Annons:
Etikett10-allmänt-spelsnack
Läst 6369 ggr
Cireea
2015-12-18 13:32

Minns du första spelet?

Minns du vilket datorspel du spelade först? 🤔

Det tidigaste minnet jag har av ett datorspel var Tom & Jerry som vi hade på diskett hemma. Minns det än idag, var helt underbart roligt att spela. Hade mer än gärna spelat samma spel idag, enbart för att få uppleva lite nostalgi.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Taggeman
2015-12-18 13:41
#1

Det här är en av dom första spelen jag hade som kom ut 1992, men det var bara 1 nivå som rymdes på en diskett. Wolfenstein 3D

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

oddahviing
2015-12-18 13:59
#2

Jag tror att det första spelet var snövit som vi också hade på datorerna på 6-års verksamheten om man kan kalla det för spel, det var väl mer pussel och tankeövningar… men när vi fick en ordentlig dator hemma så var det min äldre bror som fixade fram spel, då spelade jag tillsammans med honom och jag hade ingen aning om vad vissa av dem hette. Ett spel var ett skjutspel där scenen åkte fram av sig själv, t.ex. i en bil och man skulle skjuta alla gubbar som poppade fram bakom byggnader osv, då kunde man spela två så jag hade musen och min bror tangentbordet, någon som vet namnet på det spelet? Jag spelade också Carmageddon, Grim fandango, starcraft och GTA 2… var typ 8 år, vilka influenser man haft… vet inte vilket jag spelade först, tror det var GTA 2…

'-Headlights on the highway-'

[Udoon]
2015-12-18 17:49
#3

Var nog när jag gick på lågstadiet, då hade en klasskompis Aladdin på sin pappas dator som vi fick spela ibland. Sen så var det nåt mattespel i skolan, tror det var i nåt spökslott eller nåt liknande, man skulle lösa mattegåtor för att hitta till högsta tornet där skatten var😃

felle-j
2015-12-18 18:05
#4

Just första datorspelet som jag spelade, i alla fall vad jag kommer ihåg, var nog RuneScape. Började lite med det när jag var runt 8 år och sedan hängde det med i bra många år. Kanske jag spelade Lego Island 2 och några barnspel innan dess.

Allra första spelen överhuvudtaget var antingen Pokémon Ruby och Sapphire till Game Boy, eller Rallisport 2 till Xbox. Tror dock att Pokémon hann lite före.

Cireea
2015-12-18 20:23
#5

#4 Ååh ja Pokémon på Game Boy! 😍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

zlarviig
2015-12-18 21:52
#6

Jag spelade Alfons åberg och "Förskolan" och "Ettan" bl.a

Mina första riktiga spel var Soldier of Fortune 2 och Postal 2 när jag var typ 10 😃

Annons:
Silent_Hill
2015-12-19 13:55
#7

Monkey Island till Amiga var nog det allra första som jag spelade. Efter det var det Simon the sorcerer (också till Amiga)

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Bysen
2015-12-23 00:10
#8

Tror det hette Karate+ eller något liknande. Vi spelade på C64.

Zyperior
2015-12-28 18:06
#9

Spelade hemma hos farmor och farfar på deras Macintosh M3. Shuffle puck va ett av alla spel som fanns på den.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Cireea
2015-12-28 18:29
#10

#9 Har du tillåtelse att använda dessa bilder?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Zyperior
2015-12-28 21:08
#11

#10 Nope. 😕

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Cireea
2015-12-28 21:20
#12

#11 Tog bort dom.😉

Tänk gärna på att endast använda bilder som är helt fria att använda, dom ligger under Public Domain (Man kan hitta sådana bilder på exempelvis Pixabay). Om man däremot hittar en bild som man får använda om man ger "attribution" till skaparen/ägaren, se till att ge det i den form som ägare kräver. Oftast handlar det om en länk till originalet. 

Men är man osäker: Använd inte bilden! 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Lojs
2016-01-01 17:12
#13

Jag spelade en massa olika spel på mitt Nintendo 8 bit (som fortfarande funkar och testas ibland), bland annat Zelda, Link, Ice Climber, Super Mario mm.
Första spelet på dator måste varit någonstans runt slutet på 80-talet, början på 90-talet, min dagmammas son spelade ett spel på datorn som var som en labyrint och man skulle döda grejer (det var inte pacman), fanns en massa nivåer och det testade jag några gånger, men mest tittade jag på när det spelades. Jag minns hur det ser ut, men inte vad det hette och jag har aldrig sett det i något sammanhang senare så jag kan inte klura ut vad det kan ha varit.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
jagga-ewe
2016-01-01 17:32
#14

Det första jag spelat på dator är nog masken. Eller det där andra som kom med Qbasic, man styrde gorillor som kastade bananer på varandra… Det va på en 486:a, nångång 1992 sådär. =) Jag var ganska sen in i datorvärlden, gick på gymnasiet då.
Fast, jag har ett vagt minne av att ha fått testa nåt sportspel på en klasskompis C64 nångång i slutet av 80-talet. Jag var hos hans syrra o spelade in musikkassetter (bara en sån sak!) o han ville visa att HANS kassetter med spel på minsann var mycket häftigare än vår dåliga musik. =)

Annars, om det räknas, hade jag ett Donkey Kong II på Game&Watch, det fick jag i början av 80-talet nångång. Har kvar det fortfarande. Fast jag hade nog spelat Mario Bros på kompisens G&W. Minns verkligen inte om det det var det första, borde rent logiskt ha spelat nåt enkelt G&W som nån haft med sig i skolan tidigare.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Sandi92]
2016-01-02 15:30
#15

Första PC-spelet var nog Mysteriet på Greveholm. Första konsolspelet var Chip 'n Dale till NES. Första handhållna spelet var Super Mario Land till GB.

kitte94
2016-01-03 19:51
#16

enligt mamma så fick jag mitt första PC-spel vid 3års ålder och va nåt lekochlär spel. Men de jag minns va pippi långstrump.

scaredycat
2016-01-04 23:31
#17

Mina första spel var nog faktiskt Final Fantasy och Zelda, Satt ofta och spela ihop med min syster när jag var liten :)

Cireea
2016-01-04 23:36
#18

Det är väldigt intressant och läsa om de spel som spelats först 😃 Är det något spel som ni spelat som yngre som ni fortfarande spelar idag?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

felle-j
2016-01-05 00:00
#19

Det som jag kan spela lite då och då fortfarande är Pokémon. Det kommer alltid ha en plats i mitt hjärta. 😃

[Majbot]
2016-01-14 00:27
#20

Det var nog faktiskt The Sims(första) moddade järnet haha. På den tiden vi hade moden som  tjöt och hackade något djävulskt när datorn startade 😃

Annons:
Magrat
2016-01-14 01:31
#21

Det första jag kan minnas är Ronja Rövardotter, älskade det spelet. =)

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

thea_thea
2016-01-14 10:56
#22

Mitt första var Mulle Meck bygger bilar! Bästa spelet någonsin! (inte riktigt)

Cireea
2016-01-14 12:28
#23

#22 haha och Mulle Meck bygger båtar 😍

"Looking good, som man säger i amerikat" 😂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

thea_thea
2016-01-14 18:17
#24

#23 Kunde sitta i timmar med de två spelen… Härliga minnen!

felle-j
2016-01-14 21:14
#25

#22 Ååh Mulle Meck bygger båtar spelade jag mycket som barn. Härliga minnen det. Skulle vilja spela det igen för då skulle jag säkert klara ut det ganska snabbt. Förr lyckades jag aldrig komma särskilt långt haha. 😃

Cireea
2016-01-14 21:58
#26

#25 Jag tror vi har kvar både bilar och båtar 😃 Ska kika på det nästa gång jag åker hem till föräldrarna.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

taylor__lambert
2016-01-15 14:31
#27

första data spelet… jag vet inte, vi hade en diskett och det var typ, enkel mattespel. Hette typ mattekatten eller något sånt, minns inte om det var det första spelet jag spelade dock :P annars kanske det var ett spel som fanns på datorn, vet inte om det hette Zeke, men jag kallade den för det :p det var kluriga banor med rolig musik till.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Dankoso
2016-01-30 23:04
#28

Mitt första datorspel var nog Mysteriet på Greveholm.

