Jrpg:n, inga riktiga rollspel?
Det är ett vanligt påstående, speciellt från western-rpg fans, att Japanska rollspel som Final Fantasy, Persona eller the Last Story inte är riktiga rollspel, och som en inbiten papper och penna rollspelare är jag något benägen att hålla med.
En stor del av rollspelsupplevelsen är ju att man påverkar världen och historian runt om kring sig, du kanske fått en färdig karaktär eller gjort din egen, men det bestående elementet är att du och dina handlingar påverkar det som händer, Jrpg:n har i väldigt liten utstäckning det elementet.
Men jag hade en vän som argumenterade för att man tar ju fortfarande på sig någon annans roll i en historia och per definition måste det vara rollspel, men då borde man väl kunna argumentera för att alla spel är rollspel då man sätter sig in i en påhittad karaktärs liv och går i dennes skor.
Men jag vet inte, vad säger ni gott folk, är Japanska rollspel riktiga rollspel, eller kan dom helt enkelt inte mäta sig med dom västerländksa Fallout, Baldur's Gate eller Knights of the Old Republic?
Rösta och argumentera nedan:
Medarbetare på Datorspel I Fokus