Blackout
När jag läste tråden om Deadpool och där om recesioner av dataspel, så kom jag att tänka på ett spel, som jag en gång köpte i en samlingslåda med tre helsvenska spel, Kosmopolska, Atlantis och Blackout.
Jag har köpt många tidningar (tidskrifter) om datorer och dataspel, men bara en gång sett ett spel bli så totalnedgjort som Blackout.
Jag har spelat det flera gånger. Slutet kan bli olika. Även om det inte tillhör de allra bästa spelen, så tyckte jag det var spännande och inte alls så dåligt som recensenten ville ha det till.
Har någon av er spelat det? Man behövde ha Windows 95 och Pentium 90 eller snabbare.
Jag lade detta inlägg i Retro. Var går gränsen för Retrospel här?
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Retro för mig är något som är gammalt, men om du pratar spel som var till PC, så kan dom vara 20 år gamla men fortfarande vara PC spel. Konsoller är mer i "retro" när man pratar äldre modeller enligt mig. Men det är helt okej att lägga den i retro också :)
Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian
"1 När såg du det första TV-spelet? När kom spelen till hemdatorerna? När kom konsollerna? De små handhållna och de som behövde en TV för att visa bilderna?
Ska jag göra en fråga om sådana händelser också här?
Jag såg det första TV-spelet på 70-talet och vi köpte det första i mitten eller slutet av 70-talet.
Spelen till Commodore 64 hör väl till retro, men vilka mer? Hur många här har fortfarande en spelbar Commodore 64? (med floppydiscar och/eller bandspelare)
Jag tycker det ofta blir så att det skapas en jargong bland reviewers, tydligare än någonsin blev det med Duke nukem Forever, som totalsågades och det blev en grej av att såga spelet.
Visst det har brister, stora brister, men det kändes som att reviewers mest gav sämre betyg än det förtjänade för att inte visa sig ha sämre smak än andra reviewers…
Visst en recenssion är ju bara en individs uppfattning och åsikt och denna har personen rätt till, men man får helt enkelt tänka på att det är allt det är också, man själv kan gott och väl ha en helt annan uppfattning.
Jag brukar göra så med både film och spel att jag hittar några reviewers som jag generellt brukar hålla med, att det verkas som att vi har ungefär samma smak, och så går deras ord över den genomgående betyget av alla andra recensenterna, brukar funka för mig.
Medarbetare på Datorspel I Fokus
Just blackout har jag aldrig spelat, det blev än av de spelen som dömdes för framsidan för mig, det så ganska tråkigt ut på omslagat så jag la inte ner så mycket tanke på det och gick vidare till något som lockade mer istället, får kanske testa det ändå nu istället ;)
Du har gjort mig nyfiken på Duke Nukem forever och eftersom det regnar nu och jag inte kan göra det jag vill i trädgården, så ska jag testa det. Jag köpte det på rea i min favoritbutik och killen, som sålde det, sa att det nog inte var i min smak. Spelet var så billigt och Duke Nukem var ganska kul på sin tid, så jag köpte det ändå. Nu får vi se vem som hade rätt.
Den har väldigt over the top ganska smaklös humor som kan kännas något föråldrad och väldigt sexistisk, men om man skall vara helt ärlig så är det ungefär den humorn som Duke nukem spelen alltid haft.
Jag tog Duke Nukem Forever för vad det faktiskt var och hade ganska kul med det spelet också.
Jag fastnade ganska fort, men det är ju det vanliga. Sen läser man bruksanvisningen. 😉 Jag får ju säga att det börjar rätt bra. Kul humor än så länge. Hoppas jag får roligt med det.
Nu passade jag på att nosa på Heavy rain också. Det har skrivits en del gott om det, men det är lite krångligt att komma igång med hur man ska sköta kontrollerna, men en del lustiga saker innehåller det, så vi får se om hela går att spela.😃
Ser att det inte regnar längre så nu får nog spelen vila ett tag.