Majaa12
2016-02-03 01:11
#29

#22  Mitt med!😃 Antar att vi är typ lika gamla..? Älskade Mulle  Meck och spelade det varje dag, mest bygger bilar. Haha, det var så jobbigt när man inte kom förbi leran där man var tvungen att ha en "raketbil"… Spelade bygger hus också men inte alls lika mycket. Hittade ett klipp på youtube när någon spelar och jag kommer fortfarande ihåg alla olika bildelar 😊

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

thea_thea
2016-02-03 08:18
#30

Åh! Någon som vill ha Mulle Meck-träff?

Cireea
2016-02-04 00:18
#31

Det hade varit awesome


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Hanna.siri.saijo.
2016-02-09 12:41
#32

Det var något Mulle meck spel om jag minns rätt. För er som inte visste det så finns det ett mulle meck "museum" i huddicksvall👍🏻

Zolah
2016-02-09 13:04
#33

Mitt första spel var nog på atari, det var nån mus som man skulle fånga ost med, efter det så eskalerade det lite och jag fick spela thundercats ( gissa vem som kände sig som coolaste ungen på kvarteret? ) och tillsist första konsollen som jag fick äga själv var ett Nintendo. så då var det ju super mario man lirade runt med.

Cireea
2016-02-09 13:09
#34

#33 Ååååh det där spelet med musen som fångar ost känner jag igen! 😮


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Zolah
2016-02-09 13:32
#35

#34

Ingen aning om namnet dock :c minns bara att det var typ mycket grönt i den? xP
ett bizzart spel jag minns dock är wizball - man är en monsterboll… som studsar runt ._.

[Tuulikki]
2016-02-12 23:44
#36

Freddi Fisk

Cireea
2016-02-13 01:38
#37

#36 ÅÅÅH, det var så bra!! 😍Tror jag har det fortfarande någonstans!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Tuulikki]
2016-02-13 01:51
#38

#37 Haha ja, mitt ex har kvar skivan så jag spelade det när vi var tillsammans. 4 år sen kanske 🙂 Hoppas han har kvar det så hans ungar kan spela det sen😂

Cireea
2016-02-13 01:53
#39

#38 Helt amazing spel, älskade det! 😛Måste nog rota fram det och spela igen, man kan aldrig bli för gammal för sånt här!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Jaguar_
2016-02-13 22:21
#40

När jag gick i 6an skulle man ta datorkörkort. Låter skitgammalt nu men jag är faktiskt bara 29!!!🤦‍♂️ Men jag minns vi fick spela ett spel som hette Ropus eller nått. Det fanns recept och man kunde bygga ihop en bil genom att gå ut på skroten och hitta saker. Senare fick vi också Doktor programmet då man skulle beskriva en sjukdom och datordoktorn gav svar.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

[Tuulikki]
2016-02-13 22:43
#41

#40 Det gjorde vi med! Fast i 3an. Och jag är faktiskt bara 20!😎

Annons:
Jaguar_
2016-02-13 23:19
#42

#41 :D De går längre ner i åldrarna. Men jag tycker det var ett kul program och ha fortfarande kvar receptet på en smoothie med banan och gräddglass man kunde hitta i en kökslåda. 😃

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Cireea
2016-02-14 01:36
#43

#40 Det där känner jag igen men kan inte riktigt placera det 🤔


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Jaguar_
2016-02-14 10:47
#44

#43 Haha jag ha försökt hitta det igen men misslyckats. Jag är inte så mycket för datorspel änåd men skulle varit kul att se om de fortfarande ha kvar det. Om jag ska spela gör jag det på  ps4 ps3 eller segamegadrive. 😊

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Cireea
2016-02-14 12:11
#45

#44 Måste nog luska mer kring det där 😎Tur att denna sajt även täcker för de som spelar på ps/xbox osv.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Jaguar_
2016-02-14 14:17
#46

#45 Haha ja allt finns att hitta här inne 🙂

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

felle-j
2016-02-15 01:01
#47

#40 #41 Och jag är endast 18 år och även på min tid så tog man datorkörkort haha. Tror inte att det fanns kvar särskilt många år efter att min årskull tog datorkörkortet. 😃

Mitchika
2016-02-15 01:41
#48

Det första spelet jag spelade på dator var.. MS röj.. 😃😞
Jag minns när jag satt med min mamma och försökte lära mig hur det fungerade. Hon gjorde sitt bästa med att lära mig och det är något jag spelar än idag i  bakgrunden när jag gör andra saker, t.ex pratar i telefon. 😇

Jag minns även ett flygplansspel med färgglada flygplan som jag spelade hemma hos min morfar vid ungefär samma tidpunkt, tror jag. Jag har ingen aning om vilket spel det var, annat än att jag tyckte det var superkul och jag var urkass på det. 😃

Det första spelet jag kommer ihåg att jag någonsin spelade var däremot Super Mario Bros till NES. 😃

Jag kommer ihåg vilken bana det var, den är inpräntad i mitt minne, men jag kom inte särskilt långt. Kontrollen var stor, otymplig och svår för mig att hålla i så jag gissar på att jag inte var särskilt gammal. Vilket gjorde det ganska svårt för mig att spela, men jag kommer ihåg det tydligt. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
Cireea
2016-02-15 12:19
#49

#48 Åh, Röj har man ju spelar mycket i sina dar! 

Minns ni att det fanns röj-flaggor på Msn? 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Mitchika
2016-02-15 12:58
#50

#49 Åh, det minns jag! Jag brukade utmana mina kompisar på det. Skrattar

Dom tröttnade ganska snabbt på det, men jag kunde spela i evigheter. 😍

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Cireea
2016-02-15 13:05
#51

#50 Jag älskade röj-flaggor på Msn, blev så förbannad när det försvann! Saknar verkligen det spelet! 😭


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

morten.dynamite
2016-02-15 14:08
#52

Första spelat måste nog ha varit Pong, sedan Nintendos Game Watch på tidigt 80 tal.

Mitchika
2016-02-15 14:12
#53

#51 Samma här, det var såååå kul!

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Jaguar_
2016-02-15 14:49
#54

Åh röj var kul! Va finns det inte mer???? 😐 Måste finnas nånstans om man letar.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Cireea
2016-02-15 14:55
#55

#54 Jo, MS röj finns ju! 😃 Men vi pratar om just röj-flaggor (bild nedan) som fanns på MSN, vad jag vet finns inte det längre. Men har inte letat särskilt noga.. 😐

http://static2.devote.se/gallery/big/20100226/5ba44cf6b3f5400e1e2d7c2d0ba162cf.jpg


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Saga85
2016-02-15 22:01
#56

Kommer inte ihåg det första spelet. Men tror att det var https://en.wikipedia.org/wiki/Duck_Hunt

Kände dock igen det där spelet Parachute som nämndes i #14.

darkness
2016-04-02 13:38
#57

oj, måste ha varit något i stil med djungelboken? kommer tyvärr inte ihåg när detta var dock 😃slutet av 90-talet eller början på 2000?

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

julienw
2016-04-18 23:20
#58

Kanske Pokémon Stadium på Nintendo 64:an :D

Eawysims
2016-04-19 19:21
#59

Är osäker men tror faktiskt det var Sims 1.

http://eawysims.blogg.se/ - Min simsblogg (nyheter, historier, cas m.m.)

AnnaMoonshadow
2016-05-16 09:09
#60

Första spelet jag spelade var nog Bamse på Game Boy. Det första på tv-konsol var nog Super Mario 64 och det första på dator var nog MS Röj som nämndes tidigare i tråden 🙂

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Cireea
2016-05-16 10:50
#61

Åh Bamse! 😍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

AnnaMoonshadow
2016-05-16 11:28
#62

#61 haha ja!❤️ Det spelet är för övrigt sjukt dyrt att köpa idag och jag vet inte vart vårat exemplar har tagit vägen. Tror det finns en risk att mamma skänkt bort det till någon av mina kusiner 😭

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Annons:
Cireea
2016-05-16 11:46
#63

#62 Åh det där med mammor som skickar iväg spel och sånt är jag van vid. Har hänt flera gånger så när något saknades visste man att det var mamma som "tagit hand om det"…


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Tyst
2016-06-09 11:24
#64

Mitt första spel var Doom… Jag var typ 6 år och hade köpt en dator med egna pengar (mamma berättade att redan vid 4 års ålder ville jag ha en dator och började spara typ födelsedagspengar och sånt för att jag skulle promt ha en dator. Jag var nog lite speciell som barn haha.) 

Mamma köpte då Doom och Heretic till mig. Vilket var både för svårt och lite läskigt för mig, men jag tragglade runt med dem med en ängels tålamod i kanske 2 år, då jag köpte mitt tredje spel, Lejonkungen.

lunaticIam
2016-06-09 12:39
#65

Mitt första datorspel var Need for Speed Underground 2 tätt följt av Battlefield 1942 😃

dnulke98
2016-06-20 18:39
#66

Jag har alltid spelat sims sedan de första. Minns även att jag spelade "Den fantastiska kroppen" och Flygande start engelska 😃Minns dock inte exakt de första :)

Bambilinoo
2016-06-26 14:18
#67

Mitt första va simsafari 😃

Zaviie
2016-06-28 00:15
#68

Hugo eller vad det nu hette :P

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Wony
2016-07-05 12:53
#69

Vad jag minns var nog Nibbles, Gorillas och Antix första spelen för mig, tillsammans med Helltris och Tetris. Minns inte exakt när, men det måste ha varit någonstans i mitten på nittitalet, eftersom jag var rätt liten,,,

Annons:
[Castlevania]1
2016-07-12 17:15
#70

Första PC spelet jag spelade var Worms (1995).

sjukkatt
2016-08-07 09:57
#71

Minns inte vilket som var mitt första, men en av storfavoriterna var helt klart Prince of Persia på diskett. :-P

https://www.youtube.com/watch?v=Xv20j8ChtRY

fabianlej
2016-08-12 18:07
#72

Första Datorspelet jag spelade vad Pingus på en liten laptop. Första spelet jag köpte var MC Första spelet på Steam var Rising World.

mangemani4
2016-08-31 21:48
#73

jepp, pong, på en utav de "miljoner" pongkonsoller som fanns då.

men om man nu ska gå efter nått lite mer "riktigt" spel så att säga, så var det ett spel som hette "fånga generalen". du var en general och hade 2(eller 3) soldater som ständigt drog sig mot fiendens general. du kunde röra din general runt på skärmen och när fiendens soldater närmade sig dig så höll man in knappen så drog sig sina egna soldater mot en själv istället. spelet spelades på någon phillips maskin.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

molbojse
2016-10-23 19:21
#74

Förutom typ De spel som fanns i en dator från början (minröj exempelvis) så var nog Pettson och Findus det första spel jag spelade på dator.

Men innan det spelade jag Sonic på SEGA, tror jag var 4-5 år då..

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

CaptainBunchie
2016-11-03 13:28
#75

Min far var ju en sån som skämde bort sin treåriga dotter med en egen pc. 😂
Så jag spelade ju en del som ni kanske förstår. Första spelet tror jag var Scooter's Magic Castle.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Linn Is The New
2016-11-06 17:22
#76

Jag kommer ihåg att det var två möss som jagade ostbågar… Någon som kanske har någon aning om vad det spelet heter? Tror det var ganska populärt. Tror även det utspelade sig i en kloak på en flygande matta. Härliga minnen.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Annons:
CaptainBunchie
2016-11-06 18:08
#77

#76 - Rummel & Rabalder? :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Cireea
2016-11-06 18:09
#78

#77 Tänkte samma sak! 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Linn Is The New
2016-11-06 18:32
#79

Oh tack så jätte mycket!

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

EvyKiwy
2016-12-03 11:16
#80

…. Tror det var Minecraft som min kusin lärde mig när jag var ca 7 år!

[Lilyz]1
2016-12-03 11:44
#81

Jag har spelat så länge jag kan minnas men tror de allra första dataspelen jag provade var så kallade "living books" som fanns när jag var liten, de var väl egentligen inga spel utan sagor som man klickade sig fram i. De bidrog iaf till att jag lärde mig engelska väldigt tidigt. 🙂

Calcifer
2016-12-11 16:42
#82

Nåt på Sega Master System, om man får räkna TV-spel också. Datorspel tror jag var Lejonkungen vi hade på diskett eller typ Trollet Hugo eller vad det heter.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

RastadBäver
2017-02-07 12:50
#83

Jag minns, förutom Piff och puff och Super mario på brorsans NES, spelade jag Backpacker på pappas dator. :D

Annons:
Shilon
2017-02-20 12:55
#84

Mitt första dataspel spelade jag tillsammans med pappa, Quake, och han brukar berätta att jag jagade honom och sa "jag ska såga dig." eller något liknande. (man får en motorsåg när man har slut på skott). Tror jag kanske var runt 4.

Kasp
2017-02-27 20:31
#85

Första spelet jag spelade måste nog ha varit Sonic och tails till SEGA. Kan inte garantera det till 100%, svårt att veta vad som var det första men jag tror det var det.

sjukkatt
2017-02-28 06:24
#86

Haha kom på ett dataspel som vi spelade hos min kusin, när jag nu läste om möss och ostar.

Man spelade en mus som skulle stänga in och mosa katter i olika levlar..det var riktigt kul. Vi satt i flera timmar!

Gurky
2017-03-17 10:06
#87

Har lite olika spel som jsg är osäker på…antingen var det Super Mario/Duck Hunt till NES, Prince of Persia eller ett spel där man skulle fylla ett badkar genom att bygga rörledningar.

Riesen
2017-03-17 11:34
#88

För mig så var det Super Mario till NES.

eeyoree
2017-09-18 08:14
#89

Måste varit typ Mulle meck bygger båtar eller Rummel och rabalder 😃

Kasp
2017-09-18 09:11
#90

89 haha rummel och rabalder minns jag också! När man åkte på den där flygande mattan och fångade ostbågar x)

Annons:
Cireea
2017-09-18 15:32
#91

Det är fint att gå tillbaka i den här tråden och läsa vad alla skrivit. 🙂 Väldigt mycket nostalgi!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Maleficum
2017-11-24 20:31
#92

Första spelen jag spela är de vi hade på floppydisk som spelades på en dator i stil med denna :P vilket får en att känna sig riktigt gammal! Vi hade lite olika varianter men det jag minns starkast och spela mycket av som yngre är Frogger, Space invaders, Alley cat, Sim city, Pac-man, Snake/Worm, Pong. Sen hade vi nån form av "skrivspel" (där man skrev in instruktioner och sånt, kommer inte på vad den typen av spel heter) men var nog mer min bror som spela det och jag mest satt bredvid och hjälpte till, samma med Tetris, inget av mina favoriter så spela det inte så mycket utan det var mer min brorsas grej.  Ally cat är ett spel jag faktiskt spela ingen för inte allt för länge sedan, men tyvärr är de flesta av spelen i den upplaga vi har dem inte kompatibla med dagens system :( Fast de spel jag saknar mest är nog de "småspel" som vi hade på OS/2 systemet (bla ett som påminde om Sokoban fast där man skulle sopa skräp ner i soptunnor men minns tyvärr inte namnet på nåt av dem spelen vi hade så kan inte hitta dem.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2017-11-24 20:53
#93

Och bara för jag börja kolla på gamla spel nu så hitta jag ju fler vi hade bland de första spelen (som vi dock inte spela så ofta) som Bouncing babies, Test drive (minns dock inte vilken av de första versionerna det var), Digger. Tror vi helt enkelt hade för många spel när jag växte upp :P Var dock enbart PC spel s¨vi inte fick TV-spel konsoler eftersom vi ju hade datorer (även om jag låna min kompis gamla klassiska Nintendo ett tag när hon fick ett sega).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: