakt för att så snart som möjligt slå mig in i en karriär som speldesigner. Men när man läser sånt här börjar man undra vad det egentligen kommer att innebära.

Men som tidigare butiksanställd vet jag att man råkar ut för skit oavsett var man jobbar. Är Arla försenade kan man enkelt skälla lite på den som står i kassan (en minoritet som gör så, men likväl finns den).

Ska man vara offentlig finns det alltid risk för påhopp. Författare, filmskapare, speldesigners, konstnärer… Vist är det obehagligt, men sen kan vi ju se på statistiken; Hur många speldesigners har blivit mördade pga "dåliga" uppdateringar?

Jag tänker inte låta hot skrämma mig från att göra det jag önskar mest

Gurky
2

#8 Ja dom flesta som väsnas är väl p12 ungefär…

Nerdysiamese
4

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#8 #9 tyvärr är det inte bara p12:or, om och om igen har man konstaterat att det är ofta fullt vuxna människor som verkas tycka att för att det är på internet så kan man ge utlopp för minsta impuls och vräka ur sig vad som helst.

Det handlar inte om att folk upplever ett faktiskt hot, det handlar om att trakasserier och kränkningar är psykiskt nedbrytande oavsett och är av den anledningen också olagligt, något folk gärna glömmer bort när dom sätter sig bakom datorskärmen och blir upprörda över något.

Jag har själv blivit både mordhotad och fått alla möjliga anklagelser och förolämpningar östa över mig av folk som gott och väl är över 30 på Dota 2's facebooksida, som inte ens är särskillt anonymt, för att jag uttryckte positiva åsikter om Valves införande av tvångs-mute-perioden för folk som upprepat blev rapporterade för dåligt beteende i Dota 2.

Man ska inte behöva utstå sånt här beteende bara för att man jobbar med något kreativt, tycker Jimquisition uttryckte det bra: