Annons:
Etikett05-nintendo
Läst 1345 ggr
MoaL
2014-07-11 21:36

Nintendo 64

Hej hopp!
Jag hoppas och gissar att ni kan svara på frågor om tv-spel också, och inte bara dataspel. 🙂

När jag var yngre hade min bror ett Nintendo 64 hemma, som jag ÄLSKADE att spela på. Jag börjar känna ett väldigt sug efter att spela det igen, så nu sitter jag på Tradera och kollar N64 för fullt. Det jag inte riktigt förstår dock, är vad jag ska titta efter? Vad i hela världen innebär det om en version är "PAL"?

Sedan undrar jag också vad skillnaderna är mellan Controller pak, Jumper pak och Expansion pak som också nämns i olika annonser? Vilket ska man ha och vad är det bra för? Är det typ minneskort?

Jag är väldigt tacksam för all info och alla råd ni kan komma med, för jag känner mig helt lost när det gäller sådant här. Jag vet bara hur det är att spela på det, inte vad man ska titta efter när man ska köpa det. 😃

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
WarMinerTool
2014-07-11 21:43
#1

Hej!
Nintendo har valt att regionslåsa alla konsoler och spel. Spelen i USA är märkta med "NTSC". I Europa är dom märkta med "PAL". Det är alltså en "PAL" konsol du ska leta efter!
Expansion Pak är extra "RAM" som krävs för att spela vissa spel på ditt Nintendo 64, t.e.x. Zelda Majora's Mask och Donkey Kong 64.

Rumble Pak gör så att du får vibrationer i kontroller. Fast det är inte alla spel som är kompitabla med Controller pak.

Jumper Pak är "RAM'n" som följer med Nintendo 64.

Nintendo 64 är en underbar konsol, rekommenderar Mario Kart 64, Mario 64, Goldeneye, Bomberman, Zelda Ocarina of Time, Zelda Majoras Mask & Mario Party! :)

Vet inte vad en controller pak är…

Är inte så bra på att förklara… Men hoppas det hjälpte! Är det något mer du undrar över så är det bara att fråga!

Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!

Zolah
2014-07-11 21:46
#2

PAL är vilken zon spelen måste vara för att det ska kunna spelas, PAL är EUs standard tex-

Jumper pak, controller pak, expansion pak etc är olika tillägg - kan vara ökad minne eller 'rumble pack' som får kontrollen att skaka. kan inte säga exakt vad som är vad då jag är lite 'skakad' i skallen av hettan nu xP

MoaL
2014-07-11 22:06
#3

Tack så jättemycket för era svar!

Det är framförallt Super Mario 64 som jag älskar, älskar, älskar, men jag minns också att jag spelade något slags Zelda samt Command & Conquer. ^^

Jag minns dock att min bror var tvungen att köpa nya konsoler lite då och då. Går det att få tag i NYA sådana, inte begagnade?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

WarMinerTool
2014-07-11 22:30
#4

Nya Nintendo 64? Tyvärr ganska svårt, och VÄLDIGT dyrt, iaf om dom fortfarande är inplastade och allt. Du kan ju köpa nya Nintendo 64 kloner. Fast dom är aldrig lika bra som originalen.

Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!

MoaL
2014-07-11 23:34
#5

Ursäkta, jag menar alltså spelkontrollerna, de man håller i handen. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

WarMinerTool
2014-07-11 23:45
#6

#5 Jaha, haha, jag tänkte väl… xD

Tyvärr är originalkontrollers också ganska dyra, men finns som sagt tredjepartstillverkade handkontrollers. Fast dom är inte lika bra, fast det kan ju finnas väldigt bra tredjepartstillverkade handkontrollers.

Man behöver inte alls köpa nya, det var väl joysticken som blev slapp och det var därför ni köpte nya, eller hur? :)

Joysticken är väldigt lätt att byta! Bara att skruva upp kontrollern, och sedan ta bort joysticken och sätta dit en ny! Finns t.e.x. att köpa här: http://www.nesconnector.se/n64-styrspak-joystick

Tutorial: https://www.youtube.com/watch?v=re0ZTt2NHaM

Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!

Annons:
MoaL
2014-07-12 00:05
#7

#6 Åh!!! Tack så jättemycket! 😃 Ja precis, det var joysticken som blev värdelös efter en tid. Hur praktiskt som helst att kunna byta, ju! Då slipper jag oroa mig så mycket över att köpa ett begagnat spel, för kontrollen är det jag har oroat mig mest för att det inte ska funka ordentligt. 👍

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

WarMinerTool
2014-07-12 00:05
#8

Oj, såg i mitt inlägg #1 att jag skrev "Rumble Pak gör så att du får vibrationer i kontroller. Fast det är inte alla spel som är kompitabla med Controller pak.".  Ska såklart stå Rumble Pak, inte controller pak.

Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!

WarMinerTool
2014-07-12 00:06
#9

#7 Kul att kunna hjälpa till!:)

Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!

MoaL
2014-07-12 05:19
#10

En sak till, hur lång livslängd har egentligen ett N64? Är det någon risk att den snart kapsejsar om man köper en begagnad basenhet?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

WarMinerTool
2014-07-12 11:12
#11

Vet inte, du kan ju köpa ett n64 av något företag. T.e.x. game, gamegirl.se eller liknande. Där får du (1års?) garanti. Någon annan kanske vet? :) Men vad jag vet så håller ett Nintendo 64 ganska länge, och är väldigt tåligt. Det enda som brukar slitas ut är kontrollerna, och ibland connectorn.

Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!

Humbugg
2014-08-02 18:06
#12

Controllerpak var ett extra minneskort man satte in i kontrollen. Fungerade med vissa spel och gjorde att man kunde ta med sig speldata till en annan spelkassett. Har för mig att vissa spel krävde dessutom att du behövde ett controllerpak för att ens kunna spara. 

Finns även Transferpak där du kunde sätta in ett gameboyspel och föra över data till konsolen för att låsa upp material. 

Vad det gäller Rumblepak tycker jag inte du ska lägga ner pengar på den, den gör enbart kontrollen tyngre och skakningarna är inte alls som i dagens kontroller. Dessutom vill Rumblepak ha 2 3A-batterier och de tar slut rätt snabbt.

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

Upp till toppen
Annons: