Annons:
Etikett07-crossplatform
Läst 1409 ggr
Zyperior
2014-11-25 20:41

Dragon Age Inquisition

Mycket bra spel! Kan starkt rekommendera det till vem som helst som gillar något av följande spel;
WoW
Skyrim
Baldurs Gate
Neverwinter Nights

Story; 10/10
Finns men hel del vägar att ta i storyn. Har man saves från Dragon Age 2 kan man låta spelets handling grunda sig på valen man gjort i det. Jag kommer definitivt spela detta fler gånger för att se hur spelet utspelar sig om man tar andra vägar. Finns även en mängd lore… nästan för mycket.

Utseende; 9/10
Det finns inte så mycket att klaga på. Oerhört snyggt även på lägre inställningar. Saknar dock variation i rustningars utseende.

Innehåll; 8/10
Förutom att det är lite halvsvårt att veta om man är tillräckligt hög level för vissa områden så finns det tillräckligt att göra. Det är lite bökigt att hoppa fram och tillbaks mellan zoner osv, men det känns ibland lika stort som Skyrim fast på en nivå där man känner att det faktiskt går att göra ALLT. Saknar dock möjlighet att utveckla karaktären mer. När man levlar får man en skillpoint, thats it. Vet ej heller varför de tagit bort healing nästan helt och hållet, möjligtvis hade spelet blivit otroligt lätt med det i. Det funkar dock förvånansvärt bra utan det.

AI:n; 4/10
Detta är egentligen det enda som de inte lyckats med speciellt bra. Ens gruppmedlemmar använder inte per automatik de spells och skills man önskar och kan ibland fastna i terräng och miljöer och plötsligt står man där själv och slåss medans de försöker gå igenom en vägg.

Kontroll; 7/10
Lite krångligt i början men man vänjer sig. Man märker att det är anpassat för att kunna spelas både på PC och konsol. Jag kan dock bara svara för PC-versionen.

Totalt; 8/10
Jag har spelat i 15 timmar och har ingen aning om hur mycket jag har kvar, en jäkla massa om jag gissar rätt. Det är väldigt fängslande.

Det finns även en Multiplayerfunktion där man spelar med 4 andra och kör kortare instanser. Har dock inte testat denna så mycket än så kan inte göra någon bedömning.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
felle-j
2014-11-26 09:21
#1

Jag har aldrig spelat Dragon Age men funderar på att skaffa Inquisition. Det verkar vara ett riktigt kul spel! 🙂

Paxxie
2014-11-30 21:43
#2

Älskar DA:I! Jag har spelat drygt 50 timmar än så länge och som jag förstått det är jag inte ens halvvägs än, haha. Fast sen gör jag alla side quests också så det drar nog ut på tiden ganska mycket.

#1: Skulle absolut rekommendera att du spelar DA:O och DA2 först! Det finns så många referenser till de tidigare spelen i DA:I och det gör det så himla mycket bättre, tycker jag. :)

felle-j
2014-11-30 22:04
#3

#2 Då blev det genast fler spel på listan över spel som jag vill spela. 😃

 En dag ska jag ta och skaffa alla Dragon Age spel och spela igenom dom.

Zyperior
2014-12-01 04:14
#4

#2 Älskar det också. Är nu uppe i nästan 90 timmar. Vet ej hur mkt jag har kvar. En hel del. Blir nog en 110-120 timmar totalt. Dock gör jag ALLT som jag kan och försöker klara det mesta utan hjälp från google vilket resulterade i ett jäkla spring fram och tillbaks i öknen någon timme eller två innan jag hittade det jag skulle.

Btw, drakfighterna är episka. Tror det finns 8 drakar totalt att döda i spelet.

Angående referenserna till tidigare spel så finns ju www.dragonagekeep.com
Om man inte spelat de tidigare spelen kan man få höra storyn från de tidigare spelen i en sammanfattad berättelse där + att under storyns gång välja vad som ska hända vid nyckelevents. Sen sparas det på din Origin-användare och du kan välja den storyn du själv varit med att skapa att grunda din DA:I upplevelse på. Helt awesome!

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Zyperior
2015-03-29 23:44
#5

Första DLCn är ute nu, "Jaws of Hakkon"
På videon är det svårt att avgöra om det är mycket nytt, men utan att spoila något så lämnade DA:I en hel del frågetecken öppna som behöver fyllas i. Blir nog att köpa detta inom kort.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Upp till toppen
Annons: