Annons:
Etikettrecensioner
Läst 4235 ggr
Nerdysiamese
2013-09-18 21:42

Rayman Legends - Galet, Snabbt och Aningen Rörigt

15:e November 2011 släpptes den oväntade men samtidigt självklara plattforms-succén Rayman Origins, och nu, nästan två år senare kommer dess efterlängtade uppföljare Rayman Legends.

Jag älskade Rayman Origins och har spelat det massor både själv och med vänner.
När jag äntligen skulle få plocka upp mitt exemplar av spelet klättrade jag nästan på väggarna av förväntan, och jag hade sedan två veckor innan planerat en storslagen spelkväll med min bästa vän som var minst lika förväntansfull som jag.

Så, hur var spelet?

Story:
Storyn är knapp och känns för spelet sett inte särskilt viktig för upplevelsen.
Rayman och hans gäng har sovit i 100 år och under tiden så har ondskefulla varelser tagit över skogen och fängslat skogens invånare Teensies, långnäsade blå filurer som nu Rayman och hans gäng måste rädda.
Karaktärerna är i stort sett de samma som i Origins, så man kan välja mellan att spela som Rayman, Globox eller två Teensies.
Det har även tillkommit en ny karaktär i spelet som används flitigt i marknadsföringen av Rayman Legends, nämligen den tuffa, yxsvingande bruden Barbara.

Jag personligen var väldigt exalterad över att äntligen få ett kvinnligt karaktärsalternativ, men upptäckte till min besvikelse att Barbara särbehandlas från resten av karaktärerna på så vis att hon behöver "räddas" innan man faktiskt får spela henne.

Även hennes skins särskiljs från resten av Rayman-gänget på samma sätt under resten av spelet.

Gameplay:
Gameplay:et under spelet känner man tydligt igen från det tidigare spelet: man kan slåss, hoppa, sväva, dyka, och sprinta upp för väggar, men till skillnad från i Origins så får du inte en ny färdighet för varje level utan du kan nu göra allt på en gång.
För min del så tog det kraftigt bort från känslan av variation och att man gjorde tydliga framsteg.
Man kan fortfarande spela upp till fyra spelare men vissa banor känns bättre anpassade för detta än andra.

Under banorna så samlar man lums och räddar teensies, man kan få upp till 650 lums och 10 teensies och desto fler man samlat desto fler belöningar får man i slutet av banan.
Lums används framförallt för att låsa upp nya skins men samlar du tillräckligt många så kan man även få som trisslotter där man kan skrapa fram fler lums, fler teensies, husdjur eller remake-banor från Rayman Origins.
hur många teensies du hittat avgör hur många levels med nya banor du lyckats låsa upp i det vanliga spelet.

En ny feature som dom lagt till under sprintbanorna så inte bara styr man sin egna figur utan man måste samtidigt ta hjälp av den flygande grodan Murphy för att flytta på lådor och plattformar för att hoppa och springa på.
I sig är det ett väldigt roligt nytt element och jag kan tänka mig att just dessa moment gör sig absolut bäst med en Wii U kontroll, men det kan bli något kaotiskt om man spelar med en eller flera vänner.
Mer än en gång hände det att någon flyttade på en plattform och någon annan med samma tanke råkar istället flytta tillbaka den och hela gruppen faller mot sin död när det inte längre finns något att landa på.

Banorna generellt upplevde jag lite enformiga eller sega i början av varje ny level, men allt eftersom det närmar sig slutet och bossfighten närmar sig så börjar den galna knäpphet som alltid karaktäriserat Rayman verkligen visa sig och variationen och utmaningen varje bossfight utgjorde gör att bossarna nog är det jag gillar absolut mest med spelet.

Huvudmenyn utgörs numera främst av ett stort tält med massor utav utplacerade tavlor som representerar olika levels eller challanges, vilket gör att det hela känns osammanhängande med resten av upplägget utav spelet.

I tältet så kan man hitta allt från vanliga plattforms-banor och ens samlade skins till unika dagliga online challenges och en husdjurs-samling som genererar nya lums.
Det känns här som att utvecklarna har försökt trycka in lite väl många idéer i ett tält, som till exempel dagliga utmaningar som bara finns en viss period, och trisslotterna och husdjurs-samlingen, allt för att försöka uppmuntra spelaren att komma tillbaka varje dag men det känns inkastat och överväldigande rörigt.

Grafik:
Spelet andvänder sig av en ganska speciell estetik som inte är fullt lika färg-glad som sina föregångare men istället försöker dom skapa en vacker pastellbild som för tankarna till episka illustrationer av legendariska sagor, och det känns som att det lite är det dom är ute efter med sina medeltida slottsmiljöer gröna trollska skogar och rustningsprydda fiender.
I stort är Rayman Legends ett väldigt vackert spel, vilket bara gör spelets faktiska ton och invånare ännu mer komiska.

Summan av Kardemumman:

Rayman Legends är kul, men med alla nya features så känns det som ett spretigt och rörigt försök att vara mer än vad det behöver vara och den segregerade uppdelningen av spelets olika aspekter i form av "tält"-menyn skapar en känsla av att spelet är ogenomtänkt och en osammanhängande spelupplevelse.

Gillar du platformsspel eller är ett fan av Rayman men har redan spelat Origins så är Legends fortfarande otroligt underhållande och är ett självklart tillägg i din spelsamling, men man kan känna viss saknad efter Origins simplistiska, finslipade charm.

Plattform: Xbox 360, Playstation 3, PS VITA, Wii U och PC
Spelad plattform för recensionen: Xbox 360
Utvecklare: Ubisoft Montpellier
Utgivare: Ubisoft

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Annons:
felle-j
2013-09-19 16:11
#1

Bra artikel! 

Jag kommer ihåg när jag var liten och spelade ett Rayman spel. Det var väldigt kul men jag var så fruktansvärt dålig att jag aldrig kom någon vart 😃

Nerdysiamese
2013-09-19 17:00
#2

#1 tackar ^___^

om det var först rayman som du spelade så hade det nog mindre att göra med mängden skill och mer att göra med att spelet var galet svårt ;)

kommer ihåg att jag betalade medlemsavgiften till en MC-klubb i bagarmossen när jag var tonåring för att dom hade en egengjord "arkadmaskin" med rayman ett i deras garagelokal som jag konstant satt och spelade på.
klarade tillslut spelet med hjälp av många förlorade vecko-pengar =P

Medarbetare på Datorspel I Fokus

felle-j
2013-09-19 18:32
#3

#2 Kan nog ha varit ett av de första 🙂

Upp till toppen
Annons: