Dator- & TV-spel iFokus

Dator- & TV-spel

Etikett10-allmänt-spelsnack
Läst 463 ggr
Zolah
0

Påskägg - har du hittat några?

Något som var iafl vanligt i gamla spel var såkallat ' Påskägg ', något som spelutvecklarna gömde i spelet för skoj skull och sedan väntade på att nån spelare skulle finna!

Det kan vara allt från nån konstig text till minispel, eller en boss 'riktiga' utseende. 

Vissa påskägg kan man tex inte hitta utan fusk, om vi tar påskägg från Duke Nuken och Doom 3D . 

Duke Nukem - Om du slår in koden för noclipping mode ( i princip så kan du sväva igenom väggar och världen ) och går mot slutet av första banan. Där ser du en raserad vägg som visar ingången till nästa banas början. Om du clippar dig igenom där så står det en röd blodig text ' Youre not supposed to be here! '. Vilket gav iafl mig en hysterisk skratt anfall !

Doom 3D - [SPOILER VARNING] Den sista bossen i Doom 3D är allt annat än rolig, det är en kub som åker in och ut ur ett hål. För att döda bossen så måste du skjuta i hålet… ELLER, så tar du och skriver in koden för odödlighet och noclipping och GÅR IN I HÅLET! Där inne hittar du ett manshuvud på en påle. Tydligen ska det vara en nån kändis, men jag vet inte vem det är samt att jag har glömt namnet på honom. ( var länge sedan, är lite osäker tom på om det var sista bossen eller om det var andra banan i Duke Nukem påskägget var i.. Men jag kommer iafl ihåg dem lol )

Vilka spel har ni hittat påskägg i? om ni kan bidra gärna med en printscreen!

felle-j
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har inte hittat så många, förutom i BF3, där finns det många påskägg.

På en bana så är det en svävande maskin från spelet BF2124. På en annan kan man hitta dinosaurie spår och jag tror att man kan på flera banor hitta dinosaurie skelett och en liten dinosaurie figur.

Men mina två favoriter är ett sandslott med den svenska flaggan på och en MCOM som det står en svenska visa på. :)

felle-j
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nedan har vi en svensk visa som visas på en MCOM.

Det står:

_1# Ack, Värmland, du sköna, du härliga land, 
du krona bland Svea rikes länder! 
Och komme jag än mitt i det förlovade land, 
till Värmland jag ändå återvänder. 
Ja, där vill jag leva, ja, där vill jag dö. 
Om en gång ifrån Värmland jag tager mig en mö, 
så vet jag att aldrig jag mig ångrar. 

2# I Värmland är lustigt att leva och att bo, 
Det landet jag prisar så gärna 
Där klappar det hjärtan med heder och med tro 
Så fasta som bergenas kärna 
Och var och en svensk uti Svea rikes land 
Som kommer att gästa vid Klarälvens strand 
han finner blott bröder och systrar 

3# I Värmland -- ja, där vill jag bygga och bo, 
med enklaste lycka förnöjder. 
Dess dalar och skog ge mig tystnadens ro, 
och luften är frisk på dess höjder. 
Och forsarna sjunga sin ljuvliga sång -- 
vid den vill jag somna så stilla en gång 
och vila i värmländska jorden_

Videon är när Jussi Björling sjunger visan.

felle-j
0

Och när jag skulle ta en skärmbild av sandslottet så stötte jag på denne :) Jag visste att den fanns, men inte var.